Депутати прийняли у першому читанні законопроект № 4486 «Про внесення змін до деяких законів України щодо статусу національного та ефективного управління закладами освіти і державним майном», у якому передбачено, аби статус «національного» університету та «національного» наукового центру надавався указом президента України. Авторами є представники «Слуги народу», серед яких заступник голови Верховної Ради Руслан Стефанчук, голова комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак, голова комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев, Юлія Гришина, Федір Веніславський, Ольга Совгиря та інші. Автори пишуть, що метою законопроекту є законодавче вдосконалення процедури надання закладам вищої освіти статусу національного, науковим установам – статусу національного наукового центру та створення належних можливостей управління закладами освіти та державним майном, що закріплено за ними.
Новації
Автори пропонують внести зміни до законів «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про фахову передвищу освіту», «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти».
Зокрема, статус національного закладу вищої освіти, національного наукового центру є почесним і надається Указом Президента України за визначний внесок у розвиток вищої освіти, науки та культури України. Така новела, на думку Головного науково-експертного управління (ГНЕУ), не узгоджується з конституційною компетенцією Глави держави. Відповідно до Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19), а нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй (ч. 2 ст. 8). Згідно зі ст. 106 Основного Закону України повноваження Президента України як Глави держави визначаються Конституцією України. Це унеможливлює прийняття законів, які встановлювали б інші його повноваження, констатують експерти.
Рішення про утворення, реорганізацію (злиття, приєднання, поділ, виділ, перетворення), ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу фахової передвищої освіти, у томі числі структурного підрозділу закладу вищої освіти, ухвалює його засновник (засновники) або уповноважений ним (ними) орган за дорученням засновника (засновників). При цьому відсутня норма про погодження з колегіальним органом закладу стосовно цього.
У разі призупинення використання нерухомого майна (чи його частини) в освітньому процесі заклад освіти зобов’язаний інформувати орган управління про таке рішення, а також кожні пів року надавати органу управління інформацію щодо наявності та пропозиції щодо подальшого використання такого майна.
У випадку, коли майно (крім земельних ділянок) державного або комунального закладу освіти більше трьох років з моменту повідомлення органу управління про припинення його використання не використовується в освітньому процесі, а інші заклади освіти, установи, підприємства та організації протягом цього періоду не виявили заінтересованість у передачі їм зазначеного майна, це майно може бути включено до переліку об’єктів, що підлягають приватизації за умови, що надходження від приватизації такого майна використовуються виключно на освітні потреби. Це на думку ГНЕУ, пропозиція щодо використання надходжень від приватизації такого майна «виключно на освітні потреби» не відповідає вимогам ч. 1 ст. 25 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна», згідно з якими кошти, одержані від продажу державного або комунального майна, інші надходження, безпосередньо пов’язані з процесом приватизації (суми штрафних санкцій за несвоєчасні розрахунки за придбані об’єкти приватизації тощо), зараховуються до державного або місцевого бюджету у повному обсязі, крім плати за участь.
Крім того, відповідно до чинних положень абз. 1 цієї ж ч. 4 ст. 80 Закону України «Про освіту» об’єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов’язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу.
На думку експертів, вимагає узгодження з цим же абз. 1 ч. 4 ст. 80 Закону України «Про освіту» і запропонована нова редакція ч. 6 ст. 80 цього Закону, згідно з якою «майно закладів освіти, в тому числі ті, які мають статус національного, яке не використовується в освітньому процесі та не забезпечує статутну діяльність, може безоплатно передаватись у встановленому законодавством порядку іншому закладу освіти або науковій установі (організації) державної або комунальної форми власності за умови подальшого використання виключно на освітні або наукові потреби або державним органам влади для забезпечення національних інтересів держави, бути вкладом у спільну діяльність або використане відповідно до статті 81 цього Закону».
Майно закладів освіти, в тому числі ті, які мають статус національного, яке не використовується в освітньому процесі та не забезпечує статутну діяльність, може безоплатно передаватись іншому закладу освіти або науковій установі державної або комунальної форми власності за умови подальшого використання виключно на освітні або наукові потреби, або державним органам влади для забезпечення національних інтересів держави.
Передача приватним партнерам в оренду, в концесію, в оперативне управління тощо рухомого та/або нерухомого державного та/або комунального майна, у тому числі земельних ділянок, забороняється.
В ГНЕУ відзначили, що запропоновані у законопроекті зміни не повною мірою відповідають порівняльній таблиці до законопроекту. Також, на думку Головного управління, Закон повинен вводитись в дію щонайменше через три місяці після дня його опублікування.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.