2 березня на сайті Мінекономрозвитку було розміщено проект постанови Кабміну під назвою «Деякі питання функціонування Комісії з розгляду скарг та підготовки пропозицій щодо організації та проведення аукціонів, у тому числі електронних аукціонів (відкритих торгів (аукціонів)».
Як зазначає міністерство, необхідність прийняття проекту постанови зумовлена вирішенням проблем, які виникають під час надання державного та комунального майна в оренду фізичним та юридичним особам.
«На даний час у сфері оренди державного та комунального майна спостерігаються наступні проблеми:
1) відсутня єдина прозора та ефективна процедура передачі в оренду державного та комунального майна;
2) існуючий процес передачі майна в оренду характеризується значною неефективністю, а саме: асиметрією інформації, технічними проблемами із доступом до торгів, нерівністю доступу до конкретних торгів, у яких переважно беруть участь лише клієнти конкретного організатора торгів тощо;
3) до конкурсів з передачі в оренду державного та комунального майна обмежений доступ потенційних орендарів та, відповідно, ресурсів, які можуть бути вкладені ними в економіку України;
4) відсутність ефективного контролю та моніторингу за результатами передачі майна в оренду призводить до відсутності аналітики щодо їх ефективності;
5) за роки незалежності України відбулось накопичення великої кількості неліквідного майна у державному та комунальному секторі, на утримання якого витрачаються значні суми державних та комунальних коштів;
6) передача в оренду державного та комунального майна є неефективною та повільною, що призводить до недоотримання державою та територіальними громадами коштів від оренди державного та комунального майна;
7) у суспільства та інвесторів відсутня довіра до прозорості, чесності та ефективності процесу передачі майна в оренду.
З метою вирішення цих проблем 03.10.2019 Верховною Радою був прийнятий новий Закон № 157-ІХ «Про оренду державного та комунального майна», на виконання якого має бути прийнятий проект постанови.
Порядок подання та розгляду скарг та пропозицій, формування, функціонування та повноваження Комісії з розгляду скарг та пропозицій щодо організації та проведення електронних аукціонів затверджуються КМУ за пропозицією центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері реалізації майна (майнових прав, інших активів) або прав на нього на конкурентних засадах у формі аукціонів, у тому числі електронних аукціонів, а також здійснює контроль за її реалізацією (стаття 15 Закону)», — йдеться в пояснювальній записці.
Отже, відповідно до законів «Про оренду державного та комунального майна», «Про приватизацію державного і комунального майна», «Про альтернативні джерела енергії», Кодексу України з процедур банкрутства, КМУ планує затвердити Порядок подання та розгляду скарг та пропозицій, формування, функціонування та повноваження Комісії з розгляду скарг та підготовки пропозицій щодо організації та проведення аукціонів, у тому числі електронних аукціонів (відкритих торгів (аукціонів) та внести зміни до постанов КМУ від 2 жовтня 2019 р. № 865 «Питання функціонування електронної торгової системи з продажу майна боржників у справах про банкрутство (неплатоспроможність)» і від 27 грудня 2019 р. № 1175 «Про запровадження конкурентних умов стимулювання виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії».
Зокрема, визначено, що Комісія є постійно діючим колегіальним органом, що утворюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері реалізації майна (майнових прав, інших активів) або прав на нього на конкурентних засадах у формі аукціонів та здійснює контроль за її реалізацією (далі — центральний орган виконавчої влади) з метою розгляду скарг та пропозицій стосовно організації і проведення аукціонів та прийняття рішень за результатами розгляду таких скарг та пропозицій.
Комісія не розглядає скарги, пропозиції щодо організації і проведення відкритих торгів (аукціонів) з продажу активів (майна) банків, що виводяться з ринку або ліквідуються.
Основними завданнями Комісії є:
До складу Комісії входять представники таких органів державної влади:
чотири представники центрального органу виконавчої влади;
один представник Міністерства фінансів України;
один представник Міністерства юстиції України;
один представник Міністерства енергетики та захисту довкілля України;
один представник Фонду державного майна України;
два представники адміністратора електронної торгової системи.
