З 1 січня 2020 року набуває чинності нова редакція правил Інкотермс-2020.
Інкотермс вперше були введені Міжнародною торговою палатою 1936 року для встановлення загальних визначень і правил, пов’язаних з поставкою товарів між контрагентами. З того часу МТП періодично переглядала правила Інкотермс. Це необхідно робити, оскільки змінюється система міжнародної торгівлі.
Ключовими складовими Інкотермс-2020 є:
- зобов'язання контрагентів;
- перехід ризиків від продавця до покупця;
- порядок розподілення витрат.
Інкотермс-2020 передбачає використання 11 правил, що поділені на два окремих класи, один з яких містить сім правил, що можуть застосовуватися незалежно від обраного виду транспорту і його кількості. Другий клас призначений для морського та внутрішнього водного транспорту. В останньому випадку пунктом поставки і місцем, до якого здійснюється перевезення товару покупцю, є порти.
І. Видалення терміну EXW (самовивіз) з правил Інкотермс
Наразі умови поставки EXW використовуються в багатьох країнах тільки для внутрішньої торгівлі і практично не застосовується в зовнішньоекономічній діяльності.
Фахівці зауважують, що базис поставки EXW в редакції Інкотермс-2010 суперечить новим Митним кодексам Європейського союзу, оскільки відповідальність експортера настає після експортного митного оформлення товару для вивозу.
ІІ. Видалення терміну FAS (вільно уздовж борта судна)
Умови поставки FAS (Free Alongside Ship) використовуються, коли товари доставляються продавцю в порт відправлення країни-експортера, і тому застосовуються дуже рідко.
При використанні базису поставки FCA товари також можуть доставлятися в порт (або док), як і за умови поставки FAS, адже док є частиною морського порту (терміналу). З іншого боку, якщо використовується термін FAS і є затримка в прибутті судна, товар буде в доці протягом декількох днів доступний тільки покупцеві, і навпаки, якщо судно прибуде заздалегідь, товар не буде доступний покупцеві для відправки. Фактично, умови поставки FAS використовуються тільки для експорту в основному сипучих товарів (мінералів і зернових).
ІІІ. Поділ терміна FCA (Франко перевізник) на два базису поставки
Умова поставки FCA (Free Carrier) є найбільш часто використовуваним терміном Інкотермс (практично 40% міжнародних торгових контрактів укладається з цим правилом), оскільки він дуже гнучкий і універсальний. Основними перевагами базису FCA є застосування будь-якого виду транспорту і використання будь-якого місця доставки товару, який знаходиться в країні продавця. Це може бути магазин, склад, морський порт, аеропорт або просто адреса продавця.
Планується поділити базис FCA на два правила в Інкотермс-2020 — одне для наземної доставки, а інше — для морських контейнерних поставок.
ІV. Зміна умов поставок FOB і CIF для контейнерних перевезень
Наразі умови поставки FOB (Free On Board — Вільно на борту) і CIF (Cost, Insurance and Freight — Вартість, страхування і фрахт) в редакції Інкотермс-2010 актуальні для вантажів, що перевозяться водним видом транспорту шляхом розміщення товару на борту судна навалом або в упаковці.
При розміщенні товару в контейнері продавець передає товар перевізнику на терміналі, а не розміщує його на борту судна, в таких випадках відповідно до Інкотермс-2010 слід застосовувати термін FCA або CIP.
Проте терміни FCA і CIP не застосовуються переважною більшістю учасників міжнародної торгівлі (експортери, імпортери, експедитори, логістичні оператори, банки).
Передбачається, що в нових правилах Incoterms-2020 умови поставки FOB і CIF будуть використовуватися для транспортування контейнерів (так було в Інкотермс-2000 і попередніх версіях). Така зміна надзвичайно важлива для всіх учасників зовнішньоекономічної діяльності, адже приблизно 80% світової торгівлі здійснюється в контейнерній тарі.
Крім того очікуються зміни в страхових зобов’язаннях між продавцем і покупцем на додаток до страхових інтересів при умовах поставок CIF і CIP.
V. Новий термін в Інкотермс 2020 року – CNI (Cost and Insurance - Вартість і страхування)
До Інкотермс-2020 запроваджують новий термін умови поставки — CNI ( «Cost and Insurance», «Вартість і страхування»), означає, що продавець виконав поставку, коли застрахований товар розміщений в зазначеному порту відвантаження.
Базис поставки CNI буде входити в групу «С», тобто ризик транспортування і пошкодження товару передаватиметься від продавця до покупця в порту відправлення.
CNI дозволить продавцеві-експортеру нести відповідальність за міжнародне страхування вантажу. Умови поставки CNI призначені для заповнення прогалини між термінами FCA і CFR/CIF.
На відміну від терміна FCA, умови поставки CNI включатиме вартість міжнародного страхування за рахунок продавця-експортера, а на відміну від CFR/CIF — не включатиме фрахт.
VІ. Два нових правила засновані на умовах поставки DDP
На основі терміна DDP (який видаляється) буде створено два нових базиси поставок DTP і DPP.
Умови поставки DTP Інкотермс-2020 («Delivered at Terminal Paid», перекладається, як доставка на терміналі з оплатою мита) означає, що продавець несе відповідальність за будь-які транспортні витрати з оплатою митних зборів, і доставки товарів до терміналу (порт, аеропорт або логістичний центр) в країні призначення покупця.
Умови поставки DPP Інкотермс-2020 («Delivered at Place Paid», у перекладі — доставка до місця з оплатою мита) означає, що продавець несе відповідальність за будь-які транспортні витрати з оплатою митних зборів, і доставки товарів до будь-якого місця, що не є транспортним терміналом.
Також ВП ВС визначила, що договір, укладений без згоди загальних зборів, порушує права ТОВ, а не його учасників.