Міністерство юстиції хоче якнайшвидше отримати законні інструменти для боротьби з реєстраційним рейдерством. Про це в інтерв’ю парламентському телеканалу заявив перший заступник міністра юстиції України Євгеній Горовець.
Як відомо, законопроект № 3774, який пропонує вдосконалити процедури, що застосовуються при державній реєстрації прав, і запровадити механізм оперативного втручання державного регулятора у реєстраційні дії в разі підозри на їх протиправність, отримав схвалення Комітету Верховної Ради з питань правової політики, і вже включений до порядку денного нинішньої сесії парламенту.
За свою основну спрямованість його неофіційно називають законопроектом про «червону кнопку» від рейдерства. Розроблявся він Міністерством юстиції у тісній співпраці з членами Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради з питань захисту прав інвесторів, які практично всі записалися в його співавтори.
За словами першого заступника міністра юстиції, якщо перший антирейдерський законопроект № 1056-1, ухвалений в жовтні 2019 року, усував кричущі вади реєстраційної системи, зокрема, була припинена діяльність реєстраторів комунальних підприємств, то нинішня законодавча ініціатива заглиблюється в більш складні сценарії рейдерства.
«Механізм дуже простий. Коли до Офісу протидії рейдерству надходить скарга на реєстраційну дію і спеціалісти Мін’юсту бачать, що за всіма ознаками дія незаконна або є обґрунтовані підстави так вважати, то вмикається так звана «червона кнопка» – приймається рішення про заборону подальших реєстраційних дій до моменту завершення розгляду скарги. Це дає можливість поставити на паузу процес реєстрації і спокійно розібратися та з’ясувати: хто тут правий. Після цього можна відновити попереднє становище, якщо реєстраційні дії були дійсно незаконні. Скаржник залишається задоволеним, у тому числі державою Україна, яка захистила його право власності», - пояснює Євгеній Горовець.
Він також наголошує, що рейдер не обмежується однією перереєстрацією. Йому треба «заховати кінці», тому рейдерство – це про швидкість.
«Тому боротьба з рейдерством – це постійний біг наввипередки, хто виявиться спритнішим», - зазначає посадовець.
Крім того, за словами першого заступника міністра, в діяльності антирейдерської комісії при попередньому керівництві Мін’юсту застосовувалась не дуже гарна практика. Скаржникам, які реально постраждали, у них, скажімо, відібрали квартиру, Мін’юст міг відмовити у розгляді скарги за формальними причинами. Наприклад, копії доданих до скарги документів були неналежним чином засвідчені, або у тексті скарги не було зазначені норми права, які були порушені.
«Цю практику ми фактично прибрали з роботи антирейдерської колегії, але хочемо, щоб штучні фільтри і у майбутньому знову не з’явилися. Відповідні зміни у процедури розгляду скарг запропоновані законопроектом. Зокрема, очікуємо, що чимало рутинних реєстраційних дій буде перенесено на технічний рівень, без участі людини», - розповів Євгеній Горовець.
Мін’юст не очікує легкого розгляду законопроекту у сесійній залі. Певна протидія вже проявилася під час розгляду документу на засіданні Комітету з питань правової політики. Окремі народні депутати висловили точку зору, що втручання Мін’юсту в реєстраційні дії суперечить положенню статті 41 Конституції України, яке закріплює один із основних принципів усієї системи правовідносин – принцип непорушності права власності.
У міністерстві з цим не погоджуються, бо якщо не дозволити державному регулятору зупиняти сумнівну реєстрацію і з’ясовувати, хто ж був правий, то тоді рішенню недобросовісного реєстратора буде фактично наданий пріоритет. І це також не узгоджується з конституційним принципом, що ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.