23 жовтня народні депутати України Сергій Вельможний та Олександр Сухов (позафракційні) подали до Верховної Ради законопроект №2303 про внесення змін до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» щодо удосконалення окремих питань організації адвокатської діяльності.
Пояснювальна записка містить загальне окреслення мети законопроекту — «удосконалення норм чинного законодавства України про адвокатуру та адвокатську діяльність, якими регламентовано організація адвокатської діяльності».
Разом з тим запропоновані зміни до Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» є досить суттєвими.
Так, автори законопроекту №2303 пропонують скоротити ст. 7 Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» до лаконічного: «Несумісною з діяльністю адвоката є робота або діяльність, яка унеможливлює дотримання адвокатом принципу професійної незалежності».
Нагадаємо, що чинна редакція статті 7 Закону звучить так:
«Стаття 7. Вимоги щодо несумісності
1) робота на посадах осіб, зазначених у пункті 1 частини першої статті 4 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції»;
2) військова або альтернативна (невійськова) служба;
3) нотаріальна діяльність;
4) судово-експертна діяльність.
Вимоги щодо несумісності з діяльністю адвоката, передбачені пунктом 1 цієї частини, не поширюються на депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад (крім тих, які здійснюють свої повноваження у відповідній раді на постійній основі).
Суб`єкти законодавчої ініціативи пояснюють пропоновані зміни просто: «Існуюча редакція статті 7 Закону щодо несумісності адвокатської діяльності є застарілою, оскільки, наприклад, Закон України «Про засади та запобігання і протидії корупції», який згадується у пункті 1 частини 1 статті 7, втратив чинність 01.09.2016 року, судово-експертна діяльність не може бути несумісною з адвокатською, оскільки 03.10.2017 року усі процесуальні кодекси, які регламентують судочинство доповнені положеннями про правові експертизи, які використовуються як докази у судових спорах. Адвокат не може бути обмежений у праві виступити у якості експерта в галузі права. Абзац другий частини першої цієї статті втратив актуальність, у зв’язку із змінами у законодавстві, що відбулися. Частина друга статті є дублюючою нормою положень статті 31 Закону».
Крім того, законопроектом пропонується надати право адвокатам здійснювати професійну діяльність на умовах трудового договору та передбачається право адвоката здійснювати адвокатську діяльність індивідуально, без створення юридичної особи.
Законопроект вносить зміни в положення чинного законодавства щодо притягнення до відповідальності адвоката. Пропонується уточнення пункту 1 статті 34 ЗУ «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», зокрема, у випадку прийняття проекту закону підставою для притягнення адвоката до дисциплінарної відповідальності буде вчинення ним під час здійснення адвокатської діяльності дисциплінарного проступку. У чинній редакції статті відсутній акцент на прямому взаємозв’язку проступку та періоду здійснення адвокатської діяльності.
Відповідно до ст.42 Закону, адвокат чи особа, яка ініціювала питання про дисциплінарну відповідальність адвоката, має право оскаржити рішення у дисциплінарній справі протягом тридцяти днів з дня його прийняття до Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури або до суду. Нині оскарження рішення у дисциплінарній справі не зупиняє його дію. Автори законопроекту пропонують кардинально інший підхід:
«Стаття 42. Оскарження рішення у дисциплінарній справі
Також законопроектом вводиться нове визначення терміна Єдиний реєстр адвокатів та уточнюються положення щодо помічника адвоката.
Нагадаємо, що КСУ розгляне питання скасування адвокатської монополії.
Судово-юридична газета публікувала текст законопроекту Зеленського про зміни до процесуальних кодексів.