Робоча група з питань врегулювання конституційної кризи за участі Дениса Монастирського та Ольги Совгирі підготувала законопроект № 4533 про конституційну процедуру та відповідні зміни до Закону «Про Конституційний Суд України», Регламенту Верховної Ради та процесуальних кодексів.
Як раніше писала «Судово-юридична газета» до Закону про КСУ пропонується внести зміни в частині зняття заборони для кандидатів на посаду судді КСУ мати представницький мандат. Наразі діючі депутати можуть бути призначені суддею КСУ лише після складення ними депутатських повноважень. Таку заборону пропонується прибрати, отже, діючий депутат зможе претендувати на посаду судді. Втім, вже будучи призначеним, звичайно, має скласти депутатський мандат.
Оскільки в юридичній спільноті пропозиція викликала певні застереження, їх прокоментувала «Судово-юридичній газеті» співавтор змін, заступник голови Комітету ВР з питань правової політики, представниця парламенту у КСУ та кандидат в судді КСУ Ольга Совгиря.
«Для всіх, хто шукає ЗРАДУ, та навіть вже знайшов її в законопроекті «Про конституційну процедуру», повідомляю.
Частиною 2 статті 11 чинного Закону «Про Конституційний Суд України» передбачено, що суддею КСУ не може бути призначена на посаду особа, яка на день призначення:
1) є членом або обіймає посаду в політичній партії, іншій організації, яка має політичні цілі або бере участь у політичній діяльності;
2) є обраною на виборну посаду в органі державної влади чи органі місцевого самоврядування, має представницький мандат;
3) бере участь в організації або фінансуванні політичної агітації чи іншої політичної діяльності.
Такі заборони були введені в цей закон під час ухвалення його в новій редакції в 2017 році, у попередньому Законі «Про Конституційний Суд України» від 1996 року аналогічні положення були відсутні.
Разом із цим, перелік вимог до кандидата на посаду судді КСУ передбачений статтею 148 Конституції, в якому відсутні вищевказані заборони. Більше того, в Конституції передбачено, що суддя Конституційного Суду України набуває повноважень з дня складення ним присяги, а отже будь-які заборони на зайняття ним посад повинні застосовуватись вже після складення ним присяги і набуття повноважень.
Крім цього, статтею 78 Конституції окремо передбачено, що у разі виникнення обставин, що порушують вимоги щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності, народний депутат України у двадцятиденний строк з дня виникнення таких обставин припиняє таку діяльність або подає особисту заяву про складення повноважень народного депутата України.
Тому, на наше переконання, чинний закон в цій частині вступає в суперечність із вимогами Конституції України, адже він, по-перше, фактично запроваджує додаткові кваліфікаційні вимоги до кандидатів на посаду судді КСУ, поширюючи на них вимоги, які висуваються до чинних суддів КСУ. По-друге, закон не враховує спеціального порядку усунення заборон щодо несумісності депутатського мандата, який передбачений безпосередньо Конституцією. По-третє, слід також відзначити і не зовсім вдалі та юридично визначені формулювання чинної частин 2 статті 11 Закону. Адже запроваджуючи заборони на заняття посади судді КСУ він оперує термінологією і поняттями, які не визначені у законодавстві («інша організація, яка має політичні цілі»), або пов’язує такі заборони із обставинами, які досить складно перевірити та які відкривають певне поле для зловживань та маніпуляцій (заняття політичною діяльністю і її організація, фінансування політичної агітації).
Виходячи з цього, з метою приведення чинного Закону «Про КСУ» у відповідність до Конституції України в законопроекті «Про конституційну процедуру» (№ 4533 від 21.12.2020) передбачається уточнити зміст частини 2 статті 11 Закону, якою пропонується передбачити заборону на зайняття посади КСУ для осіб, які на день призначення мають громадянство іншої держави.
Таким чином заборона призначення суддів Конституційного Суду, які мають представницький мандат, може суперечити положенням статей 38 і 43 Конституції України, адже ставить індивідуальне право таких осіб на професійний розвиток, рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності в залежність від їх відмови від права на участь в управлінні державними справами, права бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Отже, ще раз. Зради немає. Є Конституція! Читайте її, там є відповіді на всі запитання. Так, це складніше, ніж займатися хайпом і репостити телеграм-канали. Але вона того варта», - зазначила вона у своєму коментарі виданню.
Зазначимо, що наразі серед кандидатів на посаду судді КСУ, яка є діючими депутатами, окрім Ольги Совгирі, є також Юрій Павленко.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.