Верховна Рада України ухвалила в першому читанні законопроект № 3637 від 11.06.2020 «Про віртуальні активи».
Законопроект доопрацьовувався тривалий час, перша його редакція була взагалі відкликана та замінена.
Завдяки йому в законодавство запроваджуються терміни «віртуальний актив», «гаманець віртуального активу», «забезпечений та незабезпечений віртуальний актив», «ключ віртуального активу» та інші подібні.
Під віртуальним активом автори законопроекту розуміють особливий вид майна, який є цінністю в електронній формі, існує в системі обігу віртуальних активів та може знаходитись у цивільному обігу.
Важливим застереженням є те, що віртуальні активи не є засобом платежу на території України.
Віртуальні активи будуть забезпеченими і незабезпеченими.
Право власності на віртуальний актив набувається з факту створення віртуального активу, укладення та виконання правочину відносно віртуального активу, норм закону або рішення суду і засвідчується володінням ключа такого віртуального активу.
Розпорядження забезпеченим віртуальним активом означає розпорядження майновим правом на об’єкт забезпечення віртуального активу.
У випадку, якщо забезпечений віртуальний актив забезпечено об’єктом цивільних прав, який знаходиться під арештом або вилучено з цивільного обігу, відчуження такого віртуального активу не дозволяється, а будь-який вже укладений правочин щодо відчуження такого віртуального активу є нікчемним.
Щодо діяльності з незабезпеченими віртуальними активами, то у проекті це питання майже не регулюється.
Діяльність постачальників послуг, пов'язаних з обігом віртуальних активів, буде підлягати обов'язковій державній реєстрації.
Санкції за порушення Закону.
Мінцифра буде застосовувати до осіб, винних у порушенні вимог законодавства у сфері обігу віртуальних активів, такі фінансові санкції:
1) за здійснення діяльності, що має ознаки діяльності постачальника послуг, пов’язаних з обігом віртуальних активів, без державної реєстрації, – штраф у розмірі від двох до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
2) за здійснення іншої діяльності, що має ознаки діяльності постачальника послуг, пов’язаних з обігом віртуальних активів, ніж зареєстрована діяльність відповідно до даних Реєстру постачальників послуг, пов’язаних з обігом віртуальних активів, – штраф у розмірі від тисячі до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
3) за надання завідомо неправдивих або недостовірних відомостей при поданні заяви про реєстрацію в якості постачальника послуг, пов’язаних з обігом віртуальних активів, – штраф у розмірі від тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
4) за несвоєчасне інформування Мінцифри про зміну даних, внесених до Державного реєстру постачальників послуг, пов’язаних з обігом віртуальних активів, – штраф у розмірі до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
5) за неподання або подання не в повному обсязі постачальниками послуг звітності, передбаченої інформації та/або подання недостовірної інформації до Мінцифри, - штраф у розмірі до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
6) за невиконання або несвоєчасне виконання рішень Мінцифри або розпоряджень щодо усунення порушень законодавства у сфері обігу віртуальних активів - у розмірі від тисячі до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Спеціальна конфіскація віртуальних активів передбачена іншим законопроектом «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо підвищення ефективності боротьби з кіберзлочинністю та використання електронних доказів» № 4004 від 01.09.2020.
Кабінету Міністрів України депутати доручать розробити і ввести в дію протягом трьох місяців з дня набрання чинності Законом «Про віртуальні активи»:
1) Порядок реєстрації постачальників послуг, пов’язаних з обігом віртуальних активів;
2) Порядок ведення Державного реєстру постачальників послуг, пов’язаних з обігом віртуальних активів;
3) Порядок розгляду справ про застосування відповідальності за порушення, у тому числі передбачених частиною першою статті 20 Закону;
Кабінету Міністрів України також буде необхідно протягом шести місяців з дня набрання чинності Законом забезпечити функціонування Державного реєстру постачальників послуг, пов'язаних з обігом віртуальних активів.
Законопроектом вносяться зміни до Цивільного кодексу України, він доповнюється статтею 200-1 «Віртуальні активи». Згідно із змістом запронованої норми :
«1. Віртуальний актив – сукупність даних в електронній формі, яка має вартість та існує в системі обігу віртуальних активів. Віртуальний актив може бути як самостійним об'єктом цивільного обороту, так і посвідчувати майнові або немайнові права, зокрема права вимоги на інші об'єкти цивільних прав.
Участь і надання послуг, пов’язаних із пропозицією емітента та/або продажем інвестиційних віртуальних активів буде вважатися фінансовою послугою.
Про віртуальні активи йдеться у Законі України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (п. 51 статті 1 Закону), в розумінні якого такі активи - це цифрове вираження вартості, яким можна торгувати у цифровому форматі або переказувати і яке може використовуватися для платіжних або інвестиційних цілей.
Операції з такими активами підпадають під фінансовий моніторинг.
Проте окремим Законом обіг віртуальних активів поки що не врегульований.
Навіщо придумали цей законопроект
Депутати визнають, що ринок віртуальних активів потребує належного законодавчого врегулювання. Також існує необхідність визначення державного органу, що здійснюватиме державне регулювання, нагляд та моніторинг за діяльністю постачальників послуг, пов'язаних з віртуальними активами; реєстрацію таких суб'єктів; встановлення механізмів превентивних заходів, санкцій та інших правозастосовних методів.
Повноцінному функціонуванню та подальшому розвитку ринку віртуальних активів заважає цілий ряд невирішених проблем, серед яких:
ГНЕУ з приводу законопроекту зауважило, що у проекті відсутні положення, якими б унормовувались питання ідентифікації власників віртуальних активів. Між тим директиви ЄС передбачають заборону анонімних рахунків, депозитів, банківських скриньок та створення централізованої бази ідентифікаторів власників віртуальних валют.
Головне управління також вважає, що у проекті недостатньо уваги приділяється захисту прав власників віртуальних активів, що може негативно позначитися на застосуванні віртуальних активів, зокрема, питанням відповідальності постачальника послуг зі зберігання віртуальних активів за завдання шкоди власнику майна.
У соцмережах звертають увагу, що у проекті не вирішено питання бухгалтерського обліку таких активів, їх оцінки, як наслідок не вирішене питання оподаткування операцій з віртуальними активами.
Раніше Рада ухвалила важливий закон про реорганізацію РДА.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.