23 вересня президент Володимир Зеленський підписав законопроект №1032, який передбачає перезавантаження органів прокуратури. Окрім створення Офісу Генерального прокурора, окружних прокуратур, підвищення заробітної плати для прокурорів, запровадження атестації майже для всіх діючих прокурорів, закон передбачає також створення Тренінгового центру прокурорів, який буде заснований на базі Національної академії прокуратури України. Тренінгові центри для підготовки співробітників прокуратури наразі діють у багатьох країнах ЄС та в країнах Північної Америки, втім, чим вони займаються на практиці, в Україні відомо небагатьом. Ректор Національної академії прокуратури, яка вже скоро зазнає значних трансформацій, Олександр Толочко розповів «Судово-юридичній газеті», як буде працювати український Тренінговий центр прокурорів та що зміниться в підготовці прокурорів.
Як працюють тренінгові центри прокурорів у розвинутих країнах?
Якщо узагальнити, то тренінгові центрі прокурорів у розвинутих країнах вирішують одночасно кілька завдань. По-перше, вони необхідні для підвищення кваліфікації діючих прокурорів та набуття необхідних навичок особами, які тільки отримали вищу освіту, прийняті на роботу в прокуратуру, однак ще не мають практичного досвіду роботи прокурором. По-друге, тренінгові центри розробляють та втілюють в життя стандарти доброчесності та професійної поведінки прокурорів, тобто в таких центрах з прокурорами проводять відповідні заняття щодо того, як вони повинні поводити себе, наприклад, з підлеглими, в колективі в цілому або в судових процесах, а також у своєму житті поза роботою. По-третє, в тренінгових центрах чимало часу приділяється психологічній реабілітації прокурорів та пошукам шляхів для підвищення їх мотивації в роботі. Проводяться відповідні тестування, за наслідками яких психолог вирішує, чи може продовжувати прокурор роботу або йому потрібна певна психологічна допомога. Тренінгові центри прокурорів давно існують в багатьох країнах Європи та в США і довели свою ефективність.
Хто викладає в таких тренінгових центрах?
Тренерами в більшості випадків там працюють діючі прокурори, слідчі, судді та фахівці з вузькою спеціалізацією, наприклад фінансовою або медичною. В тренінгові центри для проведення занять по конкретних темах вони відряджаються на певний час зі своїх постійних місць роботи. Іноді на місяць, іноді на тиждень, а іноді лише на кілька годин. Суть таких відряджень полягає в тому, щоб допомогти прокурорам ефективно вирішувати актуальні проблеми, які постають в їх діяльності фактично прямо зараз. Наприклад, у випадках, коли внаслідок змін до законодавства змінюється практика діяльності правоохоронних органів або зазнає змін судова практика. Тренери, до речі, не обов’язково повинні мати відношення до державної служби. Це і фахівці з приватних закладів — медики, психологи, працівники банківських установ, економісти тощо.
Тобто такі підходи повністю відрізняються від того, що є у нас?
Академія прокуратури України, (з 2007 року — Національна академія прокуратури України), яка була створена ще у 2002 році, тривалий час розвивалась як специфічний відомчий навчальний заклад пострадянського зразка. До 2015 року в Академію на конкурсних умовах та зі вступним іспитом на навчання обирали студентів-юристів звичайних вищих навчальних закладів з освітнім рівнем «бакалавр». Вони навчались в Академії за спеціальною програмою, тобто готувались до роботи саме прокурором.
Після року теоретичної підготовки вони направлялись в органи прокуратури на практику, а завершувалось навчання в Академії державним іспитом. Після вдалого складання іспиту слухачі Академії отримували диплом з освітнім рівнем «магістр» та направлялись на роботу в органи прокуратури. З 2015 року, коли після змін до законодавства на Академію перестав розповсюджуватися Закон «Про вищу освіту», Академія поступово стала набувати функцій тренінгового центру. Тобто в стінах закладу проводилося підвищення кваліфікації діючих прокурорів за спеціальними програмами та підготовка кандидатів на посади прокурорів місцевих прокуратур, яких під час відповідних доборів відібрала Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія прокурорів (КДКП).
Втім, до останнього часу навряд чи процедуру підвищення кваліфікації прокурорів можна було назвати повністю відповідною до поставлених завдань. Здебільшого таке підвищення відбувалося на базі обласних прокуратур, а проводили його, досить по-різному, командировані працівники прокуратур різного рівня, яких нерідко доводилося відривати від їх безпосередніх обов’язків. Тепер, після того як Президент підписав законопроект №1032, маємо надію, що Академія швидко та остаточно перетвориться на тренінговий центр за зразком найкращих прокурорських тренінгових центрів світу.
Існування Національної академії прокуратури як спеціального закладу вже недоречно?
У світі вже давно прослідковується тенденція — закриття профільних навчальних закладів прокуратури та перехід до тренінгових центрів чи їх аналогів. Слід розуміти, що життя не стоїть на місці та постійно щось змінюється. Навчальні заклади класичного типу поступово перестають відповідати вимогам часу. Їм важко постійно підлаштовуватися під нові виклики та вносити корективи у навчальні курси та програми, тим більше, що нерідко вони також швидко втрачають актуальність. Це не кажучи вже про те, що учбові заклади далеко не завжди мають якісних фахівців з тих чи інших питань або відповідну матеріальну базу. Наприклад, майбутніх співробітників Національної поліції, попре розгалужену мережу навчальних закладів, досі не вчать на практиці, як користуватися Єдиним реєстром досудових розслідувань, тому що розпорядником цього реєстру є прокуратура. Тому система запрошених тренерів, які мають найбільш сучасні знання та навички з різних питань, є більш ефективною.
