В Україні можуть створити Вищий спецсуд з питань захисту конкуренції

13:00, 21 декабря 2019
Робоча група Комісії з питань правової реформи підтримала створення Вищого спецсуду з питань захисту конкуренції.
В Україні можуть створити Вищий спецсуд з питань захисту конкуренції
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

В Україні може з’явитися новий Вищий спецсуд з питань захисту конкуренції. Так, 20 грудня Робоча група з питань розвитку законодавства про організацію судової влади та здійснення правосуддя Комісії з питань правової реформи при Президенті обговорила фінальну версію Концепції удосконалення законодавства про судоустрій, статус суддів, судочинство та суміжні правові інститути — базового документа для розробки і внесення до парламенту подальших законопроектів стосовно судової реформи, реформи адвокатури, виконання рішень тощо. Хоча затвердити в цілому Концепцію 20 грудня не вдалося через те, що обговорення тривало 6 годин і кворум розійшовся, члени робочої групи планують зробити це шляхом онлайн-голосування.

Під час обговорення пропозиції щодо створення нового суду думки дещо різнилися.

Зокрема, член робочої групи, екс-голова Конституційного Суду України Наталія Шаптала зауважила: «Можливо, хтось зараз образиться, але я пропоную останній абзац вилучити, а саме щодо «утворення Вищого спеціалізованого суду з питань захисту конкуренції як суду першої інстанції з розгляду справ про порушення законодавства в сфері економічної конкуренції, справ з питань недобросовісної конкуренції, у тому числі у сфері міжнародної торгівлі за участю антимонопольних органів, міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі з остаточним апеляційним переглядом його рішень Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду».

Вона обґрунтувала це тим, що за статистикою за 2018 рік справ, які підлягатимуть розгляду в такому суді, з наростаючим всього 320. «Ви хочете, щоб ми зараз, коли немає коштів в державі, утворити цей суд? Нехай в Касаційному господарському суді створять палату, зроблять цю категорію справ пріоритетною, звільнять ці справи від мита. Але навіщо створювати окремий суд? Давайте будемо висловлювати державницьку позицію».

Слід зазначити, що серед аргументів автори ідеї створення ще одного спецсуду наводять великі сума мита, які держава не завжди може сплатити.

Член Комісії, екс-член ВККС Андрій Василенко зауважив, що саме він є автором пропозиції утворити Вищий спеціалізований суд з питань захисту конкуренції, а щодо озвученої статистики підкреслив: «Це лише за 2018 рік, а взагалі їх значно більше. Всі рахують справи, але ніхто не рахує обсяг цих справ і обсяг грошей по них, і збитки держави». За його словами, такий суд буде необхідним для ефективного розгляду спорів з Антимонопольним комітетом, міжвідомчою комісією з міжнародної торгівлі тощо. «Такі суперечки в різних судових інстанціях тривають роками і вимагають особливої кваліфікації від суддів», — наголосив А. Василенко.

Суддя Касаційного адміністративного суду ВС, член Комісії Наталія Блажівська зауважила, що підхід зі створенням окремого суду не є виправданим та ефективним для держави, адже, якщо йти за такою логікою, треба створювати окремі суди під кожну важливу категорію справ, наприклад, вищий спец суд з розгляду податкових справ.

Микола Оніщук поставив на голосування пропозицію залишити пункт щодо утворення такого Вищого спецсуду, 6 членів робочої групи висловилися за і 6 — проти. Отже, пропозицію на голосування довелося переформулювати: «хто проти?». Проти виступило 6 осіб, отже, новий суд у Концепції залишився.  

Нагадаємо, що робоча група Комісії також закріпила в Концепції створення нового дисциплінарного органу для розгляду скарг на суддів замість дисциплінарних палат ВРП.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики