10 червня Президент України Володимир Зеленський подав на розгляд до Верховної Ради одразу два енергетичні законопроекти (10375, 10376).
Законопроектом 10375 пропонується внести зміни до статті 9-1 Закону України «Про альтернативні джерела енергії» щодо уточнення категорії суб’єкта стимулювання, приватного домогосподарства; виключення обмежень щодо розміщення установок приватних домогосподарств на дахах та/або фасадах будівель та інших капітальних споруд (введених Законом України №2712 від 25.04.2019); введення додаткової умови отримання «зеленого» тарифу в частині наявності у місці встановлення відповідної генеруючої установки об’єктів житлової нерухомості, права власності чи користування на які зареєстровано в установленому законодавством порядку.
Цей законопроект стане ще однією складовою отримання «зеленого» тарифу в частині наявності у місці встановлення генеруючої установки, права власності чи користування на які зареєстровано в установленому законодавством порядку. Така умова забезпечить встановлення генеруючих установок саме в місцях споживання електричної енергії домогосподарствами, на об’єктах житлової нерухомості.
Проект закону 10376 про внесення змін до Закону України «Про ринок електричної енергії» щодо запровадження нового ринку електричної енергії змінює дату запровадження повномасштабної моделі лібералізованого ринку електричної енергії, що передбачена Законом України «Про ринок електричної енергії», та запроваджує обов’язок суб’єктів ринку здійснювати операції купівлі-продажу електричної енергії на відповідних сегментах нового ринку електричної енергії в тестовому режимі.
Так, нагадаємо, що відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII (далі — Закон) з 1 липня 2019 року має бути запроваджена повномасштабна модель лібералізованого ринку електричної енергії, що передбачає визначення вартості електроенергії на ринкових умовах. Запровадження такої моделі мало створити фундамент для розвитку конкурентних та прозорих умов енергетичних компаній та стимули для підвищення їх ефективності.
Проте, як зазначає в пояснювальній записці представник Адміністрації Президента, через низку проблемних питань, а також з огляду на високу ймовірність суттєвого зростання середньої ціни на електроенергію, доцільним буде перенесення строків переходу до нової моделі ринку електроенергії на 1 липня 2020 року.
«Адже за експертними оцінками ціна на електроенергію може зрости за оптимістичним варіантом на 20–30%, за песимістичним — у рази, через високу концентрацію її виробників на ринку та стабільний споживчий попит», — зазначає в тексті заступник глави Адміністрації Президента України О. Гончарук.
З огляду на викладене вбачається, що енергетична галузь України не готова перейти до нової моделі ринку електроенергії у строк, визначений Законом, — з 1 липня 2019 року.
Нагадаємо, раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що Зеленський призначив Абромавичуса членом Наглядової ради Укроборонпрому.
Також стало відомо, що представник президента України в Кабінеті міністрів Андрій Герус заявив, що Володимир Зеленський не обіцяв зниження тарифів перед виборами.