Фінмоніторинг для «високопосадовців судової системи»: що роз’яснили в НБУ

11:16, 20 августа 2020
Банки відносять «високопосадовців судової системи», органів юстиції, народних депутатів до високоризикових.
Фінмоніторинг для «високопосадовців судової системи»: що роз’яснили в НБУ
balance.ua
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

18 серпня Національний банк України опублікував роз’яснення на тему того, кого вважати PEP та яким має бути підхід банків до їхніх операцій.

«Для всіх банків є категорія клієнтів, яких вони за замовчуванням відносять до високоризикових. Ця категорія називається PEP, або «політично значущі особи» (Politically Exposed Persons). Даємо відповіді на питання: хто належить до PEP, чому їхні операції ретельно перевіряються та як банку виявити осіб цієї категорії?», - зазначили в НБУ.

Кого вважати PEP?

Політично значущі особи (PEP) – особи, що займають важливі державні посади. Це президенти держав, прем’єр-міністри, міністри та їхні заступники, депутати, політичні діячі вищих рангів, високопосадовці судової системи, правоохоронних органів, юстиції, оборони, керівництво Національного банку тощо. Вичерпний перелік посад можна знайти в новому законі «Про фінансовий моніторинг» (стаття 1).

PEP в Україні діляться на такі категорії: національні публічні діячі, іноземні публічні діячі та публічні діячі міжнародних організацій. Перелік приблизно однаковий в усіх країнах та відповідає рекомендаціям Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей і фінансуванням тероризму (FATF).

Також до категорії PEP належать члени сім`ї державних діячів та пов’язані особи (наприклад, ділові та бізнес-партнери). Новий закон «Про фінансовий моніторинг» скоротив перелік тих, кого вважати членами сімей. До цього переліку на сьогодні входять лише найближчі родичі.

Як довго особа є PEP?

За новим законом категорія PEP – це довічний статус після звільнення, тоді як раніше особа залишалася публічним діячем упродовж трьох років після звільнення з посади. Тобто до категорії PEP належать народні депутати Верховної Ради всіх скликань, прем’єр- міністри та інші державні діячі, незалежно від часу, коли вони займали державні посади.

Чому застосовується довічний підхід? Річ у тому, що колишній PEP, якщо навіть формально перестає виконувати функції державного діяча, може продовжувати суттєво впливати на органи влади та керівних осіб держави. Це міжнародна вимога, зафіксована в останньому звіті MONEYVAL оцінки України на відповідність міжнародним стандартам з фінансового моніторингу.

До речі, новий закон дозволив українським банкам не завжди відносити національних публічних діячів до високої категорії ризику. Все ґрунтується на ризик-орієнтовному підході.

Банк має самостійно оцінити вплив PEP, його минулі повноваження та їхній зв’язок із чинними державними діячами. Також це залежить від тих банківських послуг та продуктів, які РЕР отримує. Наприклад, обслуговування PEP у межах зарплатного проєкту чи отримання пенсії не ризикове. Також банки можуть не занадто глибоко занурюватися в операції РЕР, якщо їхній обсяг за всіма відкритими рахунками не перевищує 200 тис. гривень за квартал.

Проте банки обов’язково повинні відносити міжнародних публічних діячів до категорії високоризикових.

Чому операції PEP ретельно перевіряються?

У світі є країни з недостатньо розвиненими демократичними основами, високим рівнем корупції та підкупу чиновників. Саме тому були впроваджені особливі підходи до фінмоніторингу операцій клієнтів, що обіймають/обіймали певні державні посади.

Як банку перевірити інформацію про PEP?

Державний діяч, член його сім’ї, пов’язана з ним особа під час відкриття рахунку в банку має самостійно вказати в опитувальнику банку свій статус. Зі свого боку банк має перевірити таку інформацію. Практика показує, що клієнти не завжди зазначають свій статус РЕР. Після встановлення належності клієнта до категорії РЕР, члена його сім’ї, пов’язаної з ним особи працівник банку виконує дії, визначені законом, а саме: встановлює джерела походження статків, коштів, отримує дозвіл керівництва на встановлення ділових відносин із таким клієнтом.

По-перше, для виявлення PEP можна використовувати публічні бази (реєстр НАЗК, безкоштовний реєстр pep.org.ua, комерційні ресурси). По-друге, банки можуть використовувати міжнародні комерційні бази (наприклад, World Check та інші).

Національний банк не веде власної бази PEP, адже створення єдиного державного реєстру РЕР не відповідає міжнародним стандартам FATF. Банки повинні використовувати інформацію з декількох джерел під час вивчення клієнта.

Що варто знати особі з категорії PEP?

Якщо ви відповідаєте критеріям PEP, банк запитає у вас джерела статків та походження коштів. Тому варто мати з собою відповідні підтверджувальні документи.

Про проведення великих фінансових операцій державним діячам варто подумати заздалегідь. Краще попередньо повідомити свій банк про заплановану операцію на велику суму, щоб уникнути підозр та зайвого клопоту. Враховуйте, що банківським працівникам теж потрібен час на аналіз ваших операцій.

Як часто Національний банк виявляє порушення банків у роботі з PEP?

Такі випадки є. Однак вони поодинокі і застосування заходів впливу до банків співмірні виявленим порушенням. Зокрема, в загальній статистиці накладених на банки штрафів причина «невиявлення PEP» від року до року має частку близько 1-4%.

Відповідно до закону порушення вимог щодо належної перевірки та виявлення PEP передбачає накладення штрафу до 12 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (до 204 тис. грн).

Додатково в НБУ звернули увагу, що заходи до РЕР не є обов’язком тільки банків. Такі ж заходи здійснюють й інші суб’єкти первинного фінансового моніторингу: страховики, платіжні організації, поштові оператори, аудитори, бухгалтери тощо.

 Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики