28 вересня Міністерство соціальної політики розпочало громадське обговорення законопроекту про підвищення пенсій окремим категоріям осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Потреба в ухваленні цього документу, на думку представників міністерства, складається із трьох аспектів:
Так, у чинному законі міститься норма, якою передбачено, що особи, які брали участь у ліквідації у 1986 році та отримали інвалідність унаслідок такої участі, мають право на пенсію у розмірі 5 мінімальних зарплат, встановлених на 1986 рік. Натомість законопроект дає можливість отримувати пенсію у 5 «міні малок» ліквідаторам усіх років – розмір пенсії розраховуватиметься від розміру мінімальної зарплати відповідного року. За підрахунками міністерства, такі зміни потребуватимуть майже 950 мільйонів додаткових витрат.
Для заповнення законодавчих прогалин урядовці пропонують доповнити закон статтями 60-1 та 60-2. Ці статті визначатимуть орган, який здійснює пенсійне забезпечення «чорнобильців», а також процес призначення та перерахунку їх пенсій.
17 липня 2018 року Конституційний Суд України рішенням №6-р/2018 визнав неконституційними зміни до закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», які Верховна Рада ухвалила у 2014 році. Цими змінами було передбачено, зокрема, зміну принципу отримання пенсії за шкоду здоров’ю та втрату годувальника, а також отримання інших пільг особами, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Тоді депутати вирішили, що отримувати вищезгадану пенсію матимуть право лише люди, сумарний дохід яких не перевищує 10 прожиткових мінімумів. Також особи, які мали право на різні пільги, мали обирати, які з них отримувати – було встановлено обмеження на пільги лише за одним законом.
Нагадаємо, що голова соціального комітету Верховної Ради у Конституційному Суді заявила, що не кожен «чорнобилець» потребує матеріальної допомоги від держави.
У своєму рішенні Конституційний Суд зазначив, що такі зміни «суперечать положенню частини другої статті 3 Конституції України, відповідно до якого держава відповідає перед людиною за свою діяльність». З того моменту статті 53 та 60 діяли у редакції, яка була чинна до ухвалення положень, що були визнані неконституційними. Законопроєкт Міністерства соціальної політики повністю дублює зміст цих статей, відповідно до рішення КСУ, а тому в цьому плані регулювання фактично не змінюється.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла про позицію КАС ВС щодо того, коли відмова у призначенні пенсії є незаконною.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.