17 вересня 2020 року Верховна Рада ухвалила закон № 909-ІХ, який передбачав внесення ряду змін до закону «Про Державний бюджет України на 2020 рік». Одним із нових положень, які з’явилися у законодавстві після ухвалення цього закону, були повноваження уряду «скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій», встановлених законами для запобігання поширенню коронавірусу.
Одним із вищезгаданих обмежень є мораторій на документальні та фактичні перевірки, а також призупинення вже розпочатих перевірок з боку податкової служби. У Податковому кодексі зазначено, що такий мораторій встановлено з 18 березня і до останнього календарного дня місяця, у якому уряд оголосить про завершення карантину через COVID-19. Тобто, вже 9 місяців податківці не починають нових перевірок, а раніше розпочаті знаходяться у замороженому стані.
У підсумку, Державна податкова служба не витримала і пропонує дозволити певні види податкових перевірок.
Для цього податківці розробили відповідний проект постанови КМУ, який скорочує строк дії цього мораторію. Метою розробки і ухвалення цього документа його автори називають «забезпечення додаткових надходжень до бюджету за рахунок проведення контрольно-перевірочних заходів».
Найцікавішою частиною такої мотивації є те, що ще наприкінці листопада Міністерство фінансів повідомило про виконання податковою свого річного плану з доходів держбюджету. Тобто, і без цих перевірок податкова ефективно забезпечувала плановані надходження. Звісно, показники нинішньої дохідної частину бюджету навесні занизили – зокрема, і через обмеження перевірок – але сумніви щодо послідовності таких дії податківців виникають. У податковій повідомляють, що загальна сума ризиків несплати податків лише за зупиненими плановими перевірками становить понад 39 мільярдів гривень.
Отже, ДПСУ пропонує, щоб уряд надав її можливість проведення таких видів перевірок:
За прогнозами податківців, завдяки цим заходам потенційні доходи держави можуть зрости майже на 50 мільярдів гривень. До того ж, за 600 скаргами ДПСУ ще не встановило, про які суми ризиків йдеться. Така сума може здаватися доволі невеликою відносно запланованих на рік доходів бюджету у понад 1 трильйон гривень. Втім, також варто зважати на той факт, що 50 млрд гривень – це понад 10% доходів, які цьогоріч мала забезпечити податкова.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що Галина Третьякова поставила під сумнів, що ФОПи платять принаймні 8000 грн податків на рік.
Нижче наводимо текст проекту Постанови.
ПРОЕКТ
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 2020 р. №
Київ
Про скорочення строків дії обмежень, встановлених
пунктом 522 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»
Податкового кодексу України, в частині дії мораторію
на проведення деяких видів перевірок
Відповідно до пункту 4 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 17 вересня 2020 року № 909-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» Кабінет Міністрів України постановляє:
2. Ця постанова набирає чинності з дня її офіційного опублікування.
Прем'єр-міністр України Денис Шмигаль
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.