Член Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів Сергій Сергійчук: Ми постійно намагаємося вдосконалювати процес відбору прокурорів

20:45, 22 июля 2019
Перший конкурс на посади прокурорів місцевих прокуратур пройшов вдало.
Член Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів Сергій Сергійчук: Ми постійно намагаємося вдосконалювати процес відбору прокурорів
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія прокурорів (КДКП) оголосила вже третій добір на посади прокурорів місцевих прокуратур. У травні досить вдалим виявився і перший в історії української прокуратури відкритий конкурс на вакантні посади першої ланки. З 248 кандидатів призначено 237 осіб на посади у різних регіонах країни. З кожним добором конкурсні процедури поступово еволюціонують та удосконалюються. Рік тому в практиці добору вітчизняних прокурорів було вперше запроваджене тестування аналітичних здібностей, сам кваліфікаційний іспит виконується на комп’ютері, а під час навчального процесу більше уваги тепер приділяється практичним навичкам роботи прокурора. Втім, у процедурах відбору прокурорів виявлено і багато проблем, які можуть бути вирішені тільки в законодавчому порядку. Про досягнення та труднощі прокурорських відборів та конкурсів «Судово-юридичній газеті» розповів член КДКП Сергій Сергійчук.

Третій добір та його особливості

Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія прокурорів 29 травня оголосила вже третій добір кандидатів на посади прокурорів у місцевих прокуратурах. На цей раз на 350 вакансій. Чим попередній добір 2018 року принципово відрізнявся від самого першого добору 2017 року?

КДКП намагається постійно вдосконалювати процес відбору кандидатів на посаду прокурорів місцевих прокуратур. Під час першого добору у 2017 році кандидати в прокурори виконували лише тест на знання законодавства та складали практичне завдання. Під час другого добору у 2018 році вже було запроваджене і тестування аналітичних здібностей кандидатів у прокурори. Тобто претенденти тепер здають тест на виявлення можливостей якісно працювати з інформацією та швидко аналізувати її.

А хто проводить таке тестування?

Це компанія OS Ukraine, та сама, що вже давно проводить різнопланові тестування для суддів та кандидатів у судді. Кошти на тестування аналітичних здібностей були виділені українським представництвом Ради Європи. Порівняно з суддями або кандидатами в судді, які в процедурі конкурсу чи добору складають кілька різних тестів, кандидати в прокурори поки що складають лише один тест. Однак це вже непоганий початок, який дозволяє виявити сильні та слабкі сторони того чи іншого здобувача посади прокурора. Тим більше, що бал за аналітичні здібності суттєво впливає на підсумковий бал у рейтингу.

Скільки балів кандидати можуть набрати в цілому за кваліфікаційний іспит?

Всього за три тести кандидати можуть отримати 200 балів. Саме за тест на виявлення аналітичних здібностей максимум можна набрати 50 балів. Тести на знання законодавства та практичне завдання оцінюються по 75 балів відповідно.  

Які ще є якісні зміни в процедурах добору?

Поступово процедури кваліфікаційного іспиту переводяться в електронний вигляд. В 2017 році практичні завдання кандидати виконували в спеціальних друкованих зошитах, так само як це досі роблять судді. Однак з 2018 року всі завдання іспиту виконуються виключно в електронному вигляді. Групи кандидатів, приблизно по сто осіб, здають іспит в комп’ютерних класах Національної академії прокуратури. Такий порядок забезпечує швидку перевірку результатів іспиту. В 2017 році на те, щоб перевірити рукописні роботи кандидатів, членам КДКП знадобилось кілька місяців. Крім того, поступово вдосконалюється якість практичних завдань для іспиту, які повинні вирішувати кандидати. Зараз це ситуативні завдання, з якими кандидати потім будуть стикатися на практиці на посадах прокурорів. Також вносяться корективи у навчальну програму — спецпідготовку. Вже зараз скорочена кількість теоретичних занять, додано більше практичних семінарів.

Певною новацією є і те, що учасники третього добору на посади прокурорів вперше в історії повинні подавати документи в електронному вигляді?

Так, вже зараз документи треба подавати в електронному вигляді через новий сайт КДКП. Проте, все ж потрібно надсилати той же комплект документів у паперовому вигляді. Для чого документи треба подавати в різних видах? Справа в тому, що з огляду на  практику Вищої кваліфікаційної комісії суддів та відповідно до вимог Закону «Про прокуратуру», ми нарешті почали створення електронних досьє прокурорів, які будуть розміщуватися на сайті КДКП. Почнемо цю роботу саме з третього добору на посади прокурорів місцевих прокуратур. Крім того, електронні досьє — це суттєва економія часу і матеріальних ресурсів. Постійно роздруковувати стоси паперу, які десь ще потрібно зберігати, не зовсім раціонально.

Чи потрібно потенційним учасникам третього добору подавати електрону декларацію?

