Рада затвердила механізм врегулювання боргів на оптовому ринку електричної енергії

19:20, 22 июня 2020
Рада прийняла закон про списання боргу на оптовому ринку електричної енергії.
Рада затвердила механізм врегулювання боргів на оптовому ринку електричної енергії
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

17 червня Верховна Рада прийняла у другому читанні законопроект № 2386 «Про заходи, спрямовані на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії».

Автори пояснюють, що підставою для розроблення проекту Закону України «Про заходи, спрямовані на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії» є Закон України «Про ринок електричної енергії» (далі – Закон), зокрема частина 16 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення».

Відповідно до Закону з 1 липня 2019 року відбувся перехід на нову модель ринку електричної енергії. Новий ринок «на добу наперед» та «внутрішньодобовий ринок» функціонально є біржою, на якій визначається єдина ціна на електроенергію за принципом маржинального ціноутворення на основі балансу сукупного попиту та сукупної пропозиції.

Проте реформа розпочалась, залишивши за собою мільярдні борги. Так, станом на 31.08.2019 дебіторська заборгованість ДП «Енергоринок» складає 30,9 млрд грн, з неї заборгованість, яка виникла після ведення в дію роздрібного ринку електричної енергії (1 півріччя 2019 року), становить 2,4 млрд грн. Кредиторська заборгованість ДП «Енергоринок» складає 28,1 млрд грн.

Найбільша питома вага дебіторської та кредиторської заборгованості ДП «Енергоринок» припадає на державні підприємства, а саме, ДП «Регіональні електричні мережі» - 42%, яке постачає електричну енергію державним вугледобувним підприємствам та ДП НАЕК «Енергоатом» - 42%, яке здійснює виробництво електроенергії на атомних станціях.

Тож, метою закону є погашення дебіторської та кредиторської заборгованості ДП «Енергоринок». Окрім цього, закон спрямований на впровадження комплексу необхідних заходів, спрямований на остаточне врегулювання кредиторської та дебіторської заборгованості на оптовому ринку електричної енергії, а також припинення діяльності оптового постачальника електричної енергії.

Що пропонується законом

Законом запроваджуються такі механізми погашенням заборгованості:

  1. Проведення взаєморозрахунків.
  2. Погашення (списання) заборгованості.
  3. Відступлення права вимоги або заміна сторони у зобов'язанні.
  4. Встановлення цільової надбавки до тарифу на розподіл електричної енергії місцевими (локальними) електромережами операторам системи розподілу.

Так, зокрема зазначається, що оператори системи розподілу, електропостачальники, на яких покладено виконання функцій постачальника універсальних послуг та постачальника «останньої надії», здійснюють погашення заборгованості за електроенергією, у тому числі з поточних рахунків зі спеціальним режимом використання, на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії, згідно з алгоритмом розподілу коштів, що затверджується Регулятором.

Документом встановлюється, що погашення підтвердженої заборгованості за електричну енергію державних підприємств вугільної промисловості здійснюється за рахунок видатків за бюджетною програмою «Державна підтримка підприємств вугільної промисловості на погашення заборгованості за спожиту електричну енергію», яка передбачається законом України про Державний бюджет України на відповідний рік за рахунок надходжень до державного бюджету акцизного податку з виробленої в Україні електричної енергії та від погашення податкового боргу, боргу від сплати дивідендів, в тому числі розстроченого (відстроченого), сплати грошових зобов'язань з податку на прибуток, податку на додану вартість та зі сплати дивідендів, частини чистого прибутку (доходу), що сплачуються підприємствами електроенергетичної, нафтогазової, вугільної галузей та рентної плати за користування підприємствами нафтогазової галузі надрами для видобування природного газу.

Погашення підтвердженої заборгованості за електричну енергію підприємствами водопостачання, що знаходяться або постачають послуги на тимчасово окупованій території Донецької та Луганської областей, здійснюється за рахунок видатків за бюджетною програмою, яка передбачається законом України про Державний бюджет України на відповідний рік за рахунок надходжень до державного бюджету акцизного податку з виробленої в Україні електричної енергії та від погашення податкового боргу, боргу від сплати дивідендів, в тому числі розстроченого (відстроченого), сплати грошових зобов'язань з податку на прибуток, податку на додану вартість та зі сплати дивідендів, частини чистого прибутку (доходу), що сплачуються підприємствами електроенергетичної, нафтогазової, вугільної галузей.

Розмір суми заборгованості, яка підлягає погашенню відповідно до цієї статті закону, визначається на підставі актів звірки взаєморозрахунків, складених станом на дату прийняття цього закону між підприємствами водопостачання, які здійснюють водопостачання та/або водовідведення на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей та відповідними суб’єктами господарювання, які здійснювали та/або здійснюють постачання електричної енергії цим водопостачальним підприємствам на підставі укладеного договору або закону.

Погашення (списання) заборгованості

В документі зазначається, що на умовах, визначених цим Законом, підлягає погашенню (списанню):

1) заборгованість підприємств вугільної галузі за електроенергію перед Державним підприємством «Регіональні електричні мережі» та Державним підприємством зовнішньоекономічної діяльності «Укрінтеренерго»;

2) заборгованість Державного підприємства «Регіональні електричні мережі» та Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності «Укрінтеренерго» перед оптовим постачальником електроенергії в обсязі, що не перевищує списаних відповідно до пункту 1 частини 1 цієї статті;

3) заборгованість державного підприємства «Енергоринок» перед державним підприємством, яке здійснює виробництво електроенергії на атомних станціях, та перед акціонерним товариством, сто відсотків акцій якого належить державі, яке здійснює виробництво електроенергії на гідроелектростанціях, в обсязі, що не перевищує списаних відповідно до пункту 2 частини, 1 цієї статті.

Заміна сторони у зобов’язанні (відступлення права вимоги)

Після підтвердження заборгованості за електричну енергію, яка залишилась непогашеною, державне підприємство «Енергоринок»:

1) визначає обсяг боргу кожного дебітора оптового постачальника електричної енергії, що має бути сплачений кожному кредитору оптового постачальника електричної енергії, який розраховується у відсотковому значенні, виходячи зі співвідношення суми боргу оптового постачальника електричної енергії перед конкретним кредитором у співвідношенні до загальної суми боргу перед всіма кредиторами;

2) здійснює заміну сторони у зобов’язанні на залишок дебіторської або кредиторської заборгованості, яка виникла на дату запровадження нового ринку електричної енергії.

Зазначається, що проведення заміни сторони у зобов’язанні (обов’язкове відступлення прав вимоги) здійснюється учасниками на підставі примірного договору, який затверджуються Кабінетом Міністрів України в місячний строк після набрання чинності цим Законом.

Щодо особливостей  погашення заборгованості за договорами відступлення права вимоги, то в документі зазначається, що з метою погашення заборгованості за договорами відступлення прав вимоги Регулятор передбачає обсяги коштів, необхідних для погашення вказаної заборгованості, визначеної відповідно до вимог статті 5 цього Закону, у тарифах на розподіл електричної енергії місцевими (локальними) електромережами операторів системи розподілу.

Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що постачання електричної енергії для ОСББ буде здійснюватися за тарифами для населення

 Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики