Депутати подали в Верховну Раду законопроект № 4222 від 15.10.2020 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо особистої поруки».
Проектом Закону пропонується внесення змін до статті 180 Кримінального процесуального кодексу України щодо позбавлення осіб, зазначених у підпункті «а» пункту 1 частини першої статті 3 Закону України «Про запобігання корупції» та народним депутатам, права виступати поручителями у корупційних кримінальних правопорушеннях щодо топ-посадовців.
Серед переліку таких осіб:
Згідно з підпунктом а)
Президент України, Голова Верховної Ради України, його Перший заступник та заступник, Прем’єр-міністр України, Перший віце-прем’єр-міністр України, віце-прем’єр-міністри України, міністри, інші керівники центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів України, та їх заступники, Голова Служби безпеки України, Генеральний прокурор, Голова Національного банку України, його перший заступник та заступник, Голова та інші члени Рахункової палати, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Уповноважений із захисту державної мови, Голова Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Голова Ради міністрів Автономної Республіки Крим.
Також заборонять брати на поруки рейдерів (Стаття 206—2 КК «Протиправне заволодіння майном підприємства, установи, організації»); тих, хто відмиває гроші (стаття 209 «Легалізація (відмивання) майна, одержаного злочинним шляхом») та змінює видатки бюджету (стаття 211 КК «Видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету всупереч закону») та винних у порушенні порядку декларування (стаття 366—1 КК «Декларування недостовірної інформації»).
Особиста порука є одним із п’яти видів запобіжних заходів, які застосовуються в Україні відповідно до кримінального процесуального законодавства.
Вона полягає у порученні особами, яких слідчий суддя, суд вважає такими, що заслуговують на довіру, за виконання підозрюваним, обвинуваченим покладених на нього обов’язків відповідно до статті 194 Кримінального процесуального кодексу України, і зобов’язуються за необхідності доставити його до органу досудового розслідування чи в суд на першу про те вимогу.
Водночас часто під час обрання запобіжного заходу особі, підозрюваній чи обвинуваченій у вчиненні корупційного кримінального правопорушення, поручителями зголошуються бути топ-посадовці, політики.
При цьому топ-посадовці жодним чином не можуть гарантувати виконання іншими топ-посадовцями обов’язків, що покладаються слідчим суддею, судом на підозрюваного, обвинуваченого після обрання запобіжного заходу, а тому можливість для них виступати поручителями щодо такої категорії осіб у корупційних справах не є необхідною та створює перешкоди для проведення незалежного досудового розслідування.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що ЄСПЛ визнав за журналістами право зберігати в таємниці джерело інформації.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.