Розгляд Комісією скарг пропозицій щодо електронних аукціонів з розподілу квоти підтримки для стимулювання виробників електричної енергії з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газу, а з використанням гідроенергії — лише мікро-, міні- та малі гідроелектростанції) здійснюється із залученням представника Міністерства енергетики та захисту довкілля
Скарги подаються до центрального органу виконавчої влади за формою, визначеною Додатком 1 до цього Порядку.
Скарги подаються виключно:
- учасником аукціону;
- користувачем, який не зміг взяти участь в аукціоні з незалежних від нього причин;
- замовником (організатором) відповідного аукціону;
- оператором електронного майданчика.
Комісія розглядає скарги, пропозиції протягом двадцяти робочих днів з дати їхньої реєстрації центральним органом виконавчої влади.
Строк розгляду скарг, пропозицій може бути продовжений за рішенням Комісії на 10 (десять) робочих днів з обґрунтуванням причин продовження строку у протоколі засідання Комісії.
Комісія може прийняти рішення про встановлення або відсутність порушень порядку організації (підготовки), проведення аукціонів та про вжиття заходів для усунення таких порушень, зокрема зобов’язати:
1) замовника (організатора):
повністю або частково скасувати, змінити свої рішення;
надати необхідні документи (матеріали), роз’яснення щодо здійснених дій / бездіяльності або фактів/обставин;
повернути гарантійний та/або реєстраційний внесок та/або вчинити дії щодо повернення такого внеску відповідно до вимог законодавства;
усунути будь-які дискримінаційні умови в оголошенні про проведення аукціону;
привести оголошення про проведення аукціону у відповідність із вимогами законодавства;
вжити заходів для приведення аукціону у відповідність до вимог законодавства, у тому числі відмінити аукціон у разі неможливості виправити допущені порушення;
вчинити інші дії, що стосуються процедур організації (підготовки), проведення аукціонів;
2) оператора електронного майданчика:
повністю або частково скасувати, змінити свої рішення;
надати необхідні документи (матеріали), роз’яснення щодо здійснених дій / бездіяльності або фактів/обставин;
повернути гарантійний та/або реєстраційний внесок та/або вчинити дії щодо повернення такого внеску відповідно до вимог законодавства;
вчинити інші дії, що стосуються процедур організації (підготовки), проведення аукціонів.
3) адміністратора:
вчинити дії щодо вжиття заходів, зокрема стосовно усунення технічних збоїв в електронній торговій системі.
Комісія за результатами розгляду скарг, пропозицій може:
довести до відома адміністратора електронної торгової системи обставини та факти, викладені у скарзі або пропозиції;
надати рекомендації щодо удосконалення процесу проведення аукціонів;
прийняти рішення з інших питань, що стосуються процедур організації (підготовки), проведення аукціонів в межах виконання своїх завдань, зазначених у пункті 6 цього Порядку.
Скарга, пропозиція залишається без розгляду Комісією у разі, якщо:
1) скаржник подає скаргу щодо того самого порушення, по тому самому аукціону та/або лоту аукціону та з тих самих підстав, що вже були предметом розгляду Комісією і щодо яких Комісією було прийнято відповідне рішення (крім випадку, якщо у повторній скарзі наявні факти та обставини, які не були предметом розгляду на засіданні Комісії);
2) скарга, пропозиція не містить достатньої інформації відповідно до Додатка 1 або Додатка 2 до цього Порядку, що не дає можливості розглянути скаргу, пропозицію по суті;
3) замовником/організатором аукціону відповідно до вимог цього Порядку усунені порушення, зазначені в скарзі, пропозиції;
4) до дня подання скарги замовником/організатором прийнято рішення про відміну аукціону чи визнання його таким, що не відбувся, крім випадку оскарження будь-якого з цих рішень;
5) подання скарги іншою особою, ніж вказана у пункті 24 цього Порядку.
Скарги, пропозиції щодо аукціонів, за результатами яких було укладено правочини та завершено процедуру проведення, розглядаються в судовому порядку.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.