Дороги в Україні руйнує перевантажений транспорт, майже безперешкодно працюють «нелегали», створюється штучний дефіцит дозволів на міжнародні вантажні перевезення, кількість і якість технічних розслідувань аварій знижується. Замість очікуваних позитивних економічних ефектів спостерігається зростання щорічних втрат як для державного бюджету, так і для українського бізнесу.
Український інститут майбутнього разробив пропозиції щодо трансформації Укртрансбезпеки, в основу яких покладено автоматизацію та цифровізацію процесів, а як наслідок — зменшення впливу людського фактора
Ярослав Полипчук, експерт програми «Інфраструктура» Українського інституту майбутнього, пояснив, що є декілька складових втрати державного інвестиційного ресурсу впродовж 2018–2020 років: втрата коштів від фінансування в імпортний бітум (більше $1 млрд), корупційна складова ($2 млрд) і витрати на відновлення дорожніх шляхів, які руйнуються перевантаженим транспортом (до $1 млрд).
Одна вантажівка важить як 26 тисяч легкових автомобілів, тож якщо перевантаження буде більшим на 25% — це 70 тисяч легкових автомобілів. За однаковий проміжок часу від перевантажених транспортних засобів дорога руйнується втричі швидше.
Тому однією з найголовніших проблем у транспортній галузі є перевантаження вантажівок і відсутність вагового контролю транспорту. Питання полягає в ефективності контролю транспортних засобів, адже 40% порушень не виявляється під час перевірок з різних підстав.
На конференції було запропоновано вжити наступних заходів:
- WIM-системи, камери, що фіксують номерні знаки, світлофори та повна автоматизації станції, яка полягає в тому, що система вмикає червоне світло або повідомляє інспектора, кого і де зупинити для точного зважування;
- передача всіх без виключення адміністративних послуг іншим органам;
- розподіл функції видачі ліцензії і введення ліцензійного реєстру та контролю за виконанням ліцензійних умов;
- запровадження чек-листів при будь-яких перевірках з автоматичним внесенням усієї інформації про контрольний захід до єдиної бази;
- забезпечення доступу інспекторів до всіх видів державних реєстрів, пов’язаних з предметом перевірки;
- впровадження озброєння інспекторського складу;
- спеціальне навчання інспекторів;
- створення окремих органів з надання адміністративних послуг суб’єктам залізничного транспорту та контролю за цим ринком перевезень.
Володимир Крейденко, народний депутат України, заступник голови Комітету з питань транспорту та інфраструктури, підкреслив, що в комітеті відпрацьовують законопроект, який зробить зважування вантажівок автоматичним і унеможливить вплив людського фактору. Планується запровадження контролю за транспортними засобами за допомогою автоматичного зважування, після чого інформація в автоматичному режимі буде надходити інспектору, який складатиме відповідні матеріали і направлятиме перевізнику «лист щастя».
Середньосвітовий мультиплікатор інвестицій у транспортну галузь є одним із найвищих і сягає від $2,5 до $5. Тобто, вкладаючи в транспорт $1, країна отримує до $5 у вигляді приросту ВВП. Однак ця залежність працює в обох напрямках, а тому втрати транспортної галузі обходяться державі дорого і критично стримують розвиток економіки.
Таким чином, збереження транспортної інфраструктури, забезпечення безпеки, а отже і стабільності перевезень є стратегічним завданням держави в усіх цивілізованих країнах світу.
Нагадаємо, що «Судово-юридична-газета» писала про заборону паперового документообміну.