25.06.2020 року Постановою Кабінету Міністрів України "Про реалізацію експериментального проєкту із запровадження та реалізації в Україні електронного резидентства" № 648 було дано старт початку проєкту із створення в Україні інституту електронного резидентства.
Таким електронним резидентством є своєрідний статус, який надає можливість іноземцю або особі без громадянства, яка досягла вісімнадцятирічного віку, отримувати кваліфіковані електронні довірчі послуги, електронні послуги, відкривати банківські рахунки в Україні.
Втім, наразі Податковий кодекс України не містить поняття е-резидент, що здійснює підприємницьку діяльність, а також не встановлює спеціальних правил щодо оподаткування доходів е-резидентів, порядку проведення перевірок тощо.
Прогалину усуває законопроєкт № 4240 від 20.10.2020, про реєстрацію якого у Верховній Раді повідомила Мінцифра в соцмережах. Головним Комітетом для нього визначений Комітет із питань фінансів, податкової та митної політики.
“Мінцифра формує цифрову економіку країни, залучаючи іноземців віддалено вести бізнес в Україні. Проект е-резидентство дозволить фрілансерам з IT та креативної сфери дистанційно вести бізнес в Україні та розвиватись через партнерство з авторитетними світовими компаніями. Це покращить національний імідж України на міжнародному ринку IT та наповнюватиме державний бюджет за рахунок податків”, — зазначив Міністр цифрової трансформації Михайло Федоров.
Законопроєкт дозволить іноземцям та особам без громадянства, які набули статусу електронного резидента, здійснювати підприємницьку діяльність та сплачувати податки в Україні без залишення країни проживання (перебування).
Проєктом закону передбачається, зокрема, доповнення Розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України Підрозділом 10-1 «Ведення підприємницької діяльності електронними резидентами», яким передбачаються тимчасові, до кінця 2022 року, особливості та правила ведення підприємницької діяльності електронними резидентами-підприємцями. Також наголошується, що дія цього Підрозділу не поширюється на електронних резидентів-фізичних осіб.
Проєктом закону встановлюється, що е-резидентом–підприємцем виступає особа-нерезидент, яка отримала статус електронного резидента та яка зареєструвала себе фізичною особою-підприємцем.
У проєкті закону пропонується встановити, що податковою адресою е-резидента, який зареєструвався як фізична особа-підприємець, визнається місцезнаходження адміністратора, за яким він береться на облік як платник податків у контролюючому органі.
Адміністратором, у свою чергу, виступає державне підприємство “ДІЯ”.
У проєкті закону також встановлено, що е-резидент здійснює державну реєстрацію себе як платника єдиного податку третьої групи спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності відповідно до правил, встановлених цим Підрозділом та іншими актами чинного законодавства в частині, що не суперечать цьому Підрозділу, та провадить свою господарську діяльність в межах обмежень, встановлених чинним законодавством.
Зазначається також, що е-резидент-підприємець не може використовувати працю найманих осіб.
Проєктом закону також запропоновано норму, згідно з якою е-резидент-підприємець може здійснювати виключно ті види господарської діяльності, які визначені Міністерством юстиції України за погодженням із Міністерством фінансів України.
Передбачається подальше внесення змін до відповідних підзаконних актів, у яких будуть визначені види господарської діяльності, які здійснюватимуть е-резиденти, серед яких, зокрема такі:
- видання комп'ютерних ігор (58.21 КВЕД);
- видання іншого програмного забезпечення (58.29 КВЕД);
- комп'ютерне програмування (62.01 КВЕД);
- інша діяльність у сфері інформаційних технологій і комп'ютерних систем (62.09 КВЕД);
- оброблення даних, розміщення інформації на вебвузлах і пов'язана з ними діяльність (63.11 КВЕД) тощо.
Проєктом закону також пропонується встановити спеціальні правила звітування е-резидентів, що є інструментом посиленого контролю за своєчасною та правильністю сплати ними податків. Так, проєктом закону встановлено, що для цілей оподаткування е-резидент-підприємець зобов'язаний вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, реєстрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних із обчисленням і сплатою податків та зборів, ведення яких передбачено законодавством, виключно в електронному вигляді та через електронний кабінет платника податків.
Також зазначається, що правильність обчислення е-резидентом-підприємцем сум податку, а також достовірність задекларованих ним даних податкового обліку можуть підтверджуватися виключно первинними та іншими документами, які складені в електронному вигляді та надіслані до контролюючого органу, або сканованими і надісланими до контролюючого органу засвідченими кваліфікованим електронним підписом електронними копіями таких документів, якщо вони були складені в паперовому вигляді.
Наголошується, що будь-які дані, не підтверджені зазначеними документами, вважаються такими, що не існують і не можуть враховуватися під час обчислення податкових зобов'язань е-резидента-підприємця, крім випадків, коли врахування таких даних призводить до збільшення розміру його податкових зобов'язань чи збільшення обсягу інших обов'язків такого суб'єкта. При цьому будь-які суми коштів, що надійшли е-резиденту-підприємцю, визнаються його доходом і оподатковуються за ставкою, передбаченою пунктом 293.4 статті 293 Податкового кодексу України, якщо підстава для надходження таких коштів не підтверджена документами, наведеними в цьому пункті цього Підрозділу.
Ці положення проєкту закону відображають і специфіку проведення Державною податковою службою України перевірок. Це зумовлено специфікою підприємницької діяльності, яку провадить е-резидент–підприємець, та особливостями їх звітування. Проєктом закону також зазначається, що е-резидент-підприємець подає податкову декларацію виключно в електронній формі через електронний кабінет платника податків.
Пропонується доповнити статтю 1087 Цивільного кодексу України частиною четвертою, якою передбачити порядок проведення розрахунків фізичних осіб-підприємців, що зареєстровані електронними резидентами, виключно у безготівковій формі.
Раніше «Судово-юридична газета» розповідала про законопроєкт Гетманцева, який визначає, що таке електронна послуга, як стягнути ПДВ з нерезидента та навіщо оподатковувати Facebook.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.