3 сентября Верховная Рада приняла за основу с сокращенным сроком подготовки законопроект о внесении изменений в Государственный бюджет Украины на 2020 год №3991, поданный 14 августа.
Называется он «относительно автомобильных дорог общего пользования и восстановления аварийных мостовых сооружений», однако его суть «несколько не соответствует» названию.
Этим проектом предлагается дополнить закон о Госбюджете новой статьей 33 относительно определенного исключения для Нацполиции, новым пунктом 17 Переходных положений, а также внести изменения в приложения 1, 3 и 6 к бюджету относительно распределения государственных средств.
Как отмечает в своем выводе бюджетный комитет ВР, в первую очередь, предлагается увеличить расходы госбюджета на:
Государственное агентство автомобильных дорог, добавив ему больше 2 млрд грн на улучшение состояния дорог;
Министерству внутренних дел добавить 750 млн грн, из них на оплату труда пойдут 265, 5 млн грн;
Областным госадминистрациям – на 243 млн грн для обеспечения выплаты работникам районных госадминистраций выплат по зарплате;
Минюсту – на 117,3 млн грн (по программе выполнения наказания органами уголовно-исполнительной службы, как обосновывается, во избежание дефицита в средствах на питание для осужденных и лиц, заключенных под стражу) и др.
При этом покрывать указанные расходы предлагается за счет:
Уменьшения расходов потребления, в частности, на 2 млрд грн предлагается урезать расходы по бюджетной программе «Выплата льгот и жилищных субсидий гражданам на оплату жилищно-коммунальных услуг».
Министерству защиты окружающей среды и природных ресурсов уменьшат финансирование на 9,8 млн.
Увеличения доходов госбюджета на 750 млн грн для МВД «за счет увеличения поступлений в бюджет от уплаты нарушителями административных штрафов за правонарушения в сфере безопасности дорожного движения, зафиксированные в автоматическом режиме».
Впрочем, Комитет ВР по вопросам бюджета поставил под сомнение цифру в 750 млн:
«Запропоноване законопроектом збільшення доходів державного бюджету на 750 млн грн за кодом 21080000 «Інші надходження» (у т.ч. за загальним і спеціальним фондами по 375 млн грн) ймовірно пов’язано з впровадженням з 1 червня 2020 року системи фіксації правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі (так званої системи автоматичної фотовідеофіксації порушень Правил дорожнього руху).
У 2020 р. за звітними даними на 1 серпня адміністративні штрафи за адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі (код 21081800), надійшли до державного бюджету у сумі 72,8 млн грн (у т.ч. до загального і спеціального фондів – по 36,4 млн грн), з них за червень – у сумі 37,7 млн грн, за липень – у сумі 34,6 млн грн.
Відтак, з огляду на динаміку надходження цих штрафів виникає питання щодо реалістичності виконання до кінця п. р. запропонованого законопроектом плану відповідних доходів у сумі 750 млн грн, а відтак і проведення у запропонованих обсягах видатків за рахунок таких доходів».
Также в выводе бюджетного комитета ВР отмечается, что на дорожное хозяйство и так уже предусмотрено достаточно средств:
«Щодо бюджетного забезпечення розвитку та утримання дорожнього господарства, починаючи з 2018 р. відповідно до статті 24-2 Кодексу у складі спеціального фонду державного бюджету створено державний дорожній фонд. У державному бюджеті на 2020 рік в рамках державного дорожнього фонду передбачені видатки, зокрема, за бюджетними програмами «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення» (код 3111020) у сумі 38 млрд грн та «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах» (код 3131090) у сумі 22,17 млрд грн. Таким чином, за висновком Мінфіну питання фінансового забезпечення запропонованих законопроектом об’єктів дорожньої галузі може розглядатися у встановленому законодавством порядку за рахунок і в межах коштів державного дорожнього фонду.
