З 1 січня 2020 року набирає чинності нова редакція правил Інкотермс-2020.
Інкотермс вперше були введені Міжнародною Торговою Палатою в 1936 році для встановлення загальновизнаних визначень і правил, пов’язаних з поставкою товарів між контрагентами. З того часу МТП періодично переглядала правила Інкотермс. Такий перегляд є необхідністю, оскільки змінюється система міжнародної торгівлі.
Ключовими складовими ІНКОТЕРМС-2020 є:
- зобов'язання контрагентів;
- перехід ризиків від продавця до покупця;
- порядок розподілення витрат.
Інкотермс-2020 передбачено використання 11 правил, які поділені на два класи. Один з них містить сім правил, що можуть застосовуватися незалежно від обраного виду транспорту і його кількості. Другий клас призначений для морського та внутрішнього водного транспорту. В останньому випадку пунктом поставки і місцем, до якого здійснюється перевезення товару покупцю, є порти.
І. Видалення терміну EXW (самовивіз) з правил Інкотермс
Наразі умови поставки EXW застосовуються в багатьох країнах тільки для внутрішньої торгівлі і практично не використовуються в зовнішньоекономічній діяльності.
Фахівці зауважують, що базис поставки EXW в редакції Інкотермс 2010 року суперечить новому Митному кодексу Європейського союзу, оскільки відповідальність експортера настає після експортного митного оформлення товару для вивозу.
ІІ. Видалення терміну FAS (вільно уздовж борта судна)
Умови поставки FAS (Free Alongside Ship) застосовуються, коли товар доставляється продавцю в порт відправлення країни експортера, а тому використовуються дуже рідко.
При використанні базису поставки FCA товари також можуть доставлятися в порт (або док), як і при умовах поставки FAS, адже док є частиною морського порту (терміналу). З іншого боку, якщо використовується термін FAS і є затримка в прибутті судна, товар буде в доці протягом декількох днів доступний тільки покупцеві, і, навпаки, якщо судно прибуде заздалегідь, товар не буде доступний покупцеві для відправки. Фактично, умови поставки FAS використовуються тільки для експорту в основному сипучих товарів (мінералів і зернових).
ІІІ. Поділ терміну FCA (Франко перевізник) на два базиси поставки
Умова поставки FCA (Free Carrier) є найбільш часто використовуваним терміном Інкотермс (практично 40% міжнародних торгових контрактів укладається з цим правилом), оскільки вона дуже гнучка й універсальна. Основними перевагами базису FCA є застосування будь-якого виду транспорту і використання будь-якого місця доставки товару, який знаходиться у країні продавця. Це може бути магазин, склад, морський порт, аеропорт або просто адреса продавця.
В Інкотермс 2020 року планується поділити базис FCA на два правила: одне — для наземної доставки, а інше — для морських контейнерних поставок.
ІV. Зміна умов поставок FOB і CIF для контейнерних перевезень
Наразі умови поставки FOB (Free On Board — Вільно на борту) і CIF (Cost, Insurance and Freight — Вартість, страхування і фрахт) в редакції Інкотермс 2010 року актуальні для вантажів, що перевозяться водним видом транспорту шляхом розміщення товару на борту судна навалом або в упаковці.
При розміщенні товару в контейнері продавець передає товар перевізнику на терміналі, а не розміщує його на борту судна, в таких випадках, відповідно до Інкотермс-2010, слід застосовувати термін FCA або CIP.
Проте терміни FCA і CIP не використовуються переважною більшістю учасників міжнародної торгівлі (експортери, імпортери, експедитори, логістичні оператори, банки).
Передбачається, що в нових правилах Incoterms-2020 умови поставки FOB і CIF будуть застосовуватись для транспортування контейнерів (так було в Інкотермс-2000 і попередніх версіях). Така зміна є надзвичайно важливою для всіх учасників зовнішньоекономічної діяльності, адже приблизно 80% світової торгівлі здійснюється в контейнерній тарі.
Крім того, очікуються зміни в страхових зобов’язаннях між продавцем і покупцем на додаток до страхових інтересів при умовах поставок CIF і CIP.
V. Новий термін в Інкотермс 2020 року — CNI (Cost and Insurance — Вартість і страхування)
Інкотермс-2020 запроваджують новий термін умови поставки — CNI («Cost and Insurance», «Вартість і страхування»), який означає, що продавець виконав поставку, коли застрахований товар розміщений в зазначеному порту відвантаження.
Базис поставки CNI буде входити до групи «С», тобто ризик транспортування і пошкодження товару буде передаватися від продавця до покупця в порту відправлення.
CNI дозволить продавцеві-експортеру нести відповідальність за міжнародне страхування вантажу. Умови поставки CNI призначені для заповнення прогалини між термінами FCA і CFR/CIF.
На відміну від терміна FCA, умови поставки CNI включатимуть вартість міжнародного страхування за рахунок продавця-експортера, а на відміну від CFR/CIF — не включатимуть фрахт.
VІ. Два нових правила, засновані на умовах поставки DDP
На основі терміна DDP (який видаляється) буде створено два нових базиси поставок DTP і DPP.
Умови поставки DTP Інкотермс-2020 («Delivered at Terminal Paid», у перекладі — «доставка на терміналі з оплатою мита») означає, що продавець несе відповідальність за будь-які транспортні витрати з оплатою митних зборів і доставки товарів до терміналу (порт, аеропорт або логістичний центр) у країні призначення покупця.
Умови поставки DPP Інкотермс-2020 («Delivered at Place Paid», у перекладі — «доставка до місця з оплатою мита») означає, що продавець несе відповідальність за будь-які транспортні витрати з оплатою митних зборів і доставки товарів до будь-якого місця, що не є транспортним терміналом.
Як повідомляла «Судово-юридична газета», ВП ВС визначила, що договір, укладений без згоди загальних зборів, порушує права ТОВ, а не його учасників.