Верховна Рада взяла за основу в першому читанні проект акону №1047 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю».
У сесійній залі законопроект представляв його ініціатор — народний депутат Олександр Кубраков. Напередодні документ розглянув і підтримав Комітет ВР з питань транспорту та інфраструктури. За ухвалення законопроекту в цілому висловився також заступник Міністра інфраструктури України з питань європейської інтеграції Віктор Довгань.
Даний законопроект, переконують автори, спрямований на вирішення найактуальнішої української проблеми — збереження автомобільних доріг загального користування та використання їх відповідно до технічних умов експлуатації. З цією метою впроваджується автоматичний ваговий контроль транспортних засобів.
Як зазначають автори проекту, внаслідок безконтрольного руху транспортних засобів, вагові параметри яких перевищують дозволені норми, автомобільні дороги зазнають значних передчасних руйнувань. Проведені у 2014 році дослідження на автомобільній дорозі Київ — Чоп встановили, що майже 30% всього вантажного транспорту рухається з перевищенням вагових параметрів. При такому високому рівні перевантаження експлуатаційний строк дорожнього полотна скорочується на більш ніж на 50%.
Таким чином, при впровадженні вагового контролю економія на реконструкції доріг також становитиме більше 50%.
Проектом закону передбачається внесення змін до законів України «Про автомобільний транспорт», «Про джерела фінансування дорожнього господарства», Кодексу України про адміністративні правопорушення. Це дозволить законодавчо закріпити можливість фіксації порушень в автоматичному режимі.
За перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу буде накладатися штраф у розмірі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; за перевищення від 10% до 20% — штраф збільшиться до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; а за перевищення понад 20% — сягне двох тисяч неоподатковуваних мінімумів.
Адміністративна відповідальність за порушення буде прописана у частині другій статті 132-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення і покладена на фізичну особа або керівника юридичної особи, за якою зареєстровано транспортний засіб. Якщо в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань відсутні відомості про керівника юридичної особи, за якою зареєстрований транспортний засіб, то відповідальність нестиме особа, яка виконує повноваження керівника такої юридичної особи.
Народні депутати підтримали законопроект в першому читанні 323 голосами.