4 грудня у парламенті зареєстровано законопроект про внесення змін до Закону про Вищу раду правосуддя щодо заповнення вакантних посад суддів у місцевих судах №2525 авторства групи народних депутатів Максима Дирдіна, Сергія Демченка, Андрія Костіна, Володимира Ватраса та ін.
«Судово-юридичній газеті» стали відомі деталі цього законопроекту.
Так, він спрямований на вирішення питання щодо кандидатів в судді, які пройшли всі етапи відбору до вступу в силу нової редакції Закону «Про судоустрій і статус суддів» восени 2016 року.
«Документи цих кандидатів лежали в Адміністрації Президента довгий час, але відповідний указ видано не було. В результаті 30 вересня 2016 року вступили в силу зміни до Закону «Про судоустрій та статус суддів», і ці документи були просто повернуті Вищій раді правосуддя.
Наш законопроект вирішує питання щодо виправлення цієї несправедливості — він дає можливість особам, які пройшли всі етапи, склали іспити, відповідали критеріям відбору, пройшли навчання у Національній школі суддів, не складати повторного іспиту, щоб вони могли взяти участь в конкурсі на вакантні посади в судах. Адже в свій час держава витратила певні кошти на процедуру відбору, і ці кандидати виконали всі вимоги. Даний законопроект також сприятиме і вирішенню питання значного дефіциту кадрів у судах», — зазначив член Комітету ВР з питань правової політики Максим Дирдін.
Він зауважив, що група авторів законопроекту зустрілася з цими кандидатами та провела ретельний аналіз ситуації.
Нагадаємо, що кандидати свого часу пройшли всі стадії процедури добору, перемогли у конкурсі, були рекомендовані ВККС, відносно них були внесені Президенту відповідні подання про призначення. Але — вони не були підписані Президентом Петром Порошенком.
У зв’язку з цим 5 липня 2019 року група кандидатів направила колективне звернення до Вищої ради правосуддя, Адміністрації Президента, Вищої кваліфікаційної комісії суддів, Ради суддів та Державної судової адміністрації для вирішення питання їх доступу до професії судді.
Ці кандидати звернули увагу, що ані Конституція України, з урахуванням внесених змін, ані Закон «Про судоустрій і статус суддів» чи Закон «Про Вищу раду правосуддя» не встановлюють необхідності повторного складення кваліфікаційного іспиту, проходження спеціальної перевірки та участі у конкурсі особами, подання щодо яких передані до ВРП для вирішення питання про призначення на посаду судді.
При цьому ВРП, розглядаючи відповідні матеріали, повинна була вирішити питання щодо призначення кандидатів шляхом внесення нових подань Президенту України. Натомість ВРП повернула матеріали до ВККС, проігнорувавши, на думку кандидатів, норми законодавства, які визначали порядок їх розгляду, чинні рекомендації ВККС та власні подання ВРЮ.
Нагадаємо, що 25 жовтня 2016 року Адміністрацією Президента України було повернуто до Вищої ради юстиції матеріали щодо 68 таких кандидатів. Це рішення АП пояснювала тим, що з 30 вересня 2016 року набрав сили новий Закон «Про судоустрій і статус суддів» №1402-VIII від 02.06.2016, та керувалася абзацом 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» №1401-VIII від 02.06.2016, відповідно до яких матеріали та подання Вищої ради юстиції про призначення суддів строком на 5 років, не розглянуті до дня набрання чинності цим Законом, повертаються до Вищої ради правосуддя для вирішення питання про призначення суддів на посади відповідно до Конституції України з урахуванням внесених цим Законом змін.