16 вересня відбулося засідання Комітету Верховної Ради з питань освіти науки та інновацій. В ході його засідання комітет підтримав законопроект №3758 «Про внесення змін до деяких законів України щодо деяких аспектів реалізації принципів академічної доброчесності». Автором є представник «Голосу» Інна Совсун.
Законопроект, зокрема, пропонує таке:
Особа, яка претендує на зайняття посади керівника закладу освіти, якщо вона має науковий ступінь кандидата, доктора наук або ступінь доктора філософії (мистецтв), проходить обов’язкову перевірку на дотримання у дисертації (дисертаціях) на здобуття відповідного наукового ступеня академічної доброчесності. Особи, у дисертаціях на здобуття наукового ступеня яких виявлено порушення академічної доброчесності, не можуть займати керівника закладу освіти.
Особи, які мають науковий ступінь кандидата, доктора наук або доктора філософії (мистецтв) і у дисертаціях на здобуття наукового ступеня або ступеня доктора філософії (мистецтв) яких у порядку, визначеному законодавством, виявлено порушення академічної доброчесності, не можуть бути призначені на посаду члена Кабінету Міністрів України.
Також такі особи не можуть претендувати на зайняття посад державної служби.
Головне науково-експертне управління (ГНЕУ) зазначає, що чинним законодавством передбачений правовий механізм забезпечення академічної доброчесності під час здобуття відповідних наукових ступенів, а тому проблема, на думку Головного управління, полягає не стільки у відсутності правового регулювання відповідних суспільних відносин, скільки в забезпеченні неухильного виконання вже чинних норм.
Далі в ГНЕУ зазначають, що виглядає сумнівним відповідність новел законопроекту принципу пропорційності. Адже запропоновані обмеження у правах носять пожиттєвий характер, незважаючи на те, що відповідна особа, очевидно для настання таких наслідків, вже понесла відповідальність внаслідок скасування рішення спеціалізованої вченої ради про присудження наукового ступеня. Разом з тим, Конституційний Суд України наголошує, що встановлення обмежень прав і свобод людини і громадянина є допустимим виключно за умови, що таке обмеження є домірним (пропорційним) та суспільно необхідним (пп. 3.3 п. 3 мотивувальної частини).
Положенням законопроекту властиві ознаки недостатньої правової визначеності. Так, у проекті пропонується поширити його дію лише на осіб, які претендують на зайняття посад керівників закладів освіти, призначення на посаду члена Кабінету Міністрів України та на вступ на державну службу. При цьому, незрозуміло чи буде поширюватися запропонований механізм перевірки дисертацій на керівників закладів освіти, членів Кабінету Міністрів України та державних службовців, які вже обіймають відповідні посади, та які наслідки вони нестимуть у разі виявлення у їх дисертаціях на здобуття наукового ступеня кандидата, доктора наук або ступеня доктора філософії (мистецтв) порушення академічної доброчесності.
Крім того, викликає сумнів сама ідея поширення відповідних заборон на зазначене коло осіб, з огляду на те, що законодавством України не передбачено серед обов’язкових вимог для обіймання зазначених посад наявності наукового ступеня кандидата, доктора наук або ступеня доктора філософії (мистецтв). У разі прийняття відповідних норм у запропонованому вигляді, на практиці може скластися ситуація, що особи, які будуть претендувати на ту чи іншу посаду, умисно не зазначатимуть про факт наявності у них відповідного наукового ступеня, задля уникнення процедури перевірки на дотримання у дисертації (дисертаціях) на здобуття наукового ступеня принципів академічної доброчесності.
Інший законопроект Інни Совсун №3759 «Про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо посилення відповідальності за порушення академічної доброчесності», яким пропонувалося заборонити купівлю наукових робіт, комітет відправив на доопрацювання.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.