13:05, 30 октября 2019
Надання послуг таксі підпорядковується певним правилам, а водій та пасажири мають чіткі обов’язки.
Що потрібно знати про поїздку в таксі?
Пункт 86 Постанови Кабміну від 18.02.1997 року «Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» визначає, що автомобільний перевізник, автомобільний самозайнятий перевізник, які здійснюють перевезення пасажирів та їх багажу на таксі (далі — послуги таксі), повинен дотримуватися вимог законодавства про автомобільний транспорт та захист прав споживачів.
Для надання послуг таксі автомобільні перевізники, автомобільні самозайняті перевізники повинні мати зареєстровані відповідно до законодавства транспортні засоби, відповідну ліцензію і ліцензійну картку на кожний автомобіль, обладнаний відповідно до встановлених технічних вимог.
Послуги таксі надаються громадянам у порядку черги на стоянках таксі та на шляху прямування, а також на замовлення (звичайне, термінове, нічне, усне, письмове чи по телефону).
При замовленні послуги таксі необхідно визначити:
1) час і місце (адреса) подачі транспортного засобу;
2) кінцевий пункт маршруту (за бажанням замовника послуги);
3) час доставки у кінцевий пункт (за бажанням замовника послуги);
4) контактний телефон замовника послуги;
5) вартість послуги з перевезення (за бажанням замовника послуги);
6) інші основні характеристики обслуговування (за погодженням сторін).
Суб’єкт господарювання, який надає інформаційно-диспетчерські послуги, уточнює час, необхідний для здійснення перевезення, та час подачі транспортного засобу з урахуванням особливостей дорожньо-транспортної ситуації (погодних умов, періоду доби, можливих ускладнень під час виконання замовлення).
Кількість пасажирів в транспортному засобі не повинна перевищувати його пасажиромісткість.
Право на позачергове перевезення на таксі надається вагітним жінкам, особам з інвалідністю, пасажирам з дітьми дошкільного віку та особам похилого віку.
Розрахунки за послуги таксі проводяться після закінчення перевезення. На вимогу пасажира йому видається чек відповідно до оплаченої вартості проїзду.
У разі одночасного перевезення кількох пасажирів сума, що підлягає сплаті кожним з них, розраховується шляхом поділу загальної суми вартості проїзду на кількість пасажирів пропорційно відстані поїздки кожного. У разі зупинки таксі в дорозі з вини водія час простою пасажирами не оплачується.
У салоні таксі дозволяється перевозити речі, які вільно проходять через дверні отвори автомобіля (без зняття обмежників), не псують і не забруднюють салон, не заважають водієві керувати автомобілем і користуватися дзеркалом заднього виду.
У багажному відділенні таксі дозволяється перевезення вантажу, загальна вага якого не перевищує передбачену технічною характеристикою транспортного засобу, за умови вільного закриття та/або відкриття кришки багажника.
Водій таксі несе відповідальність за псування або втрату прийнятого для перевезення багажу.
На що має право пасажир таксі
Пасажир таксі має право:
- на високоякісне та безпечне перевезення;
- обирати на свій розсуд будь-яке таксі, що перебуває на стоянці.
Також пасажир має право вимагати від водія:
- виконання вимог правил дорожнього руху;
- законодавства про захист прав споживачів;
- проведення розрахунку згідно з показаннями таксометра та видачі йому чека;
- здійснення перевезення без підсадки інших пасажирів;
- здійснення перевезення найкоротшим шляхом;
- визначати шлях прямування до пункту призначення;
- перевозити на руках дитину дошкільного віку на задньому сидінні;
- звертатися до автомобільного перевізника та інших організацій з вимогою роз'яснити порядок надання транспортних послуг і їх оплати;
- на компенсацію заподіяної шкоди.
Пасажир таксі має і певні обов’язки:
- здійснювати посадку та висадку з правого боку тільки після повної зупинки транспортного засобу;
- під час руху не відволікати увагу водія від керування транспортним засобом;
- не допускати дій, які загрожують безпеці перевезення та дорожнього руху;
- не курити і не відкривати вікон у салоні без погодження з водієм та іншими пасажирами;
- оплатити у разі виходу транспортного засобу з ладу частину вартості проїзду згідно з показаннями таксометра;
- розрахуватися з водієм у повному обсязі після закінчення поїздки, у тому числі у разі її припинення за власним бажанням, а в разі зупинки за власною потребою - оплатити частину перевезення, що здійснене, згідно з показаннями таксометра та внести аванс на час чекання за домовленістю (якщо в межах такого часу пасажир не з'явився, перевезення вважається закінченим).
Права та обов’язки водія таксі
Водій таксі має право:
- здійснювати посадку пасажирів на стоянці в порядку черги, надавати право позачергового користування таксі згідно із законодавством;
- відчиняти двері таксі, відкривати багажник та перевіряти його закриття під час посадки пасажирів;
- повідомляти пасажирам про розмір оплати проїзду, показання таксометра на початку і в кінці поїздки та роз'яснювати порядок користування таксі;
- здійснювати перевезення до пункту призначення за визначеним пасажиром маршрутом або найкоротшим шляхом за згодою пасажира;
- дотримуватися визначеного законодавством режиму праці та відпочинку;
- бути ввічливим і уважним до пасажирів;
- мати із собою і пред'являти для перевірки уповноваженим особам передбачені законодавством документи;
- отримувати згоду пасажира на запропонування іншим особам здійснити поїздку;
- передавати забуті речі у міський стіл знахідок;
- вживати заходів для своєчасної доставки пасажирів до місця призначення у разі виходу транспортного засобу з ладу (зупинити попутне таксі, викликати таксі по телефону тощо);
- допомогти пасажирові укласти багаж;
- видати на вимогу пасажира чек для оплати транспортної послуги.
Також водій таксі має право відмовити у поїздці пасажиру, якщо він:
- перебуває у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння, порушує громадський порядок;
- має при собі речі, заборонені для перевезення, може забруднити салон автомобіля.
Водій також може вимагати від автомобільного перевізника створення умов для безпечної роботи на маршруті, дотримання режиму праці та відпочинку водіїв.
Що водію таксі забороняється:
- відмовляти пасажирові в обслуговуванні, крім випадків, передбачених Правилами;
- пропонувати особі поїздку без згоди пасажирів, які перебувають у салоні таксі;
- здійснювати перевезення пасажирів, якщо в автомобілі таксі відсутній або не працює таксометр;
- перевозити групу пасажирів у кількості, що перевищує пасажиромісткість транспортного засобу;
- установлювати за поїздку розмір плати, який не відповідає показанням таксометра;
- обирати пасажирів за вигідністю їх прямування;
- нав’язувати спільний проїзд кільком пасажирам або здійснювати перевезення пасажирів не найкоротшим шляхом, якщо на те відсутня їх згода;
- перевозити в автомобілі гострі і ріжучі предмети, пожежонебезпечні, вибухові, отруйні, їдкі, сморідні, наркотичні речовини, вогнепальну зброю без чохлів, інші небезпечні предмети;
- перевозити тварин;
- брати плату з пасажирів за час простою у разі зупинки в дорозі з вини водія;
- їсти, пити та курити під час руху.
Нагадаємо, що «Судово-юридична газета» повідомляла, як туристу захистити свої права.