Верховна Рада 03.10.2019 року у другому читанні ухвалили Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту права власності» (альтернативний законопроект за №1056-1 від 06.09.2019).
Нотаріуси та посадові особи, які вчиняють нотаріальні дії (щодо останніх — це нововведення у статтю 43 Закону України «Про нотаріат»), будуть зобов’язані встановлювати особу учасників цивільних відносин, які звернулися за вчиненням нотаріальної дії.
За свідоцтвом про народження буде встановлюватися особа віком до 14 років (за умови підтвердження батьками того, що ця особа є їх дитиною), а не до 16 років, як раніше.
Крім того, нотаріус буде перевіряти дійсність довіреності. Внесення нотаріусом інформації до єдиних та державних реєстрів не буде вважатися порушенням нотаріальної таємниці.
Змінами пропонують удосконалити порядок укладення деяких корпоративних договорів.
Нотаріальному посвідченню будуть підлягати наступні договори (крім випадку, якщо такий договір підписано з використанням кваліфікованого електронного підпису) :
- договір про внесення додаткового вкладу;
- договір про набуття товариством частки у власному статутному капіталі;
- договір про припинення товариства (випадок з електронним підписом на нього не розповсюджується).
Аналогічно засвідчується справжність підписів на заяві про вихід з товариства, рішенні щодо надання згоди на вихід з товариства чи про виключення учасника.
Рішення про надання згоди на вчинення правочину, якщо вартість майна, робіт або послуг, що є предметом такого правочину, перевищує 50 відсотків вартості чистих активів товариства відповідно до останньої затвердженої фінансової звітності, приймаються виключно загальними зборами учасників. Проте закон містить застереження щодо цього: «Якщо інше не передбачено статутом товариства».
Повідомлення про припинення товариства та строк для заявлення кредиторами своїх вимог оприлюднюються на порталі електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань автоматично у режимі реального часу за допомогою програмних засобів Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.
Раніше повідомлення друкувалися невідомо де і невідомо коли. Таким чином, затягувалися строки ліквідації підприємств та порушувалися права кредиторів.
Територіальність реєстрації
Державна реєстрація права власності буде проводитися виключно за місцезнаходженням нерухомого майна.
Для юридичних осіб — за місцем знаходження юридичної особи (якщо документи подаються в паперовому вигляді). Зареєструвати юридичну особу без територіальних обмежень можна, якщо державна реєстрація проводиться в електронній формі.
Але Міністерство юстиції України не відмовило собі у задоволенні залишити за собою право надавати дозвіл на проведення державної реєстрації в межах декількох адміністративно-територіальних одиниць, або незалежно від місця знаходження юридичної особи або нерухомого майна в межах України.
Крім того, Мін’юст буде вирішувати питання про передачу на розгляд суб’єкту державної реєстрації прав, документів, що подані для проведення реєстраційних дій та перебувають на розгляді у відповідного нотаріуса у тому випадку, якщо прийнято рішення про тимчасове блокування або анулювання доступу нотаріуса до Державного реєстру прав.
Таке ж рішення міністерство буде приймати у випадку смерті нотаріуса, оголошення його померлим чи безвісно відсутнім, або якщо нотаріус за станом здоров’я не може вчинити нотаріальні дії, припинення або зупинення діяльності такого нотаріуса.
Державна реєстрація обтяжень речових прав проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна.
Державна реєстрація прав та обтяжень у результаті вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва проводиться нотаріусом, яким вчинено таку дію, незалежно від місцезнаходження нерухомого майна.
Подання документів до неналежного суб’єкта державної реєстрації або наявність обтяжень корпоративних прав може стати підставою для відмови у державній реєстрації. Також у якості підстав для відмови називаються наявність записів у реєстрі про судове рішення про визнання юридичної особи банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури, та про визнання недійсними рішень засновників або змін до установчих документів.
Повноваження реєстратора
Законопроектом пропонується скасувати вимоги до акредитації суб’єктів державної реєстрації, а також виключити із законодавства всі положення про таку акредитацію. При цьому в законі залишається термін «уповноважені особи суб’єктів державної реєстрації прав».
У соцмережах звертають увагу, що закон не містить обов’язкової примусової ліквідації акредитованих комунальних підприємств або заборони проводити таку діяльність.
Моніторинг реєстраційних дій таких осіб з метою виявлення порушень порядку державної реєстрації буде проводити Мін’юст.
Моніторинг не може проводитися щодо одного й того самого державного реєстратора та/або суб’єкта державної реєстрації частіше одного разу на рік, крім перевірок (моніторингу) за зверненнями фізичних чи юридичних осіб у межах предмета звернення та повноважень Міністерства юстиції України.
Міністерство юстиції буде направляти реєстраторів на обов’язкове підвищення кваліфікації, виправляти помилки, які допущені реєстраторами, та скасовувати рішення про зупинення державної реєстрації прав, про зупинення розгляду заяви або про відмову в державній реєстрації прав та проведення державної реєстрації прав.
Одночасно виключаються повноваження з внесення змін до записів Державного реєстру прав та скасовується акредитація суб’єкта державної реєстрації.
Крім того, Міністерство буде негайно звертатися до правоохоронців, якщо буде виявлено прийняття державними реєстраторами рішень з порушенням законодавства,
Державний реєстратор буде мати змогу:
Новелою є визначення реєстратором обсягу цивільної дієздатності фізичних осіб і здійснення перевірки цивільної правоздатності та дієздатності юридичних осіб, повноваження представника фізичної або юридичної особи, а також встановлює наявність чи відсутність обтяжень корпоративних прав (під час проведення державної реєстрації змін, пов’язаних зі зміною складу засновників (учасників) юридичної особи приватного права і якщо такі зміни відбулися не в результаті вчинення нотаріальних дій або не на підставі судового рішення).
Перевірка цивільної правоздатності та дієздатності фізичної особи здійснюється шляхом отримання відомостей про таку особу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян.
Якщо не встановлено особу заявника, заява про проведення реєстраційних дій не може бути прийнята.
Заява на проведення реєстраційних дій в електронній формі подається за умови підписання її заявником з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри.
Учаснику юридичної особи надається право на безоплатній основі в режимі реального часу засобами телекомунікаційного зв’язку отримувати інформацію про факт подання або прийому документів, поданих для проведення реєстраційних дій щодо такої юридичної особи.
Крім того, Комітет ВР схвалив пропозицію становити чотирирічний строк позовної давності для стягнення необґрунтовано набутих активів.