Шостий апеляційний адміністративний суд 08.07.2019 року розглянув справу № 826/9665/16 та залишив чинним рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 04.03.2019 року за позовом Юлії Тимошенко до Кабінету Міністрів України про скасування Постанови КМУ від 27.04.2016 р. № 315 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2015 р. № 758».
Окружний адміністративний суд міста Києва 4 березня 2019 року у справі № 826/9665/16 визнав протиправною та нечинною постанову Кабінету Міністрів України № 315 від 27 квітня 2016 року «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2015 р. № 758» з моменту її прийняття, а саме з 27.04.2016.
Підставою для скасування Постанови стало порушення процедури її узгодження з Секретаріатом Енергетичного співтовариства. Крім того, не доведені погодження проекту регуляторного акту з регуляторним органом, а також розгляд матеріалів на засіданні КМУ.
Висновки декількох експертиз, проведених у справі, суперечили одна одній, оскільки то доводили необґрунтованість граничної роздрібної ціни на природний газ для побутових споживачів, то, навпаки, підтверджували її правильність.
Відповідно до пояснювальної записки на 5 аркушах за підписом від імені Першого Віце-прем'єр-міністра України — Міністра економічного розвитку і торгівлі України, без дати складання (зазначено лише 2016 рік), в обґрунтування зазначених цін, є посилання на те, що між Україною та МВФ погоджено програму кредитування EFF та підписано меморандуми про економічну та фінансову політику, і ціна придбання природного газу НАК «Нафтогаз України» розрахована з урахуванням прогнозної ціни імпортованого природного газу з травня по грудень 2016 року як середня, у розмірі 185,11 дол. США за 1000 куб. м, яка визначена з урахуванням прогнозованої ціни на природний газ на німецькому газовому хабі (NCG).
Представники Кабінету Міністрів України не обґрунтували суду, чому саме застосовано розрахункову ціну прогнозованої ціни на природний газ на німецькому газовому хабі (NCG).
Врешті-решт суд дійшов такого висновку, що граничні роздрібні ціни на природний газ для споживачів на єдиному рівні у розмірі 6 879 гривні за 1000 куб. метрів, визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2016 р. № 315 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2015 р. № 758», є економічно необґрунтованими і не можуть встановлюватись КМУ лише на виконання Меморандуму про економічну та фінансову політику між Україною та МВФ без врахування всіх обставин, що мали значення для прийняття оскаржуваного рішення, зокрема економічного характеру, та існуючого правового регулювання процедури прийняття такого роду актів.
Згідно з оспорюваною Постановою, на період з 1 жовтня 2015 року по 31 березня 2016 року (включно) діяли граничні роздрібні ціни на природний газ для побутових споживачів, диференційовані залежно від виду та місячних обсягів використання природного газу, в розмірі, визначеному постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 3 березня 2015 року № 583, а саме:
1) для приготування їжі та/або підігріву води — 7,188 грн за 1 куб. м;
2) для індивідуального опалення або комплексно (індивідуальне опалення, приготування їжі та/або підігрів води):
за обсяг, використаний до 1200 куб. метрів природного газу (включно) за період з 1 жовтня 2015 року по 31 березня 2016 року (включно), — 3,6 грн за 1 куб. м;
за обсяг, використаний понад 1200 куб. метрів природного газу за період з 1 жовтня 2015 року по 31 березня 2016 року (включно), — 7,188 грн за 1 куб. м.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2016 № 315 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2015 р. № 758» з 1 травня 2016 року затверджено нові рівні цін природного газу, паритетні з імпортом.
Таким чином, на період з 1 травня 2016 року по 31 березня 2017 року (включно):
1) Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» постачає природний газ виробникам теплової енергії з метою надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню за регульованою ціною (без урахування тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, а також податків та зборів, що включаються до вартості природного газу, відповідно до Податкового кодексу України) в розмірі 4 942 грн за 1000 куб. м;
2) Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» постачає природний газ виробникам теплової енергії для релігійних організацій за регульованою ціною (без урахування тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, а також податків та зборів, що включаються до вартості природного газу, відповідно до Податкового кодексу України) в розмірі 2 471 грн за 1000 куб. м;
3) діє гранична роздрібна ціна на природний газ для побутових споживачів в розмірі 6,879 грн за 1 куб. м;
4) діє гранична роздрібна ціна на природний газ для релігійних організацій (крім обсягів, що використовуються для провадження виробничо-комерційної діяльності) в розмірі 3,913 грн за 1 куб. м.
Які наслідки потягнуло за собою скасування Постанови № 315
Рішення апеляційного суду набрало чинності з моменту його проголошення. Тобто споживачі мають право та можливість звертатися за перерахунком комунальних платежів.
На такому праві споживачів наголошувала Велика Палата Верховного Суду у Постанові від 16 січня 2019 року у справі № 757/31606/15-ц.
Верховний Суд зазначив, що нарахування споживачем послуг, які здійснювалися відповідно до тарифів, визначених рішенням, яке в подальшому скасоване судом, позивач має право на здійснення перерахунку нарахованих йому платежів.
Велика Палата також зазначила, що позиція судів, які відмовляють у такому перерахунку, оскільки вважають, що в момент нарахування плати за житлово-комунальні послуги тарифи були чинними, незважаючи на те, що в подальшому їх було скасовано, є помилковою.
Споживач сам може вибирати, в який суд йому звернутися: за своїм місцем проживання, за місцем заподіяння шкоди або за місцем виконання договору. Звертатися до суду споживач може особисто або через представника. Представником у суді може бути адвокат. Для малозабезпечених громадян діють Центри надання безоплатної правової допомоги. Крім того, споживачі звільнені від сплати судового збору у справах щодо захисту своїх прав в судах.
Судова практика про перерахунок вартості комунальних послуг на підставі рішення апеляційного суду поки що не сформувалася. Проте істотно відреагувала, і судді почали застосовувати цей прецедент.
Господарські суди в умовах правової невизначеності вимушені були відкладати розгляд справи аж до самого винесення рішення Шостого апеляційного адміністративного суда (справи № 916/1734/19, № 920/433/19).
У справі № 914/840/19 відповідач був вимушений уточнювати відзив на позовну заяву з урахуванням вищенаведеного рішення та просити суд для забезпечення можливості надати контррозрахунок та інші документи, встановити додатковий термін для подання доказів.
Ленінський районний суд м. Полтави у справі № 2-с/553/16/2019 скасував судовий наказ про стягнення заборгованості за послуги з газопостачання та газифікації.
Бородянський районний суд Київської області у справі № 360/2488/17 визнав таким, що не підлягає виконанню, судовий наказ про стягнення заборгованості за спожитий природний газ. У цій же справі визнання Постанови № 315 протиправною та нечинною допомогло зупинити стягнення за судовим наказом.
15 липня 2019 року суддя Залізничного районного суду м. Львова Кирилюк А.І., розглядаючи справу № 462/5363/18 про стягнення заборгованості за надані житлово- комунальні послуги, зобов’язав представника позивача надати суду належний розрахунок заборгованості з урахуванням рішення Окружного адміністративного суда міста Києва від 4 березня 2019 року.
Раніше ми розповідали про скандали з лічильниками газу, які сколихнули Україну взимку 2018-2019 років.