Депутати від фракції «Слуга народу» внесли законопроект № 4360 від 11.11.2020 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення належного повідомлення учасників судового процесу та направлення копій судових рішень».
Головним Комітетом для законопроекту визначено Комітет з питань правової політики.
Зміни вносяться до Кодексу адміністративного судочинства України, Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України.
Проектом запропоновано наступні новації:
Учасник судового процесу, якому судове рішення направлене на електронну пошту, повинен буде негайно підтвердити суду отримання судового рішення (електронною поштою або телефоном). Текст такого підтвердження роздруковується, а телефонне підтвердження записується відповідним працівником апарату суду, приєднується секретарем судового засідання до справи і вважається належним підтвердженням належного вручення судового рішення. У такому випадку судове рішення вважається врученим учаснику судового процесу з моменту надходження до суду підтвердження про отримання.
Якщо протягом дня, наступного за днем надсилання судового рішення, підтвердження від учасника судового процесу не надійшло, секретар судового засідання складає про це довідку, що приєднується до справи. У такому випадку судове рішення вважається врученим з моменту складання секретарем судового засідання відповідної довідки.
Необхідність ухвалення законопроекту пов’язана із тим, що суди стикнулися із проблемою повідомлення учасників судового провадження.
Відповідно до процесуального законодавства України та сталої практики Верховного Суду, суди повинні чітко дотримуватись вимог процесуального закону, який зобов'язує вручати судові документи завчасно з використанням послуг поштового зв’язку.
Складається ситуація, відповідно до якої саме від роботи АТ «Укрпошта» залежить належне повідомлення учасників справи про судові засідання та направлення судових рішень. Через неякісні послуги поштового зв’язку значно збільшуються строки розгляду справи, а самі обставини вручення/невручення процесуальних документів суду одержувачем/адресатом досліджуються суддями апеляційної та касаційної інстанцій при перегляді судових рішень і нерідко стають єдиною причиною скасування судових рішень.
При цьому, у 2019 році судова система України витратила на послуги поштового зв’язку (марки, конверти) близько 1 мільярда 150 мільйонів гривень.
Іншою причиною внесення законопроекту є ситуація, що склалась у зв’язку з поширенням на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. Адже запровадження надсилання документів в електронному вигляді мінімізує можливий контакт між адресатом, адресантом та посередниками (працівниками установ, що надають поштові послуги).
«Судово-юридична газета» неодноразово розповідала, що у зв’язку з критичним станом фінансового забезпечення судових установ у 2020 році, непоодинокими є випадки зупинки судами процесу направлення судової кореспонденції учасникам судових справ, що у процесуальному плані є фактично зупинкою здійснення правосуддя.
Раніше Комітет з питань цифрової трансформації запропонував Раді підтримати законопроекти про офіційні електронні адреси.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.