17 лютого з’явився текст законопроекту Президента Володимира Зеленського, який стосується передачі деяких категорій справ з підсудності Окружного адмінсуду Києва до Верховного Суду.
Законопроект підписано заступником керівника Офісу Президента Андрієм Смирновим.
«Відповідно до частини четвертої статті 22 КАСУ справи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України підсудні Верховному Суду як суду першої інстанції.
Водночас відповідно до частини першої статті 27 КАСУ адміністративні справи з приводу оскарження нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, міністерства чи іншого центрального органу виконавчої влади, Національного банку України чи іншого суб'єкта владних повноважень, повноваження якого поширюються на всю територію України, вирішуються окружним адміністративним судом, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ (виключна підсудність).
….
Зважаючи на статус органів державної влади, повноваження та вплив їхніх актів на кожного громадянина чи певні соціальні групи, пропонується визначити, що справи щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Національного банку України, інших суб'єктів владних повноважень, повноваження якого поширюються на всю територію України, підсудні Верховному Суду як суду першої інстанції», - зазначає А. Смирнов.
«Цілями та завданнями проекту Закону є запровадження належного високого рівня суддівського розгляду адміністративних справ щодо оскарження актів Кабінету Міністрів України, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Національного банку України та інших суб'єктів владних повноважень, повноваження яких поширюються на всю територію України.
Прийняття Закону України "Про внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України щодо підсудності справ Верховному Суду як суду першої інстанції" дасть змогу забезпечити право громадян на справедливе судове рішення, постановлене незалежним та безстороннім судом», - зазначає Смирнов у пояснювальній записці.
Загальна характеристика законопроекту
Законопроектом пропонується визначити, що Верховному Суду як суду першої інстанції підсудні справи щодо оскарження нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, міністерства чи іншого центрального органу виконавчої влади, Національного банку України чи іншого суб'єкта владних повноважень, повноваження якого поширюються на всю територію України, виключивши відповідні категорії справ з виключної підсудності Окружного адміністративного суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ.
Розгляд адміністративних справ щодо законності (крім конституційності) постанов та розпоряджень КМУ здійснюється Верховним Судом у складі колегії Касаційного адміністративного суду не менше ніж з п'яти суддів.
Адміністративні справи щодо законності та відповідності правовим актам вищої юридичної сили нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, НБУ, інших суб'єктів владних повноважень, повноваження яких поширюються на всю територію України, розглядаються Верховним Судом у складі колегії Касаційного адміністративного суду не менше ніж з трьох суддів.
Судом апеляційної інстанції у зазначених вище справах є Велика Палата Верховного Суду.
Також цим законопроектом уточнюється значення терміну «нормативно-правовий акт» для цілей Кодексу адміністративного судочинства України:
«Нормативно-правовий акт – акт управління (рішення) суб'єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування, у тому числі акт, який відповідно до закону є регуляторним актом, та рішення з питань встановлення тарифів на товари (послуги) суб'єктів природних монополій, цін (тарифів) для населення (якщо відповідні повноваження щодо встановлення цін (тарифів) надані спеціальними законами)».
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.