Комітет Верховної Ради з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів 04.09.2019 розглянув проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів з реформи органів прокуратури (№1032, Президент України).
Законопроект було рекомендовано до ухвалення за основу та в цілому.
Одночасно учасники дискусії звернули увагу на недоліки законопроекту, які підлягають усуненню до другого читання.
Представники профспілок вважають, що назва законопроекту не в повному обсязі відповідає обсягу правовідносин, які ним пропонується врегулювати.
Мова йде, насамперед, про статтю 40 Кодексу законів про працю, застосування якої планують обмежити.
За змістом законопроекту стаття 40 доповнюється новою частиною наступного змісту:
«Особливості звільнення окремих категорій працівників на підставі, зазначеній у пункті 1 частини першої цієї статті, а також особливості застосування до них положень частини другої цієї статті, статей 42, 42-1, частин першої, другої і третьої статті 49-2 цього Кодексу, встановлюється законом, що регулює їхній статус».
Тобто звільнення працівників окремих категорій на підставі змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників, буде виведено з-під регулювання КЗпП та врегульовано спеціальними законами.
Тут треба враховувати, що під «окремими категоріями працівників» треба розуміти не тільки прокурорів, а кого завгодно; працівників, статус яких законодавець вважатиме за необхідне визначити спеціальними законами (від шахтарів до співробітників спеціальних служб).
Виходячи з цього, профспілки звертають увагу на необхідність дотримання положень міжнародних конвенцій Міжнародної організації праці №158 «Про припинення трудових відносин з ініціативи роботодавця» 1982 року та №87 «Про свободу асоціації та захист права на організацію».
На думку профспілок, необхідно забезпечити в законі гарантії захисту трудових прав державних службовців в цілому і працівників органів прокуратури зокрема, на :
- попереднє попередження про звільнення;
- інформування про звільнення компетентних органів (служба зайнятості тощо) та профспілкових організацій.