У цьому контексті варто звернути увагу, що у 2020 р. залучено також додаткові кошти на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення, зокрема:
надано державну гарантію для забезпечення виконання боргових зобов’язань за запозиченнями Укравтодору на суму 19,27 млрд грн (на підставі Постанови КМУ від 01.04.2020 р. № 254, прийнятої відповідно до пункту 3-6 розділу VI Кодексу та підпункту «г» пункту 1 статті 6 Закону);
виділено Укравтодору 35 млрд грн з фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками (на підставі Постанови КМУ від 01.07.2020 р. № 539, прийнятої відповідно до статті 28 Закону (із змінами, внесеними законом від 18.06.2020 р. № 726-ІХ)).
Крім того, у додатку № 2 до законопроекту (щодо змін до додатка №3 до Закону) за 9 новими бюджетними програмами Укравтодору не визначені коди бюджетної класифікації (програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету, функціональної класифікації видатків бюджету), на що також звертає увагу ГНЕУ, хоча такі коди є обов’язковими відповідно до форми додатка до закону про державний бюджет та з огляду на вимоги частини другої статті 10 Кодексу (згідно з якою програмна класифікація видатків та кредитування державного бюджету формується Мінфіном за пропозиціями, поданими головними розпорядниками бюджетних коштів, та визначається у законі про державний бюджет і при внесенні змін до нього). ГНЕУ зауважує, що пропозиція законопроекту запровадити нові бюджетні програми не відповідає вимогам частини другої статті 8 Кодексу (згідно з якими Мінфін затверджує бюджетну класифікацію, зміни до неї та інформує про це Верховну Раду України). Відтак, виходячи з зазначених норм Кодексу, при опрацюванні законопроекту належить узгоджено з Мінфіном визначити коди програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету за новими бюджетними програмами Укравтодору».
Также Комитет отмечает, что уменьшение расходов на субсидии ставит под вопрос выполнение этой бюджетной программы:
«Запропоноване законопроектом зменшення видатків державного бюджету за бюджетною програмою «Виплата пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі» (код 2501230) на 2.159,6 млн грн створює ризики забезпечення зазначених заходів у повному обсязі до завершення року, зважаючи на стан виконання вказаної бюджетної програми (за звітними даними за січень-липень п.р. відповідні видатки проведено в обсязі 23,8 млрд грн, що становить 96,6% плану на звітний період та 60,6% бюджетних призначень /39,3 млрд грн/) та напередодні нового опалювального сезону.
Крім того, постановою КМУ від 29.07.2020 р. № 656 затверджено Порядок використання у 2020 році коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Виплата пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі», для погашення заборгованості за надані не у грошовій формі пільги та житлові субсидії населенню. Згідно з цим Порядком, починаючи з вересня 2020 р., кошти за вказаною бюджетною програмою спрямовуються на погашення кредиторської заборгованості за субвенцією з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), управління багатоквартирним будинком, поводження з побутовими відходами (вивезення побутових відходів) та вивезення рідких нечистот, внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку води та теплової енергії, абонентського обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, що виникла на 01.01.2020 р. /за звітними даними на 01.01.2020 р. кредиторська заборгованість за наданими про пільгами і житловими субсидіями на оплату житлово-комунальних послуг становила 14,6 млн грн/.
З приводу порушеного питання Мінфін зазначає таке:
на 26.08.2020 р. за вказаною програмою профінансовано видатки у сумі 24,1 млрд грн, залишок асигнувань до кінця року складає 15,2 млрд грн, за прогнозними розрахунками для виплати пільг та субсидій, за умови збереження діючих цін і тарифів на житлово-комунальні послуги, необхідні до кінця року витрати очікуються у сумі близько 13 млрд грн, що у цілому забезпечує потребу у коштах до кінця року та дозволяє зменшити планові призначення на 2,2 млрд грн;
однак, найближчим часом розпочнеться робота щодо призначення (перепризначення) громадянам житлових субсидій на новий опалювальний період 2020-2021 років, в умовах перегляду з вересня-жовтня цін і тарифів на житлово-комунальні послуги може збільшитися як контингент отримувачів, так і середній розмір житлової субсидії, а також розмір виплати пільг у грошовій формі, що призведе до збільшення до кінця року потреби у коштах на цю мету;
отже, у разі невідповідності фактичних показників видатків зменшеному обсягу видатків за вказаною бюджетною програмою на кінець року може виникнути кредиторська заборгованість перед громадянами з виплати пільг та житлових субсидій у грошовій формі.
