Голова Вищої ради правосуддя Андрій Овсієнко прокоментував для «Судово-юридичної газети» діяльність судових установ в умовах нового адміністративно-територіального поділу.
Так, Андрій Овсієнко розповів, що сьогодні суди створюються і ліквідовуються законом, який вноситься Президентом України після консультацій з Вищою радою правосуддя. Указами Президента України в 2017 році були ліквідовані місцеві загальні суди (районні, міськрайонні суди) і утворені окружні суди. Такі окружні суди зареєстровані як юридичні особи, але не здійснюють правосуддя, оскільки в силу перехідних положень Закону України «Про судоустрій та статус суддів» здійснення правосуддя продовжують районні та міськрайонні суди в тій конфігурації, яка відома на сьогоднішній день.
Андрій Овсієнко наголошує, що новий адміністративно-територіальний поділ вимагає внесення коректив в існуючу мережу судів і, відповідно, розроблення нової сітки судів. Дане питання є дуже складним, з огляду на те, що потрібно враховувати і недоліки попереднього переформатування судової системи саме на рівні місцевих судів, і новий адміністративно-територіальний поділ, і питання логістики, і питання запровадження електронного судочинства. Вирішення всіх цих проблем в комплексі дозволить сформувати ту оптимальну мережу судів, яка буде забезпечувати максимально ефективний доступ до правосуддя і право на справедливий суд.
На сьогоднішній день першочерговий крок, який потребує вирішення – це ситуація з територіальною підсудністю, тому що новий адміністративно-територіальний поділ певною мірою ускладнив роботу судів з точки зору визначення територіальної підсудності кримінальних проваджень і цивільних справ, а також справ адміністративної юрисдикції, які підсудні місцевим загальним судам як судам першої інстанції. Тому закріплення положень, які на перехідний період, до утворення нової мережі судів, дозволили б чітко визначити правила територіальної підсудності є надзвичайно важливим і пріоритетним завданням законодавця.
Крім того, голова Вищої ради правосуддя зазначив, що неймовірне судове навантаження є прямим наслідком непродуманих законодавчих змін, які заблокували розпочаті раніше процедури кваліфікаційного оцінювання і конкурсних доборів, а також багато інших питань суддівської кар’єри.
Від того, як швидко та в якому вигляді буде прийнято відповідний закон, який розблокує процес створення ВККС, залежить, коли запрацює Комісія.
Нагадаємо, що Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування» від 16 жовтня 2019 року № 193-IX визначив нову модель і принципи формування ВККС.
Вища рада правосуддя в межах визначених законом строків вжила всіх необхідних заходів для того, аби конкурсна комісія, яка має проводити відбір членів ВККС була створена. Проте з незалежних від ВРП причин міжнародні інституції, які виступали суб’єктами формування конкурсної комісії не делегували своїх експертів для участі у її створенні. Відповідно, відсутність конкурсної комісії унеможливила формування ВККС. Найшвидше виправлення недоліків попереднього закону є важливим для того, щоб ВККС була створена, зазначив Андрій Овсієнко.
Раніше «Судово-юридична газета» розповідала про те, які проблеми чекають судову систему в умовах нового територіального поділу.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.