Минулого тижня Ухвалою колегії суддів Конституційного Суду відкрито конституційне провадження у справі щодо відповідності Конституції України (конституційності) Постанови Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів» від 17 липня 2020 року № 807-ІХ за конституційним поданням 49 народних депутатів України від 20.10.2020. Про це повідомляла представник Верховної Ради в КСУ нардеп Ольга Совгиря.
Таких проваджень КСУ відкрив два:
перше – за поданням щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень пункту 6 частини першої статті 4, частини третьої статті 11 Закону України „Про добровільне об’єднання територіальних громад“,
друге – за поданням щодо відповідності Конституції України (конституційності) Постанови Верховної Ради України "Про утворення та ліквідацію районів" від 17 липня 2020 року № 807-ІХ.
Автори подання вважають, що проведеною реформою незаконно змінені елементи територіального устрою України, оскільки останній може визначатися виключно законами.
Також, на їх думку, «здійснивши укрупнення окремих районів Верховна Рада обмежила право на доступ до суду, оскільки «важливими елементами доступності суду як інституції є територіальна наближеність суду та стабільність судової системи».
З прийняттям оспорюваної постанови Верховна Рада також створила правову невизначеність щодо територіальної юрисдикції місцевих судів, – йдеться у поданні.
Відкриття провадження прокоментував головний ідеолог оспорюваної реформи, народний депутат України Віталій Безгін, який намагався знайти відповідь на питання: чи може оскарження в КСУ зупинити децентралізацію або взагалі її знищити?
На думку Безгіна:
Крім того, він відповів на аргументи, які викладені в поданнях депутатів до КСУ:
Міста обласного значення не згадуються в Конституції як окрема одиниця.
Безгін повідомив, що в Конституції чи рішеннях КСУ не врегульовано питання про форму акту, яким приймається рішення про зміну територіального устрою, тому будь-яких обмежень для цього в законодавстві немає.
Раніше Віталій Безгін підписувався під законопроектом №1075, яким пропонувалося скасувати закони про права чорнобильців, захисті прав споживачів, Житловий кодекс, Кодекс законів про працю та інші акти, «застарілі», на думку авторів.
Цей же депутат був співавтором законопроекту, згідно з яким статус Вищої Ради правосуддя прирівнювався до міністерства, а також не зміг знайти відповідь на питання про долю судової системи після зміни територіального устрою.
До того ж він висловлював думку, що оскільки виборний орган буде діяти на субрегіональному рівні, то вибори на рівні районів чи округів не потрібні. Тому районні ради мають зникнути.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.