Міністерство юстиції України повідомило, що постановою Кабінету міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету міністрів України від 9 січня 2013 року №9», прийнятою на засіданні уряду 23 жовтня, врегульовано процедуру розгляду документів, що підтверджують факт народження або смерті особи на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей.
«Питання щодо підтвердження фактів народження та смерті на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, буде розглядати спеціально створена Комісія. Вона матиме інструменти для того, щоб за кожним зверненням з’ясувати дійсні обставини справи та видати відповідний висновок, який слугуватиме підставою для реєстрації органом ДРАЦС народження або смерті», — йдеться на сайті Мін’юсту.
Так, 18 січня 2018 року ВРУ був прийнятий Закон України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях».
Стаття 2 вищевказаного Закону встановлює, що діяльність збройних формувань Російської Федерації та окупаційної адміністрації Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, що суперечить нормам міжнародного права, є незаконною, а будь-який виданий у зв’язку з такою діяльністю акт є недійсним і не створює жодних правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження або смерті особи на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, які додаються відповідно до заяви про державну реєстрацію народження особи та заяви про державну реєстрацію смерті особи.
За словами міністра юстиції України Дениса Малюськи: той факт, що відповідні документи беруться до уваги, абсолютно не означає визнання окупаційної влади. Міністр звернув увагу на сформульовані Міжнародним судом ООН «Намібійські вийнятки» — документи, видані окупаційною владою, повинні братися судами до уваги, якщо їх нехтування веде за собою серйозні порушення або обмеження прав громадян.
Починаючи з моменту тимчасової окупації територій у Донецькій та Луганській області та Автономної Республіки Крим питання визнання факту народження або смерті особи на тимчасово окупованих територіях вирішувались у судовому порядку.
Відповідно до ч.2 ст. 317 ЦПК України справи про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду.
Ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, підлягає негайному виконанню.
Частина 5 статті 317 ЦПК встановлює, що копія судового рішення видається учасникам справи, негайно після проголошення такого рішення або невідкладно надсилається судом до органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем ухвалення рішення для державної реєстрації народження або смерті особи.
Як підтверджує судова практика та Єдиний державний реєстр судових рішень заяви щодо встановлення факту народження чи смерті дійсно невідкладно розглядалися судами. Це підтверджується судовою практикою з ЄДР: справа №219/4413/18 (особа звернулась з заявою 03.05.2018, рішення винесено 04.05.2018), справа №346/1893/19 (особа звернулася з заявою 19.04.2019, рішення винесено в той же день) справа №283/1265/19 (звернення від 06.06.2019, рішення — 07.06.2019) тощо.
Європейський суд з прав людини у своїй практиці розвиває принцип визнання документів, виданих окупаційною владою, якщо їх невизнання веде за собою серйозні порушення або обмеження прав громадян (справи «Кіпр проти Туреччини» (Cyprus v. Turkey, 10.05.2001) та «Мозер проти Республіки Молдови та Росії» (Mozer v. the Republic of Moldova and Russia, 23.02.2016).
«Зобов'язання ігнорувати, не брати до уваги дії існуючих de facto органів та інститутів [окупаційної влади] далеко від абсолютного, — вважають судді ЄСПЛ. — Для людей, що проживають на цій території, життя триває. І це життя потрібно зробити більш стерпним і захищеним фактичною владою, включаючи їх суди; і виключно в інтересах жителів цієї території дії згаданої влади, які мають відношення до сказаного вище, не можуть просто ігноруватися третіми країнами або міжнародними організаціями, особливо судами, в тому числі й цим (ЄСПЛ). Вирішити інакше означало б зовсім позбавляти людей, що проживають на цій території, всіх їх прав щоразу, коли вони обговорюються в міжнародному контексті, що означало б позбавлення їх навіть мінімального рівня прав, які їм належать».
При цьому у виняткових випадках, визнання актів окупаційної влади в обмеженому контексті захисту прав мешканців окупованих територій ніяким чином не легітимізує таку владу.
Таким чином, законодавче положення про терміновість розгляду зазначеного типу справ реалізовується українськими судами на практиці.
Виникає питання: при існуванні сталої визначеної процесуальним законодавством практики встановлення факту народження чи смерті на тимчасово окупованій території України чи є необхідність у створенні нового органу — спеціальної комісії?
Раніше «Судово-юридична газета» писала, що в Україні відновлять залізничне сполучення з непідконтрольним Донбасом.
Крім того, ми повідомляли, що Мінюст хоче анулювати реєстраційне свідоцтво політичної партії.