Як буде організована робота українського Тренінгового центру прокурорів?
В Києві, на базі Національної академії прокуратури, буде створений центральний офіс Тренінгового центру прокурорів. У інших чотирьох найбільших містах — Харкові, Дніпрі, Одесі та Львові будуть створені філіали Тренінгового центру прокурорів. Навчальні програми для підвищення кваліфікації прокурорів у Києві та регіональних центрах будуть відрізнятися та враховувати регіональну специфіку. Наприклад, в Одесі буде більше приділятися увага проблемам, пов’язаним з морськими перевозками або митними правилами, в західних областях — питанням довкілля, видобутку корисних копалин, протидії контрабанді та ін. В центральному офісі в Києві буде приділятися увага більш загальним проблемам, з якими стикаються в своїй діяльності прокурори.
До речі, кожен прокурор зможе самостійно обирати, де він хоче проходити підвищення кваліфікації — в Києві чи регіональних центрах. Крім того, вважаю, що в українських реаліях також є необхідність запровадити психологічне тестування діючих прокурорів для виявлення причин тих чи інших проблем в їхній роботі. Робота психологів та психологічне розвантаження зможуть підвищити якість роботи наших прокурорів. Також буде розроблена програма підвищення етичних стандартів поведінки прокурорів, як на роботі, так і поза роботою.
Чи буде залежати кар’єра прокурора від підвищення кваліфікації в Тренінговому центрі та його філіях?
Так. Є досвід Німеччини, де кожен прокурор щорічно проходить підвищення кваліфікації протягом хоча б кількох днів. Це є обов’язковою професійною вимогою і прямо впливає на кар’єрний шлях прокурора.
Чи не будуть такі підвищення кваліфікації певною мірою формальними, тобто лише для того, щоб той чи інший прокурор мав підстави для призначення на нову посаду?
Ні в якому разі практика підвищення кваліфікації не буде формальною. Будуть запроваджені певні механізми для контролю якості професійної підготовки прокурорів. Зараз є пропозиції, що прокурори для підтвердження своєї кваліфікації або будуть проходити певні тестування за підсумками тренінгів, або для них будуть запроваджені періодичні атестації. Загалом, у західних країнах немає такого явища як іспити після підвищення кваліфікації. Але там є періодичні, наприклад раз в два роки, атестації всього складу органів прокуратури.
Виникає і питання, наскільки фаховими в наших умовах будуть тренери, які будуть передавати свої знання та навички прокурорам.
В розвинутих країнах тренери, які викладають у тренінгових центрах, на базі таких центрів складають спеціальні іспити для виявлення та підвищення свого рівня кваліфікації. Крім того, після проходження тренінгів відбувається опитування прокурорів, які проходили той чи інший тренінг. В спеціальних анкетах вони ставлять свої оцінки тренеру та зазначають, чи корисним був для них конкретний тренер та його предмет. У підсумку, керівництво тренінгових центрів вирішує, продовжувати співробітництво з тим чи іншим тренером або ні. Ведеться також відповідна база тренерів. Думаю, що така система буде запроваджена і у нас.
Чи буде Тренінговий центр прокурорів брати участь в анонсованій атестації майже всіх прокурорів країни?
Такий варіант може розглядатись, принаймні зараз Академія має відповідну базу. У нас є приміщення, облаштовані комп’ютерами, та викладачі, які можуть перевіряти рівень знань та навички прокурорів. Є навіть база завдань, яка може допомогти при атестації діючих прокурорів. Можна згадати, що нещодавно Академія проводила тестування кандидатів на посади прокурорів місцевих прокуратур, тут відбувалося тестування кандидатів у судді Верховного Суду, кандидатів на посади в НАБУ, Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі, Державному бюро розслідувань.
Чи буде діяльність Тренінгового центру прокурорів розповсюджена на співробітників НАБУ та ДБР?
Така пропозиція є. НАБУ та ДБР зараз не мають власних тренінгових центрів. Тому, на мій погляд, було б логічно надати їм можливість проводити підвищення кваліфікації своїх співробітників на базі Тренінгового центру прокурорів.
Скільки часу та грошей знадобиться для перетворення Національної академії прокуратури на сучасний тренінговий центр?
Я думаю, що не так багато. Матеріальна база, в принципі, вже є. Є викладачі Академії, які можуть долучитися до розробки тих чи інших програм. Треба попрацювати з нормативними документами та навчальними програмами та курсами. Також необхідно вирішити питання з механізмом запрошення тренерів та оплатою їхніх послуг. Більше проблем, на мій погляд, в регіонах, де потрібно створювати повноцінні філії.
Чи буде Тренінговий центр відбирати кадри для органів прокуратури, як це останнім часом робили КДКП разом з Академією?
Я так розумію, що закон №1032 фактично є тимчасовим законом, який буде діяти певний час для вирішення нагальних проблем прокуратури — атестації прокурорів, очищення лав прокуратури від недоброчесних працівників та формування певних механізмів, які допоможуть перезавантажити органи прокуратури в цілому. У подальшому, вірогідно, підготовка кадрів для прокуратури, як це практикується у розвинутих країнах, також буде зосереджена в Тренінговому центрі прокурорів.