Як відомо, наразі вже є кілька рішень судів стосовно встановлення строку повноважень членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
Чи можуть вплинути такі рішення судів на розгляд інших справ, вирішення яких залежить від факту наявності чи відсутності повноважень у членів ВККС на певний момент? Чи можуть вплинути рішення стосовно строку повноважень окремих членів ВККС на результати конкурсних процедур, де рішення приймалося ВККС за участі таких членів, зокрема, щодо встановлення результатів конкурсу до Вищого антикорупційного суду та Верховного Суду?
На ці та інші питання «Судово-юридичній газеті» відповів голова Окружного адміністративного суду Києва Павло Вовк.
«Перш за все необхідно наголосити, що ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визначає, зокрема, право кожного на справедливий розгляд його справи незалежним і безстороннім судом, встановленим законом (право на справедливий суд). Отже, судовий розгляд будь-якої справи може здійснюватись лише тим судом і виключно у тому його складі, який визначений законом.
Відповідно, оскаржити з підстав порушення права на справедливий суд судове рішення, ухвалене за участі судді, у конкурсі щодо призначення якого на посаду брали участь члени ВККС України, строк повноважень яких на момент прийняття відповідних рішень у межах конкурсної процедури скінчився, буде можливо, лише якщо окремо в судовому порядку перегляду рішень ВККС України, ВРП або Президента України, прийнятих у процесі призначення такого судді на посаду, рішення цих органів будуть скасовані саме з підстав здійснення ВККС України своєї діяльності у неповноважному складі.
Проте практика самого Верховного Суду свідчить, що подібні рішення ВККС України, ВРП або Президента України, які є індивідуальними актами, можуть бути оскаржені в суді виключно тими особами, чиїх прав вони безпосередньо стосуються, тобто суддями, в тому числі новопризначеними суддями Вищого антикорупційного суду та Верховного Суду», — відзначив П. Вовк.
«Отже, на мою думку, досить малоймовірним є вплив судових рішень стосовно строку повноважень окремих членів ВККС на результати конкурсних процедур, зокрема, щодо встановлення результатів конкурсу до Вищого антикорупційного суду та Верховного Суду. Тим більше, що визначений законом 4-річний строк повноважень зазначених членів ВККС України припинився не одномоментно, оскільки його завершення наставало для кожного члена окремо протягом певного періоду, тоді як Закон України «Про судоустрій і статус суддів» чітко визначає кількісний склад як самої ВККС України, так і її палат та колегій, який необхідний для визнання їх повноважними та наявності у них права приймати рішення на виконання визначених законом повноважень.
Разом з тим, враховуючи положення чинного законодавства у сфері судоустрою і статусу суддів, беручи до уваги наявні судові рішення з питань визначення строків повноважень окремих членів ВККС України, та оскільки ухвалення ВККС України рішень можливе виключно більшістю від встановленого цим Законом складу Комісії, які мають на це повноваження, досить сумнівним вбачається повноцінне функціонування Комісії у тому складі, який наразі визначений на її офіційному веб-сайті (https://vkksu.gov.ua/ua/about/sklad-komisii)», — підсумував голова ОАС Києва.