«Судово-юридична газета» неодноразово знайомила своїх читачів зі спробами держави запровадити електронні системи у правоохоронній сфері. Такі спроби є частиною запровадження глобальної стратегії електронного урядування, у тому числі ініційованої Президентом України програми «Держава в смартфоні».
Так, ми писали про запровадження електронного правосуддя. На зміну паперовим документам повинен прийти електронний суд. Розповідали і про національну систему електронної взаємодії «Трембіта».
Наразі фахівці обговорюють запровадження подібних систем документообігу і в кримінальному процесі. Система «електронне кримінальне провадження» повинна стати тією інформаційною системою, яка забезпечує процес досудового розслідування (в науковій літературі зустрічаються терміни «електронно-процесуальні процедури», «електронні інформаційні системи», «електронний кримінальний процес»).
Необхідність переведення діяльності правоохоронців в електронну форму є очевидною. Достатньо уявити, що В ЄРДР щомісячно реєструється понад сто тисяч правопорушень. Відповідно, кожного робочого дня прокурор повинен проаналізувати досить велику кількість правопорушень. І тут на допомогу можуть прийти електронні сервіси, які зроблять роботу правоохоронців ефективнішою.
Одним із завдань електронного кримінального провадження стане зменшення корупційної складової під час розслідування кримінальних правопорушень (тут в нагоді стане автоматизована система розподілу кримінальних проваджень).
Про що йде мова
Електронне кримінальне провадження — це, насамперед, система документообігу. Експерти застерігають від змішування термінів «електронний кримінальний процес» та «кримінальний процес». Навряд чи вони замінять одне одне, оскільки неможливо повністю перевести кримінальне провадження у сферу виключно електронних технологій.
Проте система дозволить зробити діяльність правохоронців ефективнішою та позбавитися тонн паперів, які у ХХІ сторіччі досі слугують носієм інформації.
Зазначену систему планують зробити багатофункціональною. Крім документообігу в кримінальному провадженні, розробники намагаються інтегрувати в систему всі бази даних, які є в розпорядженні МВС, та об’єднати їх в в єдину інформаційну підсистему. Вона повинна містити автоматизовані оперативно-довідкові картотеки, дактилоскопічні обліки, єдиний облік злочинів, бази затриманих, доставлених, розшукуваних.
Система повинна бути підключена до численних реєстрів, наприклад до реєстру атестованих аварійно-рятувальних служб, Єдиного державного демографічного реєстру або реєстру осіб, які перетнули державний кордон.
Елементами системи можуть стати повідомлення про кримінальні та адміністративні правопорушення, щодобовий перелік і склад нарядів поліції, слідчо-оперативних груп, які заступають на чергування, завдання та орієнтування, звіти нарядів поліції.
Планується запровадити фіксування процесуальних інтерв’ю на заміну допитів, а також окремі слідчі дії, наприклад огляд електронних доказів (огляд веб-сторінки або веб-сайту). Дані процедури потребують відповідної автоматизації, тобто створення відповідних програмних оболонок, за допомогою яких слідчий може оглянути веб-сайт зі всіма вихідними даними.
Електронне наглядове провадження спростить доступ до реєстраційних документів, свідчень, реєстру зброї та навіть відбитків пальців, адже всі ці дані будуть доступні в режимі онлайн. Прокурорам буде набагато простіше моніторити роботу слідчих над кримінальними справами, що зекономить величезну кількість часу.
Для повноцінного функціонування система повинна передбачати центральну підсистему з основним сервером, функціональну підсистему, транспортну мережу передачі даних, обробку інформації, системи захисту інформації.
Які проблеми треба вирішувати
Національна академія прокуратури України провела круглий стіл, на якому обговорювались питання електронного кримінального провадження. Захід був присвячений перспективам застосування електронної форми провадження в Україні.
Практики та науковці виявили низку проблем, які, очевидно, виникнуть при запровадженні електронної системи:
Експерти звернули увагу на небезпечні фактори, які можуть супроводжувати запровадження системи.
Так, сьогодні фактично ніхто не відповідає за результати розслідування. Прокурор здійснює процесуальне керівництво, керівник слідчого підрозділу організовує роботу, слідчий відповідає за законність і своєчасність процесуальних дій. Проте за кінцевий результат не відповідає ніхто. Ще більш незрозумілим є те, хто відповідатиме за результати електронного кримінального провадження.
І це не враховуючи дрібних проблем, як то вимкнення електроенергії або можливості підпису особою електронних документів.