Комітет з питань економічного розвитку на засіданні в режимі відеоконференції рекомендував включити проєкт Закону України № 3618 «Про рієлтерську діяльність в Україні» до порядку денного сесії Верховної Ради України та за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу.
Вищезазначений Комітет є головним при опрацюванні цього законопроєкту.
Законопроєктом визначаються види рієлтерських послуг, встановлюються права, обов’язки та відповідальність суб’єктів рієлтерської діяльності, фахівців у сфері рієлтерської діяльності, регламентуються основи рієлтерського самоврядування.
Законопроєкт визначає порядок здобуття кваліфікації фахівцями у сфері рієлтерської діяльності, порядок надання рієлтерських послуг.
Зазначається, що особа, яка виявила намір отримати кваліфікацію брокера, проходить професійну підготовку. Професійна підготовка брокерів здійснюється акредитованими закладами з професійної підготовки відповідно до програм професійної підготовки та підвищення кваліфікації.
Передбачається запровадження Єдиної інформаційної бази даних, що містить у своєму складі бази даних, інформаційні ресурси та сервіси.
Окрім положень про сертифікацію рієлтерів, реєстр рієлтерів, права споживачів та іншого, законопроєктом вносяться зміни до декількох законів, якими:
Національне агентство з питань запобігання корупції вже зацікавилося законопроектом. НАЗК має намір провести його антикорупційну експертизу.
Вказаний законопроєкт був відібраний для проведення експертизи в результаті моніторингу проєктів нормативно-правових актів та попереднього аналізу ризиків, який проводить НАЗК.
Висновок експертизи проєкту закону із рекомендаціями НАЗК щодо усунення з його положень корупційних ризиків будуть надіслані Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку для врахування при доопрацюванні законопроєкту.
Підстави для сумнівів у «чистоті» законопроєкту у НАЗК дійсно є.
Тим більше, що про приховану в його нормах небезпеку говорить і Головне науково-екпертне управління Верховної Ради, яке серед інших зауважень звернуло увагу на зміни до статті Цивільного кодексу України.
Згідно з ними, істотною умовою договору, за яким об’єкт нерухомого майна, його частина відчужується, реалізується та/або передається в найм (оренду), позичку фізичною особою, стане індивідуальний реєстраційний номер інформаційного паспорта об’єкта нерухомості в Єдиній інформаційній базі даних у сфері рієлтерської діяльності відповідно до Закону України «Про рієлтерську діяльність в Україні».
В свою чергу, отримання індивідуального реєстраційного номеру інформаційного паспорта об’єкта нерухомості в Єдиній інформаційній базі даних у сфері рієлтерської діяльності можливо лише у випадку, коли всі передбачені проектом дані про об’єкт нерухомості та його власника будуть внесені до вказаної бази даних.
Відповідно до п. 1 абз. 5 до ч. 1 ст. 34 проэкту до складу цих даних включено персональні дані фізичних осіб, зокрема відомості, що ідентифікують особу власника (правоволодільця) об'єкта нерухомості: «а) для фізичних осіб: прізвище, ім’я та по батькові; дата народження; місце проживання; ідентифікаційний номер згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків та інших обов’язкових платежів (паспортні дані - для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті)».
При цьому, правовою підставою для надання фізичною особою рієлтеру своїх персональних даних для внесення до вказаного реєстру, відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України «Про захист персональних даних», може бути лише відповідний правочин, тобто, в даному випадку - договір з рієлтером.
Отже, із змісту вказаних положень випливає необхідність укладення рієлтерського договору для здійснення операцій з нерухомістю, що у разі їх прийняття може обмежити права власників нерухомості самостійно розпоряджатися своїм нерухомим майном (продавати, купувати, здавати в оренду та орендувати тощо) без посередника – рієлтера.
Раніше суддя ВАКС пояснила, чому затягується розгляд справ щодо корупціонерів.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.