НБУ не радить Комітету Верховної Ради питань антикорупційної політики підтримувати створення єдиного реєстру рахунків фізосіб і юросіб та індивідуальних банківських сейфів.
Створення зазначеного реєстру передбачене Урядовим законопроєктом № 4135 “Про засади антикорупційної політики на 2020-2024 роки”. 5 листопада Верховна Рада ухвалила документ у першому читанні. Згідно із законопроєктом доступ до реєстру планується надати правоохоронним та контролюючим органам.
Кабмін таким чином намагається вирішити проблему низької результативності процесів передачі в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, активів для збереження їх економічної вартості, а також запобігання та протидії легалізації коштів, отриманих злочинним шляхом.
Якщо детальніше, то виявлення та відстеження коштів, одержаних корупційним шляхом, намагаються спростити завдяки створенню єдиного реєстру рахунків фізичних і юридичних осіб та індивідуальних банківських сейфів, безпосередній доступ до якого буде надано АРМА, НАБУ, Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі, митниці та фінмоніторингу.
Національний банк вважає, що запропонований законопроєктом спосіб отримання правоохоронними та контролюючими органами інформації, яка становить банківську таємницю, фактично означатиме нівелювання інституту такої таємниці. Як наслідок, це може призвести до погіршення стану захисту приватної інформації та зниження довіри до банківської системи.
Сьогодні підстави та порядок розкриття банківської таємниці на вимогу правоохоронних та контролюючих органів чітко визначені Законом України “Про банки і банківську діяльність”.
Тому Національний банк пропонує слугам народу під час доопрацювання законопроєкту до другого читання виключити положення про створення такого реєстру, безпосередній доступ до якого передбачається надати правоохоронним та контролюючим органам.
Проти запровадження таких реєстрів виступає і Головне науково-експертне управління Верховної Ради. Головне управління вважає, що не можна погодитися із пропозицією проєкту щодо створення єдиного реєстру рахунків фізичних і юридичних осіб та індивідуальних банківських сейфів та надання безпосереднього доступу до нього НАЗК, НАБУ, САП, Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, центральним органам виконавчої влади, що реалізують державну податкову політику, державну політику у сфері митної справи, державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) коштів, одержаних злочинним шляхом (п. 4.3.3. розділу ІV проєкту Антикорупційної стратегії).
Надання необмеженого доступу до такого реєстру саме по собі створює значні корупційні ризики. Крім того, такою пропозицією фактично пропонується скасувати банківську, що не сприятиме економічному розвитку країни.
Урядовий законопроєкт № 4135 був ухвалений Верховною Радою в першому читанні 05.11.2020, Комітет Верховної Ради питань антикорупційної політики не знайшов у ньому корупційних ризиків.
Раніше у законопроєкті про контроль за деклараціями суддів виявили істотні недоліки.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.