Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду розглянув справу № 133/532/17 та встановив, що встановлення дорожніх знаків та як наслідок зміна схеми організації дорожнього руху органом місцевого самоврядування повинно бути погоджено із відповідними підрозділами Національної поліції.
Обставини справи
Фізична особа-підприємець звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Козятинської міської ради Вінницької області в частині: заборони руху вантажних транспортних засобів по вулиці Осипенка на ділянці від вул. Білоцерківська до кінця вулиці; встановлення пристрою обмеження висоти транспортних засобів, висотою 3,0 м по вулиці Осипенка; встановлення 2 заборонних дорожніх знаків 3.18 «Рух транспортних засобів, висота яких перевищує 3,0 м, заборонено» по вулиці Осипенка; заборони руху вантажних транспортних засобів по вулиці Сідова на ділянці від вул. Білоцерківська до кінця вулиці; заборони руху вантажних транспортних засобів по вулиці Пролетарська на ділянці від вул. Білоцерківська до кінця вулиці;
- визнати протиправним і скасувати рішення виконавчого комітету Козятинської міської ради Вінницької області про встановлення дорожніх знаків 3.3 «Рух вантажних автомобілів заборонено».
На обґрунтування позовних вимог посилався на те, що встановлення дорожніх знаків та безпідставна заборона руху транспортних засобів по вулицях, які примикають до орендованої позивачем земельної ділянки, встановлення пристрою обмеження висоти транспортних засобів повністю перешкоджають його роботі як підприємця, оскільки він займається торгівлею деревини та інших будівельних матеріалів, переміщення яких можливо тільки за допомогою автотранспорту, а тому існує очевидна небезпека заподіяння шкоди його правам, свободам та інтересам. Вважає оскаржувані рішення відповідача незаконними, оскільки вони прийняті не у відповідності до правил і стандартів, без проекту і схем організації дорожнього руху, без погодження відповідних підрозділів Національної поліції.
Постановою Козятинського міськрайонного суду Вінницької області позовні вимоги задоволено частково: визнано протиправним та скасовано п. 1, п. 2, п. 2.1 рішення виконавчого комітету Козятинської міської ради № 68 від 15.03.2017 року «Про організацію дорожнього руху».
Додатковою постановою Козятинського міськрайонного суду Вінницької області доповнено постанову Козятинського міськрайонного суду Вінницької області: визнано протиправним та скасовано рішення виконавчого комітету Козятинської міської ради про встановлення заборонених дорожніх знаків 3.3 «Рух вантажних автомобілів заборонено».
Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду постанову Козятинського міськрайонного суду Вінницької області та додаткову постанову Козятинського міськрайонного суду Вінницької області скасовано та прийнято нову постанову, якою позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано п. 2 рішення виконавчого комітету Козятинської міської ради Вінницької області щодо встановлення пристрою обмеження висоти транспортних засобів, висотою 3,0 метри по вул. Осипенка м. Козятин Вінницької області; в іншій частині позову відмовлено.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що Козятинська міська рада, приймаючи оскаржувані рішення, діяла на підставі та в межах своїх повноважень, які передбачені чинним законодавством України. Також вказані рішення було погоджено з органами Національної поліції в особі ІБзДН Козятинського відділу поліції поліцейським, який також був допитаний в суді першої інстанції під час розгляду справи та підтвердив погодження оскаржуваних рішень.
Висновок Верховного Суду
ВС зауважив, що аналіз положень норм Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про автомобільні дороги», Закону України «Про дорожній рух» дає підстави для висновку, що вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю. Управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, у віданні яких вони знаходяться. Органи місцевого самоврядування, що управляють функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, відповідають за стан вулиць і доріг міст та інших населених пунктів відповідно до діючих норм, у тому числі щодо безпеки руху транспортних засобів і пішоходів.
ВС погодився з висновками суду апеляційної інстанції про те, що організація дорожнього руху, його обмеження у межах територіальної громади віднесені до компетенції органів місцевого самоврядування, а тому Козятинська міська рада Вінницької області мала повноваження на прийняття спірних рішень.
Разом з цим, за приписами Закону України «Про дорожній рух» дорожні знаки встановлюються відповідно до Правил дорожнього руху та повинні відповідати проекту та схемі організації дорожнього руху, які погоджені із відповідними підрозділами Національної поліції. До вказаних проектів і схем за приписами відповідних підрозділів Національної поліції можуть бути внесені зміни та доповнення.
Отже, встановлення дорожніх знаків та як наслідок зміна схеми організації дорожнього руху органом місцевого самоврядування повинно бути погоджено із відповідними підрозділами Національної поліції.
Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, рішенням виконкому «Про встановлення дорожніх знаків» не погоджувалось з органами поліції, а рішення виконкому «Про організацію дорожнього руху» погоджувалось окремим поліцейським, а не органом поліції, як встановлено чинним законодавством України.
Враховуючи викладене, ВС погодився з висновками суду першої інстанції щодо часткового задоволення позовних вимог.
Зважаючи на те, що судом першої інстанції ухвалено законне та обґрунтоване рішення, помилково скасоване судом апеляційної інстанції, колегія суддів Верховного Суду відповідно до статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України уважає за необхідне скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
Раніше «Судово-юридична газета» писала, про проїзд регульованих перехресть: позиція ККС Верховного Суду.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.