За два місяці до початку продажів майна боржників-банкрутів за новим Кодексом процес створення необхідних підзаконних нормативно-правових актів зайшов у глухих кут. Розроблений фахівцями Міністерства юстиції проект Постанови Кабінету Міністрів України «Питання функціонування електронної торгової системи з продажу майна боржників у справах про банкрутство (неплатоспроможність)» викликав обурення у більшості представників електронних торгових майданчиків та спільноти арбітражних керуючих. Така реакція проявилася на круглому столі, організованому Комітетом з конкурсного права Асоціації правників України.
За словами одного з авторів Кодексу з процедур банкрутства, адвоката Юліана Хорунжого, даний законодавчий акт свідомо не був перевантажений деталями створення і роботи електронної торгової системи. Все перенесли на рівень підзаконних нормативно-правових актів.
«Чекали, що Кабмін скличе робочу групу із залученням представників ринку, арбітражних керуючих та інших, причетних до сфери банкрутства сторін. Але цього не відбулося. Мін’юст, як розробник проекту постанови сказав, що він знає, що робити», — зазначив співавтор Кодексу.
В результаті процес створення механізму функціонування електронної торгової системи виявився практично закритим для суспільства. І хоча Мін’юст дійсно збирав пропозиції представників ринку, він одноосібно вирішував, які брати до уваги, а які — ні.
Ключове питання постанови — вибір адміністратора торгової системи. Остання має бути дворівневою, щоб адміністратор виступав лише організатором торгів, а безпосередня торгівля проводилася б виключно через приватні торгівельні майданчики.
Як відомо, сьогодні таким умовам відповідають лише дві системи — ДП «Прозорро.Продажі» та ДП «СЕТАМ». Проте в проекті постанови інші умови прописані таким чином, що вибір адміністратора торгів майном банкрутів однозначно падає на «СЕТАМ».
Водночас ДП «СЕТАМ» значно програє ДП «Прозорро.Продажі» за кількістю підключених торгових майданчиків. Щоб розширити кількість партнерів, необхідно укладати договори і тестувати електронні системи, і це лише в тому разі, якщо буде зацікавленість в учасника ринку співпрацювати із запропонованим адміністратором.
«Таким чином, ми отримаємо систему, де не буде достатнього рівня конкуренції, і арбітражні керуючі не зможуть отримати максимальної ціни від продажу активів банкрутів», — впевнена представниця ДП «Прозорро.Продажі» Владислава Грудова.
Більш категоричним був новообраний народний депутат від «Слуги Народу» і колишній проектний менеджер «Прозорро.Продажі» Олексій Мовчан.
«Зараз нова влада толерує економічне зростання, проте нинішня ситуація із проектом постанови Кабміну — це реальна загроза зриву реформи банкрутства. Звертаюся до Міністерства юстиції, зупинити ті кроки, що ведуть до монополізації сфери банкрутства», — заявив він.
Представник ДП «СЕТАМ» Микола Писанчин закликав не звертати гнів на саме підприємство і не звинувачувати його в неіснуючих гріхах, адже воно не є контролюючим органом і займається виключно забезпеченням проведення торгів.
«Буде новий міністр юстиції — давайте проведемо незалежний конкурс між потенційними організаторами торгів, а перед цим зробимо аналітику результатів продажів в різних системах», — запропонував він.
Представники електронних торгових майданчиків зійшлися на думці, що постанову Кабміну у тому вигляді в якому вона існує зараз, приймати категорично неможливо. Як компроміс, може бути внесена поправка до Кодексу з процедур банкрутства, що комітет кредиторів матиме право обирати через якого адміністратора проводити реалізацію майна, та який тип аукціону обирати — на підвищення чи на зниження ціни. А у майбутньому навіть передбачити можливість долучатися до продажу майна банкрутів інших систем, наприклад EBAY, Amazon тощо.
Також зазначили що вся професійна спільнота арбітражних керуючих та АПУ готові долучитися до розробки фінального варіанту постанови Кабміну щодо функціонування електронної торгової системи і розробити його в максимально короткий термін.
Чи пристане на таку пропозицію Кабінет міністрів, стане відомо найближчими днями.