Директор Національного антикорупційного бюро України Артем Ситник на засіданні Національної ради з питань антикорупційної політики 18 липня попросив надати НАБУ право на незалежне прослуховування.
«Ще в 2015 році було погоджено законопроект щодо надання НАБУ права незалежного прослуховування. Незважаючи на те, що комітет його підтримав і це є вимога МВФ, законопроект досі не ухвалено. Сподіваюсь, що це питання отримає певний новий імпульс», — зазначив директор НАБУ.
Нагадаємо, що проект закону, який наділяв НАБУ правом самостійного зняття інформації з каналів зв’язку, був внесений на розгляд парламенту ще в червні 2016 року і підтриманий профільним комітетом ВР (№ 4812 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо діяльності Національного антикорупційного бюро України).
Крім того, в Меморандумі про економічну та фінансову політику та Технічному меморандумі про взаєморозуміння, укладених між Україною та Міжнародним валютним фондом, йшлося про те, що до кінця листопада 2016 року Національне антикорупційне бюро України мало отримати право на самостійне зняття інформації з каналів зв'язку (прослуховування) та проведення слідчих дій під прикриттям.
Згідно із законопроектом, НАБУ мала отримати можливість використовувати широкий спектр методів розслідування, у тому числі проведення слідчих дій під прикриттям, перехоплення повідомлень, доступ до комп'ютерних систем. Крім того, відповідно до Меморандуму, реєстрація досудових справ і постанов слідчих суддів, які мають відношення до НАБУ, повинні бути захищені від витоку інформації.
Як зазначалося в пояснювальній записці до законопроекту № 4812, НАБУ позбавлене можливості самостійно знімати інформацію з транспортних телекомунікаційних мереж, що в окремих випадках призводить до ускладнення отримання інформації або до розголошення відомостей, які носять конфіденційний характер третім особам та у подальшому має наслідком, що інформація втрачає свою актуальність.
Одним із важливих механізмів розкриття кримінальних злочинів, особливо корупційних, є негласні слідчі (розшукові) дії, які дають можливість фіксувати, в суворій відповідності до вимог процесуального законодавства, фактичні дані про протиправні діяння окремих осіб чи груп осіб, які неможливо (або надзвичайно складно) виявити (встановити, зафіксувати) в інший спосіб.
Окрім цього, виконання завдань, покладених на Національне бюро, потребує використання радіочастотного ресурсу шляхом передавання та приймання радіосигналів за допомогою радіоелектронних засобів (портативних та автомобільних радіостанцій, стаціонарних та мобільних ретрансляторів тощо).
З огляду на викладене вище, автори проекту пропонували внести зміни до Кримінального процесуального кодексу та Закону «Про радіочастотний ресурс України» в частині надання права уповноваженим підрозділам Національного антикорупційного бюро України на зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж та надання права НАБУ на використання радіочастото ресурсу України.