З 20 травня в Україні розпочалась дійсно нова епоха — офіційно склав присягу Президент Володимир Зеленський. Новий креативний підхід Президента обіцяє яскраві інновації у всіх сферах державного устрою з новими обличчями та великим ухилом у діджиталізацію. Про майбутнє податкової системи в Україні, впровадження електронних систем та податкову амністію «Судово-юридичній газеті» розповів член команди Володимира Зеленського, експерт ТaxLink, президент Асоціації податкових радників, адвокат, доктор юридичних наук Данило Гетманцев.
«Абсолютної справедливості не існує взагалі. Є тільки відносна справедливість, яка існує тут і сьогодні, і вона потребує постійного вдосконалення. Безперечно, податкова система в Україні несправедлива. Несправедлива набагато більше, ніж ті податкові системи, на які ми сьогодні рівняємось, які намагаємось наслідувати. Однозначно є ще багато над чим працювати.
Перш за все, це захист безпосередньо платника податків, його інтересів і врегулювання податкових відносин для максимальної безпеки та комфорту. Це необхідно для того, щоб платник податків міг здійснювати будь-які дії та операції без жодної можливості зловживань з боку держави в особі податкових контролюючих органів. Без сумніву, такий процес — не одноденний, адже у нас відсутні будь-які рецепти, які могли б гарантувати вирішення цих питань навіть протягом кількох місяців. Але цей шлях, нехай і довжиною в декілька років, нам необхідно пройти».
«Діджіталізація податкових процедур — це те, що надасть можливість співпрацювати контролюючому органу та платнику податків просто, транспарентно, швидко, без особистих зустрічей, із застосуванням аналітичних систем і систем управління ризиками. Це коли держава, а саме контролюючий орган зможе зробити висновок про наявність чи відсутність порушень у діях платника податків, зважаючи на певні ознаки в його діях, а не просто перевіряючи його лише тому, що прийшов строк перевірки. Електронний аудит і пост-аудит мають бути реформовані кардинально. Вони мають повністю перейти в електронну площину та отримати значну аналітичну складову, на відміну від того, як це відбувається зараз».
«Відповідальність платника податків має бути якщо не дзеркальною з державою, то, принаймні, держава теж повинна нести відповідальність за порушення прав платників податків. Відповідальність за вчинення певних злочинів, на мою думку, підлягає декриміналізації. Наприклад, на мою думку, стю 205 Кримінального кодексу України (фіктивне підприємництво — прим. ред.), про яку досить багато говорили, треба декриміналізувати».
«Реформування державної фіскальної служби — досить значний та непростий процес. Він полягає, по-перше, в оновленні кадрів; по-друге, в веденні прозорої системи оцінки роботи та кар’єрного росту. Службовці мають чітко розуміти, що саме вони повинні зробити, щоб через деякий час обійняти певну посаду. І, безперечно, важливий крок до якісних змін — залучення молоді. З профільних вузів необхідно масово залучити молодь для того, щоб вона працювала в контролюючих органах. У нас в Україні досить багато вузів, які готують юристів та економістів, що можуть працювати в державній фіскальній службі.
Що стосується митниці, то там потрібна більш глибока реформа. На мою думку, необхідне прийняття закону про митну службу, де б взаємовідносини всередині самого органу стали більш зрозумілими та прозорими, і слід надали нові можливості для більш якісного митного контролю. Те ж з митними сервісами, які повинні перейти в електронну форму, та з обміном інформацією з іншими митницями».
«Податкова амністія — це те, про що зараз говорить Президент, його передвиборча обіцянка. Так, це досить суперечливий інструмент, але ми вважаємо, що окрім того, він ще й дуже важливий для України. За період незалежності накопичились капітали різних розмірів — від маленьких до величезних. І сьогодні вони не працюють на економіку України, перебуваючи в різних схованках — від матраців до офшорних юрисдикцій. Вони повинні повернутися в Україну, з них має бути сплачено відповідний податок, і ці капітали мають запрацювати на користь України.
У меморандумі МВФ ми взяли на себе досить велику кількість зобов’язань. Податок на виведений капітал і податкова амністія — це саме те, що ми зобов’язалися не робити. Але фінанси — це завжди, перш за все, компроміс, баланс інтересів суспільства, держави, бізнесу та західних партнерів. Ми не можемо і не будемо відмовлятися від наших зобов’язань з Міжнародним валютним фондом, і зараз це наша принципова позиція. Але ми можемо вести перемовини.
Відповідно до Меморандуму, сьогоднішня програма триватиме до лютого 2020 року. Ми, перебуваючи в цій програмі, вже зараз можемо обговорювати нову програму, певні кроки у різних напрямах. Адже що зараз хвилює Міжнародний валютний фонд? Міжнародний валютний фонд хвилює погашення боргів та сплата відсотків. І це нормальна позиція, чесна та зрозуміла. А нас, у свою чергу, хвилює те, щоб отримані від Фонду гроші ми змогли використати на розвиток країни. Але економічний розвиток країни у призмі сьогодення не завжди співвідноситься з такими речами, як позитивний платіжний баланс, дешеві кредити всередині держави, відсутність жорсткої валютарної політики та з іншими вимогами Міжнародного валютного фонду. Завдання будь-якого уряду — відшукати той самий баланс, щоб не здаватися на милість кредитора, а якісно домовлятися. Так ці процеси працюють у всьому цивілізованому світі. Якщо справді поставити перед собою мету, зробити можливо все».
Нагадаємо, раніше «Судово-юридична газета» публікувала думку члена команди Президента Зеленського Дениса Монастирського щодо реформи правоохоронної системи.
Також ми писали, що Зеленський анонсував законопроект про незаконне збагачення, та аналізували, чи врахує Президент помилки попередників та зауваження європейських експертів.