Так, таку електронну декларацію кандидати на посади прокурорів повинні подавати на сайті НАЗК.

Відомо, що претенденти на посади суддів після закінчення навчання складають ще підсумковий кваліфікаційний іспит, після якого потрапляють у фінальний рейтинг, який і дає право на участь у конкурсі. Чи є подібний іспит у кандидатів у прокурори?

На жаль, ні. Є тільки вступний іспит, якій і має назву кваліфікаційного. Після нього відразу ж формується рейтинг кандидатів на посаду прокурора. Після закінчення спецпідготовки в Національній академії прокуратури кандидати в прокурори ніяких іспитів не складають. Все обмежується різними заліками, які вони здають в процесі спецпідготовки.

Перший в історії конкурс

Скільки в країні юристів, бажаючих стати прокурорами?

У доборі 2017 року брали участь 727 кандидатів, успішно кваліфікаційний іспит з них здали 309 чоловік, які й попали у відповідний рейтинг кандидатів. Пішли на навчання, тобто були направлені на спеціальну підготовку в Національну академію прокуратури, 308 осіб. Однак у травні цього року у конкурсі на вакантні посади прокурорів місцевих прокуратур прийняли участь тільки 248 кандидатів, тому що 60 осіб поступово перестали з’являтись на навчання та були виключені з рейтингу. Мабуть, ці кандидати втратили бажання стати прокурорами. Конкурс для першого добору був оголошений у квітні цього року на 309 посад прокурорів місцевих прокуратур. У другому доборі у 2018 році брали участь вже 603 кандидати. Успішно подолали кваліфікаційний іспит і були включені у загальний рейтинг 344 особи, тобто більше, ніж у 2017 році. На спеціальну підготовку, враховуючи також одного учасника з добору 2017 року, ми направили 345 кандидатів. З цього числа близько 50 осіб вже також вибули з рейтингу з тих чи інших причин. Конкурс на заміщення вакантних посад у місцевих прокуратурах для другого добору орієнтовно відбудеться у травні 2020 року, після проходження спецпідготовки.

Як у травні пройшов перший в історії конкурс на заміщення вакантних посад у місцевих прокуратурах?

На мій погляд, дуже непогано. Оскільки рейтинг кандидатів був визначений ще у 2017-2018 роках після кваліфікаційного іспиту, то кожен з претендентів приблизно розумів на які вакансії він міг претендувати. Чим вище було місце кандидата у рейтингу з 248 кандидатів, що залишились після спецпідготовки, тим вищі у нього були шанси потрапити на вакантну посаду саме в ту прокуратуру, в яку він хотів потрапити. До речі, Комісія організувала процес таким чином, щоб кожен кандидат у власному смартфоні міг відслідковувати в режимі online, які посади поступово займаються під час конкурсу, а які залишаються вільними. Це дозволяло претендентам корегувати свої плани та розуміти на які посади він може претендувати прямо зараз. В підсумку з 248 кандидатів, 237 вже зайняли посади у місцевих прокуратурах, тобто майже всі потрапили на вакантні посади. Вісім чоловік не отримали посад тільки тому, що хотіли потрапити у місцеві прокуратури Києва, однак посади в столичних місцевих прокуратурах на конкурс фактично не виставлялися. На конкурс були винесені всього три тимчасові вакансії в столичних місцевих прокуратурах. Взагалі в Києві вже давно вакансії в органах прокуратури переважно заповнюються шляхом «горизонтального» переводу з прокуратур інших регіонів. Крім того, що троє кандидатів відмовились брати участь у конкурсі за сімейними обставинами, тобто також залишились у резерві.

У третьому доборі також очікуються сотні претендентів на прокурорські посади?

Поки що не зовсім зрозуміла картина. Подали документи близько 150 кандидатів, хоча планується замістити 350 вакантних посад в місцевих прокуратурах. Втім, час ще є.

Чому добори оголошуються на 350 посад, а не на 400?

Ми виходимо з реальних потреб місцевих прокуратур у кадрах. Зараз в місцевих прокуратурах по всій країні вакантними є близько 350 посад. Тому завдання КДКП — заповнити ці вакансії. Дані про наявні вакансії у місцевих прокуратурах нам надає Генеральна прокуратура України, яка отримує дані про вакансії з регіонів. До речі, кілька років місцеві прокуратури взагалі не мали поповнення. Фактично, конкурсом, проведеним у травні цього року, ми намагаємося заповнити посади, які стали вільними з початку 2017 по 2019 роки.

Хто йде в прокурори? Який середній вік кандидатів?

Спостерігається велика різниця у віці претендентів. Є кандидати, яким 25 років, а є кандидати, яким вже виповнилося 55 років. Більш старші за віком кандидати — це зазвичай колишні працівники прокуратури, які звільнилися з посад ще під час реформи органів прокуратури у 2015-2016 роках через загальне скорочення штатних посад і кількості самих прокуратур. Тоді було звільнено близько 30 % працівників місцевих прокуратур. З тих чи інших причин вони не знайшли себе у житті поза прокуратурою і тепер мають бажання повернутись.

