Проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення правових засад діяльності Національної гвардії України» №3105 від 21.02.2020 р. було рекомендовано Комітетом Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу.
В суспільстві зазначений законопроект викликав неоднозначну реакцію, спірним питанням в першу чергу стало право Національної гвардії складати адміністративні протоколи.
Правки пропонують внести в 19 статей Кодексу України про адміністративні правопорушення та дві статті Закону України «Про Національну гвардію України».
Через тиждень після шквалу критики МВС вирішило пояснити навіщо Нацгвардії такі повноваження. Пояснення були розміщені на офіційному сайті Міністерства.
В МВС впевнені що такі норми повністю узгоджуються з європейськими принципами у сфері охорони громадського порядку, де законодавством застосовано дуалістичний принцип до охорони правопорядку, і де таким правом наділені всі аналогічні європейські військові формування з правоохоронними функціями міжнародної асоціації жандармерії і поліцейських сил з військовим статусом (FIEP), повноправним членом якої є й Національна гвардія України.
Із усіх структур, які входять до асоціації, тільки військовослужбовці НГУ не мають права складати протоколи про адміністративні правопорушення.
Військовослужбовці Національної гвардії України наділені правом здійснювати превентивні та поліцейські заходи примусу відповідно до Закону України «Про Національну поліцію» та п.1 ч.1 ст. 13 Закону України «Про Національну гвардію України».
Зокрема це стосується права проводити особистий огляд і огляд речей, вилучення речей і документів, що є знаряддям або об’єктом правопорушення.
Але реалізувати ці «поліцейські» права, щодо уживання таких заходів реагування на правопорушення, визначені Кодексом України про адміністративні правопорушення, військовослужбовці НГУ не в змозі, оскільки не є відповідними суб’єктами, що наділені такими повноваженнями.
Розширення повноважень стосуватиметься найбільш поширених правопорушень, які правопорушники скоюватимуть в громадських місцях та які наряди Нацгвардії виявлятимуть. При цьому близько 90% нарядів НГУ є пішими на відміну від патрульної поліції.
Згідно із запропонованими змінами щодо повноважень реагування на адміністративні правопорушення, гвардійці зможуть:
В МВС вважають, що надання суб’єктності військовослужбовцям НГУ дозволить краще забезпечувати особисту безпеку та безпеку громадян, оскільки у порушника може бути при собі вогнепальна, холодна зброя, вибухівка тощо. Також це покращить умови для створення доказової бази правопорушення.
Військовослужбовцям Нацгвардії надаватиметься право затримувати, доставляти та передавати органам Національної поліції, правоохоронним органам осіб, які вчинили або підозрюються у вчиненні адміністративного правопорушення.
Таке право дозволить більш оперативно нести службу з охорони громадського порядку, не викликаючи для реагування на адміністративні правопорушення працівників поліції, а також розвантажити їхню роботу.
Міністерство також пояснює, що всі офіцери Національної гвардії та більшість військовослужбовців за контрактом мають вищу освіту. Окрім того, вже понад 4 тисячі офіцерів і контрактників у 2019–2020 роках пройшли відповідну підготовку у вищих навчальних закладах Міністерства внутрішніх справ за програмою навчання патрульних поліцейських для здійснення превентивних та поліцейських заходів.
Раніше Галина Третьякова розповіла, навіщо вона пропонує перенести КСУ до Харкова.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.