При этом Комитет ВР по вопросам бюджета, рекомендовав принять этот законопроект в первом чтении, вовсе внес свои предложения.
«За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», поданий народним депутатом України Трухіним О.М. (реєстр. № 3991 від 14.08.2020 р.), включити до порядку денного четвертої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання та за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням таких пропозицій:
1) у пункті 2 розділу I законопроекту слова «Міністерством фінансів України» виключити;
2) розділ II «Прикінцеві положення» законопроекту доповнити пунктом 2 такого змісту:
«2. Абзац сьомий пункту 2 розділу II "Прикінцеві положення" Закону України від 13 квітня 2020 року № 553-IX "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" виключити»;
3) у додатку № 2 до законопроекту внести такі зміни щодо видатків загального фонду державного бюджету (з відповідним уточненням підсумкових показників та включенням необхідних рядків):
зменшити видатки споживання за бюджетною програмою «Обслуговування державного боргу» (код 3511350) на 1.567.592,8 тис. грн (для збалансування запропонованих змін до показників загального фонду державного бюджету з урахуванням додаткових пропозицій);
передбачити у складі головного розпорядника коштів державного бюджету Господарсько-фінансового департаменту Секретаріату Кабінету Міністрів України нового відповідального виконавця бюджетних програм Комісію з регулювання азартних ігор та лотерей, встановивши їй за загальним фондом державного бюджету бюджетні призначення відповідно до бюджетної класифікації за новою бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері регулювання азартних ігор та лотерей» в обсязі 5.874,6 тис. грн, у тому числі видатки споживання – 4.374,6 тис. грн (з них оплата праці – 3.339,8 тис. грн, комунальні послуги та енергоносії – 150 тис. грн) та видатки розвитку – 1.500 тис. грн);
передбачити визначення головним розпорядником коштів державного бюджету новоутвореного Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості України, встановивши йому за загальним фондом державного бюджету бюджетні призначення за кодами 2600000 «Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України», 2601000 «Апарат Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості України» та за бюджетною програмою 2601010 «Керівництво та управління у сфері стратегічних галузей промисловості» в обсязі 25.000 тис. грн, у тому числі видатки споживання – 24.310 тис. грн (з них оплата праці – 14.040 тис. грн, комунальні послуги та енергоносії – 802 тис. грн) та видатки розвитку – 690 тис. грн, зменшивши видатки споживання за бюджетною програмою 1201010 «Керівництво та управління у сфері розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства» на 5.200 тис. грн (з них комунальні послуги та енергоносії – на 2.600 тис. грн) та бюджетною програмою «Забезпечення двостороннього співробітництва України з іноземними державами та міжнародними організаціями, інформаційне та організаційне забезпечення участі України у міжнародних форумах, конференціях, виставках» (код 1201030) на 19.800 тис. грн;
передбачити зміну найменування бюджетної програми Державного управління справами за кодом 0301360, виклавши його у такій редакції: «Фінансова підтримка закладів культури і мистецтва» /без зміни відповідних показників видатків державного бюджету/;
збільшити видатки розвитку за бюджетною програмою «Підготовка кадрів закладами вищої освіти та забезпечення діяльності їх баз практики» (код 2201160) на 170.000 тис. грн та за бюджетною програмою «Підготовка кадрів закладами фахової передвищої освіти» (код 2201420) на 30.000 тис. грн;
збільшити видатки споживання за бюджетною програмою «Здійснення прокурорсько-слідчої діяльності, підготовка та підвищення кваліфікації кадрів прокуратури» (код 0901010) на 301.334 тис. грн (з них оплата праці – на 271.995,1 тис. грн);
збільшити видатки споживання за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері конкурентної політики, контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції» (код 6011010) на 15.735,3 тис. грн (з них оплата праці – на 12.897,8 тис. грн);
