Депутати з комітету правоохоронної діяльності внесли на розгляд парламенту законопроєкт № 4003, метою якого зазначено підвищення ефективності боротьби із кіберзлочинністю. У пояснювальній записці депутати пояснюють, що запровадження пропонованих змін сприятиме відслідковуванню та попередженню кібератак, а також дозволить більш ефективно розслідувати інші злочини.
Зміни, передбачені у законопроєкті, стосуються Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального процесуального кодексу.
Зміни до КУпАП передбачають:
Зміни до Кримінального процесуального кодексу передбачають можливість використання термінового збереження даних у ході досудового розслідування, а також регулюють особливості до електронної інформації під час обшуку.
Так, термінове збереження даних застосовується у разі, якщо у ході провадження з’являються обґрунтовані підстави вважати, що інформація, важлива для провадження, може бути змінена чи видалена. Постанову про термінове збереження інформації видає прокурор чи слідчий. Строк дії такої постанови не може перевищувати 90 днів. Втім, прокурор чи слідчий має право продовжити строк дії цієї постанови ще на 90 днів, але загалом не довше максимальних строків досудового розслідування, передбачених статтею 219 КПК.
Також варто відзначити, що постанова про термінове збереження інформації зобов’язує людину, яка є власником, володільцем чи утримувачем інформації, тримати в таємниці факт вручення та виконання такого розпорядження до часу припинення дії постанови.
Найбільш неоднозначна пропозиція, передбачена у законопроєкті, стосується обшуку. Так, крім того, що проєктом передбачено, що слідчий чи прокурор матиме право застосовувати злам паролів на електронних пристроях, також депутати пропонують надати слідчому чи прокурору право проводити обшук електронних пристроїв «щодо яких є достатні підстави вважати, що інформація, що на них міститься, має значення для встановлення обставин у кримінальному провадженні». Тобто ухвалення такого рішення залежить лише від суб’єктивної думки слідчого чи прокурора щодо доцільності проведення обшуку пристрою.
Ниже наводимо пропоновані зміни до ст. 236 КПК:
Стаття 236. Виконання ухвали про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи
…
Якщо під час обшуку слідчий, прокурор виявив або законним чином отримує доступ до електронних інформаційних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв’язку, інформаційних (автоматизованих), телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем або невід’ємних частин цих систем, на які не поширюється дозвіл на проведення обшуку, але щодо яких є достатні підстави вважати, що інформація, що на них міститься, має значення для встановлення обставин у кримінальному провадженні, прокурор, слідчий має право здійснити пошук, виявлення та фіксацію інформації, що на них міститься, на місці проведення обшуку.
Особи, які володіють інформацією про функціонування електронних інформаційних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв’язку, інформаційних (автоматизованих), телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем або невід’ємних частин цих систем та застосовані щодо них заходи захисту, можуть повідомити про це слідчого, прокурора під час здійснення обшуку.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.