20 серпня в Офісі Президента України Володимира Зеленського аноносували новий законопроект, що стосується викривачів корупції.
На сьогоднішній день у світовій практиці існує чимало варіантів захисту викривачів, проте найкращими є все ж таки ті, що дозволять викривачеві отримати кошти за свою роботу. Також важливу роль відіграє і якісно вибудований державою захист анонімності та трудових прав.
Світовий досвід показує, що саме окремий спеціальний закон може створити дієвий механізм для реальної боротьби з корупцією.
Така тенденція панує у світі останні 15 років — спеціальні закони діють у більш ніж 30 країнах світу, зокрема, в Австралії, Великобританії, Косово, Південній Кореї, Румунії, Сербії, ЮАР та Японії.
Та втім навіть у розвинутих країнах взаємодія держави й інституту викривачів не є ідеальною. Так, у Японії закон про захист викривачів штучно обмежує мотиви викривача, зокрема містить вимогу не шкодити інтересам інших людей. Цікавий випадок: коли колишній генеральний директор Olympus Майкл Вудфорд повідомив у правоохоронні органи про приховування компанією величезних втрат інвестицій, його було звільнено того ж року. Проте в результаті позасудового врегулювання викривач отримав більше $15 млн відшкодувань за своє звільнення.
А ось у Південній Кореї про незаконні дії можна поінформувати Комісію з громадянських прав і боротьби з корупцією, яка є одночасно антикорупційним бюро та омбудсменом. Комісія приймає заяви, передає перевірені факти відповідним установам для проведення розслідування і відправляє результати назад інформаторам. Там же і відбувається розгляд повідомлень про утиски викривачів. Якщо така інформація підтверджується, комісія може надати повний і всебічний захист, включаючи захист від анулювання дозволів, ліцензій та договорів. Одного разу Комісія затребувала від поліції забезпечити повний фізичний захист викривача, включаючи навіть патрулювання місцевості, де він проживав. У 2012 році, через рік після ухвалення спеціального закону із захисту викривачів, уряд Південної Кореї повернув до бюджету близько 10 млн доларів унаслідок розгляду 40 справ, порушених за інформацією викривачів.
А ось в Італії стався випадок, через який було переглянуто ставлення держави до інституту викривачів. Вісім років назад співробітник Міністерства економічного розвитку повідомив, що його колеги прогулюють роботу, заповнюючи неправдиві звіти про свою присутність в офісі. Проте його доповідь проігнорувалась владою, а колеги влаштували йому справжнє переслідування. Тоді він звернувся до фінансової поліції, яка використала приховані камери, щоб зафіксувати порушення. У підсумку 29 осіб були залучені як фігуранти справи. Внаслідок цих подій небайдужий італієць отримав урядову нагороду. Після цього в Італії почалось серйозне обговорення переваг викриття і через певний час було створено муніципальну службу, спрямовану на запобігання корупції та іншим порушенням.
Закон про наклеп у США надає право громадянам від імені уряду звертатися до суду з вимогою повернення коштів, що були викрадені шляхом шахрайства. При цьому викривач отримує від 15% до 25% від вилучених коштів і нарахованих штрафів. І саме США є безумовним лідером щодо кількості викривачів і, відповідно, першою країною у світі, яка ухвалила закони у сфері захисту викривачів. Завдяки викривачам інформації США х 1986 року повернули 35 млрд доларів у вигляді штрафів, загублених та вкрадених грошей платників податків.
У 2016 році до Верховної Ради України було подано законопроект 4038а про захист викривачів і розкриття інформації про шкоду або загрозу суспільним інтересам.
Законопроектом передбачалися гарантії захисту викривачів від незаконного звільнення, притягнення до дисциплінарної відповідальності, інших негативних заходів впливу та дискримінаційних заходів; права викривача (на конфіденційність та анонімність при розкритті інформації про шкоду або загрозу суспільним інтересам; на відшкодування шкоди; на забезпечення безпеки; на отримання інформації); гарантії відкритості інформації про співпрацю з викривачами, додержання їхніх прав та захист.
Проте за висновками комітетів було виявлено, що законопроект місить цілу низку юридично необґрунтованих пропозицій, які не узгоджуються із Конституцією України, а також практичне застосування яких створить потенційну загрозу забезпечення прав і свобод людини, гарантованих Основним законом України.
Які норми будуть у законі, що його приймуть новообрані депутати, наразі точно невідомо. Як зазначив заступник керівника Офісу глави держави Руслан Рябошапка, викривачі, що повідомляють про масштабні корупційні схеми, які завдають державі значних збитків, будуть заохочені матеріальною винагородою. Крім того, держава гарантуватиме викривачам корупційних злочинів захист від переслідувань за розголошення інформації, відновлення порушених трудових та інших прав, конфіденційність повідомлень про корупцію, а також встановлення відповідальності у випадках переслідування викривачів.