збільшити видатки споживання за бюджетною програмою «Забезпечення заходів у сфері безпеки держави та діяльності органів системи Служби безпеки України» (код 6521010) на 290.000 тис. грн (з них оплата праці – на 245.000 тис. грн);
у найменуванні нової бюджетної програми щодо субвенції з державного бюджету обласному бюджету Львівської області, передбаченої у складі видатків Державного агентства автомобільних доріг України (загальнодержавні видатки), слова «капітального ремонту доріг» замінити словами «капітального та поточного середнього ремонту автомобільних доріг» /з внесенням відповідних змін до додатка № 3 до законопроекту/;
передбачити за загальним фондом видатки розвитку /з внесенням відповідних змін до додатка № 3 до законопроекту/ за новими бюджетними програмами:
– «Субвенція з державного бюджету обласному бюджету Харківської області на будівництво комплексу комунального некомерційного підприємства «Обласний центр онкології»» у сумі 100.000 тис. грн для Міністерства розвитку громад та територій України (загальнодержавні видатки);
– «Субвенція з державного бюджету бюджету Канівської міської об’єднаної територіальної громади на будівництво Будинку культури на 700 місць в м. Каневі по вул. Енергетиків під Шевченківський культурний центр» у сумі 65.000 тис. грн для Міністерства розвитку громад та територій України (загальнодержавні видатки);
– «Субвенція з державного бюджету бюджету Канівської міської об’єднаної територіальної громади на поточний середній ремонт вул. Енергетиків та вул. Шевченка у м. Каневі» у сумі 10.000 тис. грн для Державного агентства автомобільних доріг України (загальнодержавні видатки);
– «Субвенція з державного бюджету обласному бюджету Дніпропетровської області на реконструкцію спортивного комплексу «Металург» комунального позашкільного навчального закладу «Дитячо-юнацька спортивна школа №1» Криворізької міської ради» у сумі 150.000 тис. грн для Міністерства молоді та спорту України (загальнодержавні видатки);
4) внести техніко-юридичні і редакційні уточнення до законопроекту, зокрема:
уточнити показники державного бюджету у пункті 1 розділу І та додатках № 1, № 2 і № 3 до законопроекту відповідно до Закону України від 25.08.2020 р. № 822-IX «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» та прийнятого Верховною Радою України 01.09.2020 р. закону (законопроект за реєстр. № 3819) щодо забезпечення оздоровлення і відпочинку дітей, які потребують особливої уваги та підтримки;
у додатку № 2 до законопроекту уточнити підсумкові показники у рядках за кодами 3130000 та 3131000 у графах «Всього» і «видатки споживання» за загальним фондом та «Разом» (збільшивши на 40.000 тис. грн), а також визначити узгоджено з Міністерством фінансів України коди бюджетної класифікації за 9 новими бюджетними програмами, передбаченими Державному агентству автомобільних доріг України;
у додатку № 3 до законопроекту відобразити підсумкові показники у рядку «Всього» за 4 новими субвенціями (з 8 нових субвенцій, передбачених у законопроекті) та викласти додаток № 6 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» у новій редакції;
уточнити за необхідності положення законопроекту (включаючи показники державного бюджету) у разі прийняття Верховною Радою України до його розгляду інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік»;
внести інші редакційні та техніко-юридичні уточнення для узгодження правових норм (у т.ч. щодо приведення до вимог нормопроектувальної техніки) та забезпечення збалансованості показників державного бюджету (включаючи виправлення помилок у пункті 1 розділу І та додатках № 2 і № 3 до законопроекту).
Відповідно у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 3991 Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України та Міністерством фінансів України при оформленні відповідного закону належить внести необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо даного законопроекту», - отмечено в выводе Комитета.
Подписывайтесь на наш Telegram-канал, чтобы быть в курсе самых важных событий.