Скільки взагалі зараз прокурорів в місцевих прокуратурах?

Станом на 1 липня 2019 року в місцевих прокуратурах Україні працює 5 815 прокурорів.

Життя після добору та конкурсу

На якій рівень зарплати зможуть розраховувати учасники добору, які вже стали прокурорами?

Заробітна плата прокурорів регулюється постановою Кабінету міністрів України від 30 серпня 2017 року № 657. Згідно постанови, місячний посадовий оклад Генерального прокурора складає 37 тис. грн, тоді як прокурора місцевої прокуратури — 5 660 грн. Потім йдуть надбавки за інтенсивність та особливі умови праці. Фактично, ті хто зараз тільки прийшов працювати в місцеві прокуратури можуть розраховувати на місячну зарплату приблизно у розмірі 13 тис. грн. З преміями може вийти більше. На мій погляд, особливо для невеликих міст та районів, це непогана зарплата. Хоча це й менше, ніж зараз отримують працівники НАБУ або ДБР. Інше питання, що премії залежать від волі керівництва прокуратур, яке може як преміювати своїх підлеглих, так і не робити цього.

Проблеми, які потрібно вирішити

Конкурси, наприклад, на посади суддів судів різного рівня, які почали проводитись з 2016 року, мають величезну популярність. У них беруть участь тисячі бажаючих отримати суддівські мантії. Так, розумію, що конкурси у прокуратуру теж мають певну привабливість, однак в них бере участь все ж не так багато осіб, до того ж, як правило, без значних професійних досягнень на попередній роботі.

Тут є системна проблема. Справа в тому, що згідно з вимогами Закону України «Про прокуратуру», кандидати, які успішно склали кваліфікаційний іспит та пройшли спеціальну перевірку, на рік зараховуються на навчання в Академію прокуратури — проходять спеціальну підготовку. Час навчання в Академії не зараховується в трудовий юридичний стаж. Це не влаштовує потенційних кандидатів. Крім того, рік кандидати навчаються очно, тобто вони повинні звільнитись з попередніх місць роботи і отримувати лише стипендію, яка є фіксованою і складає 2/3 окладу діючого прокурора. Це всього 3 700 грн. Тобто рік доросла людина має жити на 3 700 грн у місяць. Це непросто, особливо якщо людина буде винаймати житло або мешкати у гуртожитку, за який, до речі, теж треба платити. Значна частина кандидатів, які припиняють навчання вже після вдалого кваліфікаційного іспиту і зарахування в рейтинг, вибувають як раз по причині скрутного матеріального становища і необхідності забезпечувати себе чи свої родини.

Що б Ви запропонували для підвищення якості підготовки прокурорів?

На мій погляд, відсутність фінального підсумкового іспиту є великим недоліком усієї процедури добору. Справа в тому, що після потрапляння у рейтинг у кандидатів на посади прокурорів іноді втрачається мотивація до посиленого навчання. Фактично, всі зразу розуміють, на що можуть претендувати після проголошення конкурсу на вакантні посади, і тому головним завданням є просто протриматись рік та уникнути відрахування з тих чи інших підстав. З часом, можливо, будуть запровадженні і такі речі, як мінімальний прохідний бал за кожну процедуру кваліфікаційного іспиту, що дозволить підсилити бажання кандидатів краще готуватися до кваліфікаційного іспиту. 

Якщо казати про суддів, то в судовій системі вже кілька років відбувається процедура кваліфікаційного оцінювання суддів. Чи немає ідей щось подібне запровадити у прокуратурі?

Мені в цілому подобається концепція процедури, яка реалізується у суддів у вигляді кваліфікаційного оцінювання вже діючих суддів. Вважаю, що подібне кваліфікаційне оцінювання, хоча і за дещо іншою процедурою, повинно проводитися і для діючих прокурорів. До речі, відповідні зміни до Закону України «Про прокуратуру» були нами розроблені вже давно, однак з жовтня 2017 року законопроект Комісії лежить без руху у Верховній Раді.

Доведеться, мабуть, корегувати і навчальні плани в Академії прокуратури?

Саме так. В доборах, як правило, приймають участь як недавні студенти, так і колишні прокурори. Під час спецпідготовки виявляється, що одні знають дуже мало, особливо з практичної сторони діяльності прокуратури, а інші знають майже все. Для досвідчених кандидатів спецпідготовка фактично є певною повторною програмою, під час якої вони отримують небагато корисної інформації. Можливо для більш-менш досвідчених претендентів програму обов’язкової спецпідготовки слід скоротити до кількох місяців, як це визначено для помічників суддів під час добору на посаду суддів вперше.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики