У багатьох випадках громадяни України звертаються з заявами до тих державних органів, до компетенції яких вирішення порушених питань не належить. Причин цьому безліч, переважна більшість громадян не має фахової юридичної освіти, та не знає, в яких законах вказано, куди відправляти звернення та до компетенції якого органу належить відповідне питання. Потрібно також враховувати і те, що у багатьох випадках Закони України відсилають до інших нормативно-правих актів, а буває ще й так що цей нормативно-правовий акт взагалі не знайти.
Та труднощі зі зверненнями виникають навіть у громадян з фаховою освітою, адже треба добре знати закон, щоб бути впевненим, чи входить відповідь на конкретні питання в їх компетенцію, чи ні.
Проте в Законі України «Про звернення громадян» діє норма, яка дозволяє органам державної влади пересилати такі звернення до відповідного органу.
Відповідно до ст. 7 Закону: «Якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об'єднаннями громадян або посадовими особами, зверненні не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п'яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення. Якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обгрунтованого рішення органом чи посадовою особою, воно в той же термін повертається громадянину з відповідними роз'ясненнями».
Та новим законопроектом №2480 цю норму взагалі хочуть виключити, що дасть змогу відфутболювати звернення.
Законопроектом передбачається, що громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування з питань, віднесених законодавством до сфери їх компетенції, а також, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Окрім цього в законопроекті вводиться поняття «беззмістовний», визначення якого не надається. Одне ясно, що введення цього поняття надасть більше підстав для відмови у розгляді звернень.
Народні депутати пояснюють законопроект тим, що потрібно розвантажити державні органи, а «також це дасть можливість не витрачати час на спам, якого 95%».
Чи потрібно в умовах створення «держави в смартфоні» замінити скриньки для звернень на зручну систему їх подання за відповідною уніфікованою формою, з чітким фіксуванням дати початку та стану розгляду, з відкритою публікацією у відповідних розділах сайту? Або ж обрати шлях найменшого опору і відфутболювати звернення?