Спікер Дмитро Разумков підписав розпорядження про скликання позачергової сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання на 25 серпня 2020 року.
Серед питань порядку денного – законопроект Володимира Зеленського про внесення змін до Закону «Про Державний бюджет України на 2020 рік» № 3963.
Нагадаємо, що 6 серпня Президент Зеленський подав на розгляд Верховної Ради законопроект № 3963, яким пропонується установити з 1 вересня 2020 року мінімальну заробітну плату: у місячному розмірі – 5000 грн; у погодинному розмірі – 29,2 грн, яка на сьогодні складає 4723 та 28,31 грн відповідно.
З цією метою передбачається збільшення дохідної та видаткової частин Державного бюджету України на 2020 рік, внесення відповідних змін до додатків № 1 «Доходи Державного бюджету України на 2020 рік», № 3 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2020 рік»,
№ 5 Міжбюджетні трансферти (освітня та медична субвенції, базова та реверсна дотації) на 2020 рік», № 6 «Міжбюджетні трансферти (інші дотації та субвенції) з Державного бюджету України місцевим бюджетам на 2020 рік», затверджених Законом.
Зокрема, додаткові бюджетні видатки на підвищення мінімальної заробітної плати пропонується здійснити за рахунок збільшення надходжень від податку на доходи фізичних осіб – на 461 337,8 тис. грн та податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування – на 80 000 тис. грн, а також зменшення видатків Міністерству фінансів України (обслуговування державного боргу) (код 3511350) на 3 461 224,9 тис. грн, що згідно із пояснювальною запискою до проекту обумовлено «відхиленням фактичного курсу національної валюти стосовно іноземних валют порівняно з прогнозним курсом, що враховано під час підготовки Державного бюджету України на 2020 рік (зі змінами)» (п. 5).
Відповідно до пояснювальної записки до проекту його метою є «підвищення у поточному році розміру мінімальної заробітної плати та визначення обсягів ресурсів для фінансового забезпечення реалізації відповідної пропозиції» (п. 2).
Головне науково-експертне управління ВР, підтримуючи у цілому запропоноване у проекті підвищення розміру мінімальної заробітної плати, що дозволить певною мірою наблизити її до об’єктивної величини, одночасно вважає за доцільне звернути увагу на таке.
«1. Насамперед звертаємо увагу на те, що відповідно до ст. 10 Закону України «Про оплату праці» «розмір мінімальної заробітної плати встановлюється Верховною Радою України за поданням Кабінету Міністрів України не рідше одного разу на рік у законі про Державний бюджет України з урахуванням вироблених шляхом переговорів пропозицій спільного представницького органу об’єднань профспілок і спільного представницького органу об’єднань організацій роботодавців на національному рівні».
Також зауважимо, що пропонований у проекті розмір мінімальної заробітної плати, зокрема, у місячному розмірі, не досягає навіть величини фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який за даними Міністерства соціальної політики України у цінах червня 2020 року складає 5149,34 грн[1], і, таким чином, не передбачає забезпечення базових потреб працюючого населення.
Разом із тим, у супровідних до проекту документах відсутні необхідні розрахунки та обґрунтування пропонованого розміру мінімальної заробітної плати.
Крім того, всупереч вимогам ч. 3 ст. 91 Регламенту Верховної Ради України та ч. 1 ст. 27 Бюджетного кодексу України щодо надання до проекту належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) у супровідних до проекту документах відсутнє обґрунтування з відповідними розрахунками, зокрема, щодо: обсягу пропонованих додаткових доходів Державного бюджету України; фактичної потреби у додаткових видатках державного та місцевих бюджетів на підвищення заробітної плати; наявності економії коштів за бюджетною програмою «обслуговування державного боргу» (код 3511350) (з наведенням, зокрема, інформації щодо реального стану фінансування вказаної бюджетної програми, потреби в обслуговуванні державного боргу до кінця поточного бюджетного періоду, у тому числі, з урахуванням прогнозу змін курсу валют).
Крім того, внесена законодавча пропозиція потребує комплексної оцінки очікуваних соціально-економічних, правових та інших наслідків її реалізації відповідно до вимог п. 2 ч. 1 ст. 91 Регламенту Верховної Ради, зокрема, у частині впливу на: фінансовий стан суб’єктів господарювання та їх спроможність забезпечити підвищення заробітної плати для працівників; зміну параметрів ринку праці, тінізацію зайнятості та доходів найманих працівників; інфляцію; зміну інвестиційної спроможності бізнесу тощо.
Враховуючи зазначене, а також те, що відповідно до положень ст. 116 Конституції України розробку, забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України, проведення фінансової політики, політики у сфері соціального захисту віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України, до проекту необхідно отримати відповідний експертний висновок Уряду.
2. У назві проекту не визначено його предмет.
3. Наведені в оновленій ст. 1 Закону, у порівняльних таблицях до додатків № 1, № 3 до Закону показники не відповідають показникам, які містяться у чинному Законі та додатках до нього, та, відповідно, потребують коригування», - зазначено у Висновку ГНЕУ.
[1] Розрахунки фактичного прожиткового мінімуму за 2020 рік.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.