Раніше «Судово-юридична газета» розповідала, що Голова Національної поліції Ігор Кліменко під час розширеного засідання колегії Міністерства внутрішніх справ України презентував нову модель організації діяльності очолюваного ним відомства.
Серед основних напрямів реформи прозвучали наміри створення фронт-офісів та запровадження системи Custody records.
Про що саме йдеться.
Custody records – це система відеомоніторингу всіх дій, що відбуваються у відділах поліції. Сьогодні вона активно запроваджується у всіх підрозділах і кожна дія поліцейського буде ретельно фіксуватися. У першу чергу система спрямована на попередження фактів неправомірних дій поліцейських та водночас їх захисту від можливих провокацій.
В українських умовах підозрювані досить часто скаржаться на правоохоронців щодо порушення їхніх прав, у тому числі на застосування протиправних методів досудового розслідування.
Наприклад, працівники оперативних підрозділів можуть офіційно не затримувати людину, навіть іноді не доставляти до органів поліції. Самі поліцейські часто виправдовують свої дії тим, що особа до відділку «доставлена» або «запрошена». Це при тому, що в КПК не має статусу доставлених та запрошених осіб. Є затриманий, свідок або потерпілий.
Великого поширення серед правоохоронців набуло поняття «процесуальне затримання» (мається на увазі момент складання протоколу в кабінеті слідчого), якого не містить КПК. Тож склалася практика, що протокол про затримання складають і строки починають обраховувати лише тоді, коли слідчий вважає, що зібраної інформації щодо «запрошеного»/«доставленого» (а насправді — фактично затриманої особи) достатньо для подальшого оголошення підозри.
Тягар же доведення того, що до підозрюваних не застосовували неправомірні заходи, лежить на саме на поліції.
Формальність медичного огляду затриманих наражає на небезпеку і поліцейських, які з ними контактують.
Порушення від стадії затримання до направлення провадження в суд, включно з неналежним поводженням з затриманими та порушенням процесуальних гарантій, потім оскаржуються в ЄСПЛ і Україна несе фінансові витрати.
Для того, щоб забезпечити гарантії базових прав затриманих та одночасно унеможливити безпідставні звинувачення працівників поліції, і запроваджується комплексна система обліку всіх дій, що відбуваються із затриманими особами - Custody records.
Custody records складається з таких складових:
Наявність зовнішнього незалежного контролю за процесами, які відбуваються у закритій спеціальній установі, є серйозним стримувальним фактором як для відвідувачів, так і для працівників поліції.
Технічні можливості IP-камер дозволяють дистанційно спостерігати за станом забезпечення прав затриманих осіб у будь-який час доби.
Крім того, технічні можливості такого обладнання дозволяють мати двосторонній аудіозв’язок користувачів системи з утримуваними, які перебувають у камерах.
Крім того, Голова Нацполіції пообіцяв створити в кожному підрозділі поліції фронт-офіси, в яких фахівці будуть надавати громадянам консультації, приймати звернення, видавати витяги з ЄДР.
Ці приміщення повинні мати сучасний вигляд, бути спроектовані за європейськими стандартами, без грат, замість них будуть прозорі стіни і відкритий простір із системою відеоспостереження.
Ще раніше фахівці пропонували розбивати будівлю поліції на зони.
Зона «А» - зона службових приміщень.
Зона «Б» - зона роботи з затриманими особами. Приміщення цієї зони мають бути розташовані в окремому функціональному блоці адмінбудівлі органу поліції.
Зона «В» - зона роботи добового наряду територіального органу поліції (чергова частина та робоче місце службової особи, відповідальної за перебування затриманих.
Зона «Г» - зона безперешкодного доступу будь-кого, без необхідності дотримання дозволу (вестибюль та приймальня громадян).
Також планувалося запровадити в Національній поліції нову штатну одиницю – Інспектора з дотримання прав людини. Це особа, яка володіє спеціальними знаннями, для того щоб працювати з затриманими особами.
Службова особа, відповідальна за перебування затриманих, повинна буде провести із затриманою особою та працівником поліції, який здійснив затримання, інтерв’ю, в ході якого необхідно з’ясувати стан здоров’я затриманого, обставини та підстави затримання, ймовірність застосування неправомірних дій, біографічні дані, наявність адвоката та інше.
Інтерв’ю необхідно оформити протоколом, копії якого надати затриманому та направити до прокуратури.
Ця ж особа буде повідомляти слідчого про закінчення граничних строків тримання під вартою затриманої особи, фіксувати усі переміщення затриманої особи, час початку та закінчення процесуальних дій, застосування заходів примусу, забезпечувати надання затриманим належної медичної допомоги.
На службових осіб, відповідальних за затриманих, покладуть обов’язок здійснювати періодичні заміри та фіксацію температурних показників в камерних приміщеннях, контролювати дотримання вимог роздільного тримання різних категорій затриманих осіб, направляти за належністю їх скарги, виконувати рішення про звільнення затриманих.
Раніше Закон про відрядження поліцейських у державні органи та заклади освіти ухвалили в другому читанні.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.