Народные депутаты от «Слуги народа» Владлен Неклюдов, Сергей Ионушас и другие 15 июля внесли на рассмотрение Верховной Рады законопроект об уточнении особенностей оплаты труда прокуроров № 3854.
«Великою палатою Конституційного Суду України 26.03.2020 прийнято Рішення № 6-р(ІІ)2020 щодо невідповідності Конституції України (конституційності) окремого положення пункту 26 розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення” Бюджетного кодексу України. У мотивувальній частині Рішення Конституційний Суд України зазначив, що заробітна плата прокурорів, як елемент організації та порядку діяльності прокуратури в розумінні статті 1311 Основного Закону України, має визначатися виключно законом. У зв’язку з цим Конституційний Суд України визнав таким, що не відповідає Конституції України, окреме положення пункту 26 розділу VI Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статті 81 Закону України “Про прокуратуру“ застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування. З огляду на викладене, визначення питань оплати праці прокурорів, у тому числі регіональних, місцевих та прирівняних до них прокуратур, постановою Кабінету Міністрів України, з огляду на наявність відповідного рішення, суперечитиме статті 1311 Конституції України. На законодавчому рівні питання оплати праці прокурорів регулюється статтею 81 Закону України “Про прокуратуру”. Проте практика застосування вказаної статті Закону засвідчила наявність окремих проблемних аспектів, які потребують законодавчого унормування, а саме:
- неузгодженість у регулюванні складових заробітної плати, зокрема єдиного джерела їх визначення;
- відсутність підстав для виплати премії прокурорам з огляду на вимогу Закону здійснювати її виплату за результатами оцінювання якості роботи прокурора (відповідний механізм на сьогодні не визначений);
- дисбаланс у розмірах посадових окладів керівників структурних підрозділів та заступників (посадовий оклад начальника відділу є вищим, ніж посадовий оклад заступника начальника Департаменту).
З метою врегулювання вказаних проблем підготовлено проект, яким пропонується на законодавчому рівні унормувати відповідні питання.
Проектом пропонується внести зміни до статті 81 Закону України “Про прокуратуру” та:
– визначити джерело закріплення складових заробітної плати прокурорів – Закон (окремі надбавки, які визначені постановою, а також передбачені для суддів у Законі України “Про судоустрій і статус суддів”, зокрема за доступ до державної таємниці та науковий ступінь, перебачити у Законі);
– збалансувати розміри посадових окладів керівників структурних підрозділів та заступників керівників структурних підрозділів;
– визначити, що тимчасово (до 01.09.2021) преміювання прокурорів здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів, та економії фонду оплати праці;
– врегулювати питання оплати праці прокурорів, відряджених до інших органів.
Крім того, із Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури” пропонується виключити застереження, яким передбачено, що до дня переведення прокурорів до обласної прокуратури, окружної прокуратури оплата їх праці здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України (дасть змогу застосовувати до всіх прокурорів умови оплати праці, визначені Законом)», - отмечают авторы.
В частности, предлагается, чтобы в структуру зарплаты прокуроров вошли надбавки:
«Стаття 81. Заробітна плата прокурора
1) вислугу років;
2) виконання обов’язків тимчасово відсутнього прокурора, що перебуває на адміністративній посаді, або за вакантною адміністративною посадою;
3) науковий ступінь;
4) роботу, що передбачає доступ до державної таємниці».
«Прокурорам виплачується надбавка за науковий ступінь кандидата (доктора філософії) або доктора наук із відповідної спеціальності в розмірі відповідно 15 і 20 відсотків посадового окладу.
Прокурорам виплачується надбавка за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці, у розмірі залежно від ступеня секретності інформації: відомості та їх носії, що мають ступінь секретності “Особливої важливості”, – 20 відсотків посадового окладу, відомості та їх носії, що мають ступінь секретності “Цілком таємно”, - 15 відсотків посадового окладу; відомості та їх носії, що мають ступінь секретності “Таємно”, - 10 відсотків посадового окладу.
Прокурорам виплачується надбавка за виконання обов’язків тимчасово відсутнього прокурора, що перебуває на адміністративній посаді, або за вакантною адміністративною посадою — у розмірі 5 відсотків посадового окладу за посадою тимчасово відсутнього прокурора або за вакантною посадою.
Оплата праці прокурорів, відряджених відповідно до частини четвертої статті 18 цього Закону на роботу до державних органів, установ та організацій для участі в їх роботі на постійній основі, проводиться, виходячи із розмірів посадових окладів та інших складових заробітної плати (надбавок, доплат, премій, матеріальної допомоги) за посадами, які зазначені прокурори займають у державних органах, установах та організаціях, до яких вони відряджені.
Якщо розмір нарахованої заробітної плати відрядженого прокурора є меншим від розміру заробітної плати без урахування виплат, які мають одноразовий характер, і премії за посадою в органах прокуратури, з якої його відряджено, йому виплачується відповідна доплата.
Виплата заробітної плати та відповідної доплати відрядженим прокурорам здійснюється за рахунок коштів державних органів, установ та організацій, до яких вони відряджені», - отмечается в изменениях к статье 81 Закона о прокуратуре.
Также предлагается внести изменения в Переходные положения Закона о прокуратуре:
«121. Тимчасово, до 1 вересня 2021 року, преміювання прокурорів здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду оплати праці.
122. До початку діяльності обласних і окружних прокуратур оплата праці прокурорів регіональних прокуратур, місцевих прокуратур, військових прокуратур здійснюється на умовах та у розмірах, передбачених для відповідних посад прокурорів обласних і окружних прокуратур».
Подписывайтесь на наш Telegram-канал, чтобы быть в курсе самых важных событий.