Комітет ВР з питань антикорупційної політики підтримав законопроект про електронну звітність партій

17:30, 25 ноября 2019
Депутати сперечаються з приводу фінансування партій особами, які мають податковий борг.
Комітет ВР з питань антикорупційної політики підтримав законопроект про електронну звітність партій
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Комітет з питань антикорупційної політики приділив увагу  боротьбі з політичною корупцією.

Йдеться про законопроект №2336 від  29.10.2019, яким передбачається внесення низки змін до Закону «Про політичні партії в Україні».

Цей законопроект було визнано таким, що відповідає вимогам антикорупційного законодавства, та запропоновано профільному комітету (Комітет з питань правової політики ) вивчити пропозиції членів Комітету з питань антикорупційної політики та рекомендувати його до розгляду Верховною Радою.  

Проект передбачає заміну «паперової» фінансової звітності партій електронною. Після створення та запуску НАЗК електронної системи звітності уповноважені представники партій матимуть можливість заповнювати фінансові звіти партій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру онлайн безпосередньо на сайті НАЗК та подавати їх до НАЗК засобами відповідної електронної системи. Це дозволить зменшити навантаження на представників партій, відповідальних за складання і подання фінансової звітності.

З метою спрощення процедури складання фінансової звітності партій та запобігання виникненню неоднозначних тлумачень, пов’язаних з віднесенням фінансової інформації до тих чи інших розділів фінансового звіту, законопроектом пропонується визначити загальну структуру звітів та принципи відображення фінансової інформації у відповідних розділах фінансових звітів.

Пропонується вилучити норму чинного Закону «Про політичні партії в Україні», яка передбачає обов’язковість заповнення та подання до банків донорами партій заяв про відповідність здійснюваних внесків на підтримку партій встановленим обмеженням щодо розміру та джерел відповідних внесків.

Проектом передбачена можливість здійснення внесків на підтримку партій через платіжні системи, у тому числі онлайн, за умови, що такі системи дозволятимуть чітко ідентифікувати донора та призначення здійснюваного платежу.

Законопроектом пропонується чітко визначити предмет внутрішньопартійних фінансових аудитів та незалежних зовнішніх фінансових аудитів партій, що сприятиме належній верифікації фінансової звітності перед її перевіркою НАЗК.

Проект пропонує виключити із Закону «Про політичні партії в Україні» положення, згідно з яким забороняється здійснення внесків на підтримку партій особами, які мають непогашений податковий борг — незалежно від розміру такого боргу, а також положення чинного Закону, за яким здійснення внесків забороняється юридичними особами, бенефіціарами яких є народні депутати України та депутати місцевих рад.

Законопроект пропонує зменшити строк перевірки звітів партій до 30 днів, але депутати зауважили, що це нереалістично,  тому пропонують  залишити чинну норму про 60 днів.

Одночасно законодавці вважають, що потрібно залишити норму про право НАЗК інформувати правоохоронні органи.

Крім того, поступили пропозиції встановити граничний розмір внесків на користь політичних партій пропорційно рівню доходів.

Депутати пропонують встановити обов’язок фізичних осіб повідомляти НАЗК та партії про безкоштовно надані послуги.

До поданого законопроекту також висловило свої зауваження Головне науково-експертне управління.

На думку ГНЕУ, відповідно до чинного припису п. 4 частини 1 статті 18 Закону України «Про політичні партії в Україні», встановлено, що НАЗК здійснює державний контроль за діяльністю політичних партій «за додержанням встановлених законом обмежень щодо фінансування політичних партій, передвиборної агітації, агітації з всеукраїнського та місцевого референдуму, законним та цільовим використанням політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності, своєчасністю подання звітів партій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру, звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів на загальнодержавних та місцевих виборах, повнотою таких звітів, відповідністю їх оформлення встановленим вимогам, достовірністю включених до них відомостей».

Натомість у запропонованій у проекті новій редакції статті 17 Закону передбачено, що «подання фінансових звітів про надходження та використання коштів виборчого фонду партії, її місцевої організації, кандидата, висунутого партією чи її місцевою організацією на виборах, відповідно, Президента України, народних депутатів України, місцевих виборах, а також проведення їх аналізу здійснюється в порядку, встановленому відповідним законом про вибори».

На думку ГНЕУ, аналіз чинного виборчого законодавства дозволяє дійти висновку, що в ньому не міститься спеціальних норм (щодо форми, змісту, строків) та механізмів для подання згаданої фінансової звітності партій про надходження та використання коштів виборчого фонду партій на відповідних виборах до НАЗК, адже законодавство обмежується лише приписами загального характеру.

Наприклад, згідно з ч. 9 ст. 43 Закону України «Про вибори Президента України, «контроль за дотриманням вимог цього Закону щодо фінансування передвиборної агітації кандидатів на пост Президента України здійснює Національне агентство з питань запобігання корупції».

Так само у ч. 9 статті 50 Закону України «Про вибори народних депутатів України встановлено, що «Національне агентство з питань запобігання корупції здійснює контроль за дотриманням вимог цього Закону щодо фінансування передвиборної агітації партій, кандидатів у депутати в одномандатних округах».

Що стосується Закону України «Про місцеві вибори», то в ньому взагалі відсутня будь-яка згадка про звітування за кошти виборчих фондів перед НАЗК.

Раніше Верховна  Рада створила ТСК щодо корупції в футболі   

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики