30 червня було включено до порядку денного засідання Верховної ради законопроєкт № 3734 «Про внесення змін до Закону України "Про вищу освіту" щодо особливостей вступу до закладів вищої освіти осіб з тимчасово окупованих територій Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, Донецької та Луганської областей». Автором є президент України.
Пропонується надати можливість абітурієнтам з ОРДЛО та окупованого Криму і Севастополя вступати по квотах до будь-якого закладу вищої освіти (ЗВО). Раніше це вони могли зробити у вишах Миколаївщини, Одещини, Запоріжжя та Херсонщини і виключно після складання іспитів.
Крім того, для осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія окремих районів Донецької та Луганської областей, територія населених пунктів на лінії зіткнення, тимчасово окупована територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, за їх бажанням забезпечується безоплатне навчання зі стипендіальним забезпеченням на підготовчих курсах закладів вищої освіти тривалістю до одного року з наступним вступом до закладів вищої освіти як внутрішньо переміщених осіб у порядку, визначеному Умовами прийому на навчання для здобуття вищої освіти.
Позиція Головного науково-експертного управління (ГНЕУ)
ГНЕУ підтримало законодавчу пропозицію щодо виключення із Закону «Про вищу освіту» положень відповідно до яких для осіб, місцем проживання яких є Крим та зона ООС, територія населених пунктів на лінії зіткнення, встановлюється особливий порядок вступу до уповноважених закладів вищої освіти. Адже відповідні положення порушують конституційний принцип рівності громадян України та право громадян України на вільний вибір вищого навчального закладу і форми здобуття вищої освіти, оскільки обмежують громадян у праві вибору закладу освіти серед розгалуженої мережі закладів вищої освіти України, а також встановлюють певні територіальні обмеження.
У ГНЕУ вказали, що у п. 5 пояснювальної записки до законопроєкту зазначається, що проєкт не передбачає додаткових витрат з Державного бюджету України, що «не повною мірою відповідає дійсності», з огляду на те, що безоплатне навчання і забезпечення стипендією потребує змін показників бюджету (надходжень бюджету та/або витрат бюджету), відтак суб’єкт права законодавчої ініціативи зобов’язаний додати фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки).
Раніше «Судово-юридична газета» аналізувала законопроект, який має унормувати діяльність вчителів-пенсіонерів.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.