Міністр юстиції Денис Малюська на засіданні Кабміну виступить із пропозицією щодо внесення змін до законодавства у сфері проведення страйку працівниками. Зміни планують внести до законів «Про транспорт» та «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)». Відповідно до пояснення таких змін, наведених у порівняльній таблиці, їх внесення проводиться у зв’язку із відповідними рішеннями Європейського суду з прав людини, а саме – рішення у справі «Веніамін Тимошенко та інші проти України».
Справа стосувалася обмеження судом права бортпровідників авіакомпанії «АероСвіт» на проведення страйку. Так, відповідно до рішення судового арбітражу Національної служби посередництва і примирення від 27 травня, працедавець зобов’язаний був виконати ряд вимог працівників. З моменту ухвалення рішення наприкінці травня до вересня 2011 року працедавець не виконав жодної з вимог, через що було ухвалене рішення про проведення страйку.
Працівники організували страйк із дотриманням вимог закону «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», втім «АероСвіт» подав позов до суду з метою визнання проведення страйку незаконним. 6 жовтня 2011 року Бориспільський суд визнав страйк незаконним та заборонив бортпровідникам його проводити, посилаючись на статтю 18 Закону України «Про транспорт». Цією статтею, зокрема, передбачено, що на підприємствах транспорту заборонено проведення страйків у випадках, пов’язаних із перевезеннями пасажирів.
У результаті розгляду ЄСПЛ встановив, що у прикінцевих положеннях закону «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» передбачено приведення у відповідність із ним положень всіх інших законів, що стосуються його сфери регулювання. Також Суд встановив, що у 2010 і 2011 роках планувалося внеси зміни до статті 18 закону про транспорт, але відповідний закон так і не ухвалили. На підставі цих міркувань Суд дійшов висновку, що рішення про визнання страйку незаконним «не ґрунтувалося на достатньо точних і передбачуваних законодавчих актах».
Проєктом закону передбачено приведення статті 18 закону про транспорт у відповідність до закону «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)». А саме пропонується зазначити, що страйк на підприємствах транспорту проходить на загальних засадах.
Інші зміни стосуються статті 24 закону про вирішення трудових конфліктів. У першому випадку пропонується доповнити статтю положенням, що страйк заборонено проводити, якщо припинення роботи може створити загрозу національній безпеці. В цьому випадку Міністерство юстиції взяло до уваги документи міжнародних організацій у сфері регулювання страйків, на які посилався ЄСПЛ під час розгляду справи – зокрема Європейської соціальної хартії.
Також пропонується внести зміни до цієї статті у частині, що стосується заборони проведення страйків в умовах надзвичайного та воєнного станів. Пропонується прибрати норму, що під час надзвичайного стану обмежити право на страйки можна не довше, ніж на місяць, а для продовження такого обмеження необхідно ухвалювати спільний акт Президента та Верховної Ради. Тобто обмеження можна встановити одразу на весь час надзвичайного стану. В частині про воєнний стан розлогу норму «У разі оголошення воєнного стану автоматично наступає заборона проведення страйків до його відміни» пропонують замінити на більш лаконічну «В умовах воєнного стану проведення страйків забороняється».
Втім, попри те, що обґрунтуванням цієї правки зазначено Висновки ЄСПЛ у вищезгаданій справі, там немає жодної згадки про надання Президенту (чи будь-якому іншому органу) права встановлення заборони проведення страйків на весь період надзвичайного стану замість існуючої норми. У пояснювальній записці до законопроєкту зазначено лише, що цим документом пропонується «визначити, що у разі введення надзвичайного стану може бути заборонено проведення страйків». Хоча це вже визначено Законом України «Про правовий режим надзвичайного стану». Отож, попри питання про доцільність та обґрунтованість внесення до закону цієї зміни залишається відкритим.
Нагадаємо, що раніше «Судово-юридична газета» писала про пропозиції щодо змін у соціальному законодавстві у контексті виконання рішень ЄСПЛ.
Також ми раніше повідомляли, що Денис Малюська виступив з ініціативою внесення змін до Порядку помилування.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.